۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۳
کد خبر: ۵۶۷۳۱۷
آیت الله سبحانی:

هیچ صحابی به اندازه امیرمؤمنان در راه اسلام فداکاری نکرد

حضرت ‌آیت الله سبحانی گفت: در میان صحابه کسی را غیر از امیرمؤمنان سراغ نداریم که در همه غزوات شرکت کرده و با تمام توان خود برای اسلام فداکاری کرده باشد.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید سه شنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با تسلیت شهادت امیرمؤمنان گفت: شب بیست یک ماه مبارک رمضان شب شهادت مولای متقیان علی(ع) است و احتمال قوی وجود دارد که شب قدر باشد، این شب یکی از شب های متبرک است که انسان نباید در چنین شب هایی از مغفرت حق غافل باشد.

وی افزود: زندگانی امیرمؤمنان را می توان بر 5 قسم تقسیم کرد، بخش اول زندگانی حضرت پیش از بعثت رسول اکرم(ص) بوده که 10 سال اول است، بخش دوم زندگانی امیرمؤمنان از بعثت تا هجرت پیامبر است که 13 سال تمام در مکه خدمت رسول اکرم(ص) بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از فضائل امیرمؤمنان که قرآن هم درباره آن آیه دارد فداکاری حضرت در لیلة المبیت است، اظهار داشت: لیلة المبیت همان است که قریش اطراف خانه پیامبر جمع شدند تا شبانه ایشان را در بستر به قتل برسانند اما جبرئیل امین به پیامبر خبر داد، پیامبر از علی(ع) خواست تا در بستر او بخوابد و ایشان از خانه بیرون رود که دشمنان فکر کنند پیامبر در بستر قرار دارد.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان با روی باز این کار را پذیرفت و در بستر پیامبر خوابید، مولای متقیان با قلب و فکر آرام در بستر پیامبر خوابید و کوچکترین خوفی نداشت، قرآن درباره این فداکاری می فرماید« وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَئوفٌ بِالْعِبَادِ».

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که شراء در لغت عرب به دو معنای فروش و خرید به کار می رود، ابراز داشت: محتوای آیه این است که انسان مؤمن جان خود را می فروشد و در مقابل رضای الهی را می خرد، در تاریخ بشریت چنین فداکاری آن هم با قلب آرام ضبط نشده و این یکی از کمالات و فضائل امیرمؤمنان در بخش دوم زندگی است.

وی بخش سوم زندگی امیرمؤمنان را مربوط به دوران هجرت تا شهادت پیامبر اسلام(ص) دانست و عنوان کرد: بزگترین کار امام علی(ع) در این 10 سال جهاد فی سبیل الله است، رسول گرامی اسلام(ص) در 27 جنگ شرکت داشتند و فرمانده مسلمانان بودند که امیرمؤمنان در همه غزوات جز غزوه تبوک شرکت کرده و شمشیر زده است، علت عدم حضور حضرت علی(ع) در تبوک این بود که پیامبر برای این منافقان ایجاد مشکل نکنند به امیرمؤمنان دستور داد تا در مدینه بماند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در میان 15 هزار صحابه ای که نام های آنان را نوشته اند کسی را غیر از امیرمؤمنان سراغ نداریم که در همه غزوات شرکت کرده باشد، کسی را سراغ را جز علی بن ابی طالب(ع) نداریم که این اندازه فداکاری کرده باشد.

وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی می فرماید یکی از مقامات امیرمؤمنان ادب او نسبت به رسول اکرم(ص) است، از حضرت علی(ع) 11 هزار خطبه، نامه و کلمات قصار ثبت شده است که البته بعدها بیش از آن کشف شد، همه این سخنان حضرت مربوط به بعد از رحلت پیامبر بوده و ایشان در زمان حیات پیامبر کلمه ای نفرموده است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که این رفتار امیرمؤمنان نشانه تسلیم و ادب بالای ایشان در برابر پیامبر است، گفت: کار بسیار بزرگی است که انسان با وجود توانایی بسیار بالا این اندازه مالک نفس خود باشد که کلمه ای در زمان پیامبر نگوید.

وی افزود: نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر در سازمان ملل به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، کمتر کسی را سراغ داریم که در محضر بزرگان 10 سال تمام سکوت کند اما کلمه را نگوید، فضائل امیرمؤمنان تنها در این موارد منحصر نمی شود بلکه فضائل بی شماری دارند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: وصیت حضرت علی(ع) به مسلمانان بر رسیدگی بر ایتام، توجه به کعبه و عدالت سفارش می کند، عدالت در حضرت به گونه ای بود که به فرزندان خود فرمودند ابن ملجم مرا با یک ضربت کشته و او را با یک ضربت بکشید، چقدر انسان باید دارای روح قوی و نیرومند باشد که برای رعایت عدالت درباره قاتل خود وصیت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر استفاده از فرصت شب های قدر ادامه داد: غالبا انسان حاجت های فردی خود را در نظر می گیرد در حالی که باید به حاجت های اجتماعی هم توجه کرد تا خداوند متعال جامعه اسلامی را از این تشتت و تفرق نجات دهد./1323/

ارسال نظرات