۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۶۷۳۲۶
استاد حوزه علمیه:

روزه باب عبادت است

استاد حوزه علمیه گفت: روزه باب عبادت است و خدا، پاداش آن؛ امساک دل بالاتر از امساک زبان و امساک زبان بالاتر از امساک بدن و شکم است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: برای طی مواقف برزخ و آخرت باید به دنبال انجام اعمال خوب و اثر بخش باشیم. گاهی یک عمل، تمام خیرات و هستی را به قلب انسان نازل می‌کند.

وی افزود: در مهمانی خداوند همه چیز به نحو احسن وجود دارد اما باید به آن معرفت پیدا کرده و شکر آن را به جا بیاوریم. تواضع در نماز، رکوع و سجود سبب نزول رحمت الهی می‌شود. سجده، مقام نور خداست. اگر نور خدا در عبد تجلی کرد تمام امورات او اصلاح می‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: روزه یعنی ترک غیبت، تهمت، افترا و حفظ زبان و قلب از خطورات شیطانی. روزه یعنی ترک هر کاری که خداوند متعال انسان را از انجام آن منع کرده است.

وی افزود: انسان، محدود و خدای تبارک و تعالی نامحدود است. شب قدر، شب زنده شدن و درک حقایق علمی است و لازمه آن خالص شدن برای وجه الله است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی با بیان اینکه علم باید با تهذیب نفس همراه باشد تا به درک و معرفت و شهود تبدیل شود، اظهار داشت: علمی که انسان را به حق و خدا نرساند، علم نیست. طلب علم، فریضه است.

وی بیان داشت: شب قدر در واقع رسیدن به تقدیر، قضا و ابرام در کل عمر است. فلاسفه و حکما معتقدند تقدیر برای عالم مثال، ملکوت و نفوس است، قضا برای عالم عقول است که قضا در آنجا مستحکم می‌شود و ابرام برای عالم اسماء و صفات است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: شب قدر، فوق زمان و مکان است. در شب قدر باید به حقیقت وجودی خود نزد خداوند برسیم. شب قدر یعنی انسان نقطه اطلاقی عالم را درک و سرنوشت خود را تغییر دهد اما نکته قابل توجه این است که باید بر آن مراقبت داشته و اهل عمل صالح باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: ریشه خلقت عالم، محبت به خداست که از طریق ترک حرام و مکروه به دست می‌آید. در مرحله اول باید قابلیت‌ها را اصلاح کرد. روزه، باب عبادت است و خدا، پاداش آن؛ امساک دل بالاتر از امساک زبان و امساک زبان بالاتر از امساک بدن و شکم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعمال انسان از رجس و پلیدی پاک شود، خداوند عزوجل او را به مقامات عالی می‌رساند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات