۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۶۷۲۴۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

احکام روزه زنان باردار و شیرده

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی حکم روزه بانوان شیرده و باردار پرداخت و گفت: برای بانوان باردار و بانوان شیرده زمان و سن کودک شیرخوار و جنین معیار تعیین حکم افطار یا ادای روزه است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به احکام و اعمال لیالی قدر اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد شب 21 رمضان همانند سایر شب‌های قدر از سوی شرع مقدس اسلام غسل شب قدر، بیدار بودن تا سحر، قرآن بر سر گذاشتن توصیه‌شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احکام دو گروه از معذوران روزه‌دار پرداخت و عنوان داشت: از منظر شرع مقدس اسلام بانوان باردار و بانوان که کودکی را شیر می‌دهند با حفظ شرایط ویژه از معذوران روزه‌دار به‌حساب می‌آیند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن وحید پور با تأکید بر این‌که برای این دو گروه از بانوان هیچ قانون کلی مبنی برخوردن روزه در شرع مقدس اسلام وجود ندارد، تصریح داشت: بانوان باردار زمان عذر آنان در روزه گرفتن ماه‌های مخل و نزدیک به وضع حمل است.

وی ادامه داد: بانوان بارداری که زمان وضع حملشان نزدیک است، اگر باتجربه شخصی و مجوز پزشک (بی‌غرض، صالح و متدین) متوجه شوند که روزه گرفتن زمینه ایجاد خطر برای جنین است باید روزه خود را افطار کنند و شرع مقدس اسلام به این گروه از بانوان با چنین شرایطی مجوز روزه گرفتن نداده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که بانوان باردار موضوع حکم باید حتماً بلافاصله پایان ماه مبارک رمضان فدیه روزه خود را پرداخت کنند این در حالی است که دریازده ماه باقی‌مانده سال باید قضای روزه را نیز بجا آورند بر این اساس چنین بانوانی باید پایان ماه مبارک رمضان بلافاصله به ازای هرروزی 750 گرم مواد غذایی خام را به فقرا بپردازند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احکام بانوان شیرده پرداخت و گفت: بانوانی که کودکی را شیر می‌دهند اگر براثر روزه شیرشان خیلی کم شود تا جایی که کودک گرسنه بماند اگر کودک در دروانی است که نمی‌تواند غذای کمکی بخورد (مثلاً زیر یک سال دارد) و یا آنکه غذای کمکی برای کودک پیدا نمی‌شود، (چنین مادرانی) باید روزه خود را افطار کنند.

وی افزود: در تشخیص این حکم سن نوزاد مهم است بر این اساس اگر مادری فرزندش بالای یک سال دارد و می‌تواند غذای کمکی بخورد باید روزه خود را ادا کرده مگر آنکه روزه برای وی خطرساز باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور در پایان با تأکید بر این‌که این دو دسته از بانوان اگر روزه خود را نگرفته حتماً باید تا ماه رمضان سال آینده روزه قضای خود را بجا آورند، ابراز داشت: بانوان توجه داشته باشند تا رمضان سال آتی در چنین شرایطی اگر در هر 10 روز یک روز روزه‌بگیرند قضای کل ماه رمضان ادا شده است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات