۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۶۷۲۸۸
آیت الله مصباح یزدی:

شرط رسیدن به سعادت تلاش و کوشش و انجام عمل صالح است

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در دنیا راحتی مطلق وجود ندارد و هدف این عالم راحتی نیست، گفت: کار هدف است و اگر استراحت وجود دارد مقدمه ای برای کار بهتر است، بنابراین نباید دنبال راحتی و نعمت بدون زحمت بود؛ شرط رسیدن به سعادت عمل صالح است
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که روایات منشأ خطاها و لغزش ها را دنیا طلبی و وابستگی به دنیا معرفی می کنند،گفت: کسانی فکر می کنند که محرومیت از نعمت های دنیا نشانه اهانت و بی توجهی خداوند به آن ها است چون عموم مردم برخورداری از نعمت های دنیا را افتخار می دانند.

وی افزود: امیرمؤمنان می فرماید که محرومیت از برخی نعمت های الهی نشانه بی مهری خداوند متعال نیست چرا که پیامبران الهی نیز از این ویژگی ها برخوردار بودند، حضرت علی(ع) در نامه ای به والی خود در بصره، او را توبیخ می کنند چرا در جلسه ای که تنها ثروتمندان حضور داشتند و فقرا حاضر نبودند، شرکت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رفتار امام هرامتی برای جامعه و مردم آن امت الگو است، اظهار داشت: باید از نور علم امام استفاده شود و روشنی بگیرند، امیرمؤمنان می فرماید مسلمین باید به امام خود شباهت داشته باشند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمود دنیای انسان ها به اندازه دانه بلوط تلخ هم ارزش ندارد، از تعبیراتی که در مذمت دنیا وجود دارد 2 جور برداشت نادرست می شود، برخی خیال می کنند که به صورت کلی باید از لذت های دنیوی و زندگی سیاسی و اجتماعی صرف نظر کرد که نادرست بوده و تعداد کمی اینگونه هستند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: امیرمؤمنان وقتی مشاهده کردند که فردی خانواده خود را رها کرده و حلال ها را کلا بر خود حرام کرده برخورد جدی کردند و فرمودند این راه کاملا نادرست است و تأکید کردند که اگر انسان برای انجام دستورات الهی این کارها را انجام دهد عبادت می کند.

وی عنوان کرد: انسان باید در هر شرایطی ببییند که خدا چه می خواهد و اگر برای انجام وظیفه کارهای دنیوی را انجام دهد اصلا دنیا طلبی نیست، در تاریخ فلسفه گروه هایی از فلاسفه وجود دارند که طرفدار زهد بودند و سختی دادن های خاص را برای خود افتخار می دانستند، می گفتند برای به دست آوردن نعمت دنیوی بیش از لذت بردن باید زحمت بکشیم و از آن صرف نظر می کردند.

استاد  حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مبنای رفتاری چنین افرادی این بود که راحت باشند یعنی خود را زحمت نمی دادند که به نعمتی برسند، این تفکر در نگاه اسلامی نوعی تنبلی است چرا که انسان آفریده شده تا کار و تلاش کنیم، اختیار داریم که تلاش در جهتی باشد که به سعادت ابدی برسیم یا این که تلاش ها سبب رفتن به جهنم باشد.

وی اضافه کرد: اشتباه آن گروه این است که فکر می کنند هر راحتی مطلوب است در حالی که تنبلی مساوی با نیستی است و انسان نمی تواند منشأ اثر باشد، این فکر غلط راهبردی بوده و از اساس غلط است، عالم دنیا جای کار است، این زحمات به وجود آمده تا انسان ها در دوراهی ها انتخاب کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در دنیا راحتی مطلق وجود ندارد و هدف این عالم راحتی نیست، گفت: کار هدف است و اگر استراحت وجود دارد مقدمه ای برای کار بهتر است، بنابراین نباید دنبال راحتی و نعمت بدون زحمت بود؛ شرط رسیدن به سعادت عمل صالح است، هنر این است که انسان در معرض خطر خود را حفظ کند نه با این که به بهانه خوف گناه هیچ کاری انجام ندهد.

وی افزود: برخی کناره گیری ها بی توجهی به وظیفه و گناه است، برای خدا کار کردن بسیار ارزشمند و انسان باید یاد بگیرد چه کاری کند./1323/

ارسال نظرات