۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۶۷۲۰۱
آیت الله سیدان:

هیچ مصیبتی همچون سبک شمردن گناه نیست

آیت الله سیدان با بیان این که سبک شمردن گناه بزرگ ترین مصیبت است، گفت: شخصی که گناه خود را بی اهمیت می داند و به آن چه که هست، اکتفا و در آن توقف کرده، دچار بزرگ ترین مصیبت ها شده است.
درس اخلاق آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، با تأکید بر این که انسان ظرفیتی استثنایی و بی نظیر در رشد و تکامل دارد و در بهترین و عالی ترین اندازه گیری ها خلق شده است، گفت: خیلی مهم است که انسان به نماز و روزه و انجام واجبات و ترک محرمات اکتفا نکند، هر چند که این ها می تواند وسیله نجات انسان باشد اما جا دارد که پرواز کند و خود را از علقه های مادی و زائل شدنی ها رها کند.

وی افزود: در بیانات معصومین (علیهم السلام) نشانه های انسان های خوب تحت عناوین مختلفی چون متّقین، عباد الله، مومنین و یا عارفین تبیین شده است و جا دارد که در جهت تحصیل این نشانه ها تلاش کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: یکی از راه های رسیدن به نشانه ها و ویژگی های جمع خوب و ممتاز از انسان ها که شوق دائمی و سوزش محبت در دل نسبت به پروردگار دارند این است که از خداوند بخواهیم این نشانه ها را به ما عطا فرماید.

آیت الله سیدان بهره گیری از بیانات معصومین (علیهم السلام) را دیگر راه آشنایی با نشانه های اولیاء الله معرفی و ابراز کرد: باید روی این مطالب کار کرد و حیف است که انسان از ظرفیت ها و استعدادهای خود مطلع نباشد و از این بیانات قوی و غنی بهره نبرد.

وی با بیان این که سبک شمردن گناه بزرگ ترین مصیبت است، اظهار کرد: اگر در مرگ پدر، مادر، همسر، فرزند و نزدیکان، فقر و مرض های گوناگون به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم، به سمت رشد و تکامل رفته ایم اما اگر در مورد گناهان خود بی توجه باشیم و به آن چه که هستیم، اکتفا و در آن توقف کنیم، دچار بزرگ ترین مصیبت ها شده ایم.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: راضی شدن به وضعیت موجود و اکتفا به آن، منجر به توقف می شود، در نتیجه انسان در همان مرحله ای که هست، از رشد و پیشرفت باز می ماند در حالی که ظرفیت ما بسیار بالاست و می توانیم تا آن جا پیش برویم که تنه به تنه سلمان، ابوذر و مقداد بزنیم.

آیت الله سیدان با اشاره به روایتی از امام حسن (علیه السلام) گفت: شخصی که وسایل لازم برای انجام کار مهمی را در اختیار دارد و می تواند از آن ها در جهت رشد و تکامل استفاده کند و نکند، احمق است. بنابراین چنین است انسانی که خداوند حاضر و ناظر، توانا، نزدیک، مهربان و بخشنده و هم چنین اولیای او را دارد و نسبت به رشد و تکامل خود بی توجه است که البته این حماقت متفاوت از حماقت مصطلح است.

وی با اشاره به جایگاه شب قدر عنوان کرد: برخی روزها و شب ها فرصت هایی استثنایی برای رشد و تکامل هستند و زمینه فیض گیری در آن ها بسیار زیاد است و به جاست که در چنین اوقاتی تصمیماتی استثنایی نیز گرفته شود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که تسلیم و توکل از نشانه های اهل یقین است، ابراز کرد: وقتی انسان فهمید که مطلبی از جانب خداوند یا معصوم رسیده، هر چند که بر خلاف سلیقه اش باشد، نباید هیچ گونه حالت چون و چرایی در دل داشته باشد.

آیت الله سیدان تأکید کرد: ائمه معصومین (علیهم السلام) آگاهند و درست و نادرست را تشخیص می دهند، بنابراین هر کس تسلیم آن ها و دوست آن ها باشد، در برابر خداوند تسلیم است و کسی که به آن ها تمسّک کند، به خدا تمسّک جسته است.

وی در پایان گفت: ریشه بسیاری از عرفان های کاذب و نوظهور که منحرف و خلاف عرفان اسلامی هستند را باید در عرفان های مصطلح گذشته هم چون عرفان هندی و عرفان ابن عربی جست و جو کرد./۸۶۱/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات