۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۴۷۴
حجت‌الاسلام حسنلو:

اهل سنت مصداق ۸۵ آیه قرآن را امام علی می‌دانند

مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه علمیه گفت: علامه حلی حدود ۸۵ آیه از قرآن را بیان می‌کند که طبق نظر اهل سنت بر ویژگی‌های حضرت علی(ع) دلالت دارند.
پوستر | شهادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام تسلیت باد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام امیرعلی حسنلو مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه‌های علمیه به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امیر(ع) بیان داشت: امیر المؤمنین علی(ع) پسر چهارم ابوطالب، حدود سی سال بعد از واقعه فیل و 23 سال قبل از هجرت که مطابق با 10 سال پیش از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) در مکه مکرمه در روز جمعه سیزدهم رجب در کعبه متولد شد.

امام علی(ع) نخستین نماز جماعت را همراه پیامبر(ص) اقامه کرد

وی با اشاره به ماجرای قحطی دوران کودکی امام علی(ع) افزود: در این دوران نبی مکرم اسلام، سرپرستی علی(ع) را از شش سالگی به عهده گرفت و لذا با زندگی کردن با پیامبر اسلام در مکتب کمال و فضیلت آن حضرت رشد و تربیت یافت و نخستین کسی بود که به آیین پیامبر اسلام ایمان آورد و نخستین نماز جماعت را همراه آن حضرت اقامه کرد.

حسنلو در ادامه به بیان جایگاه امام علی(ع) در کتب آسمانی اشاره کرد و ابراز داشت: نام علی(ع) در قرآن به صراحت نیامده، ولی بنا به تصریح روایات و تفسیر مفسرین آیات متعددی در سوره‌های مختلف قرآن کریم در شأن و منزلت علی(ع) نازل شده که هر کدام بیانگر یکی از خصوصیات اخلاقی، دینی و انسانی آن حضرت است.

هنگامی که حضرت مسیح(ع) نام علی(ع) را صدا می‌زدند

وی ادامه داد: علاوه بر قرآن کریم درکتب مقدس پیامبران گذشته نیز به کمالات و خصوصیات علی(ع) نیز اشاره شده است که این را می‌توان از کلمات خود آن حضرت فهمید. با وجود این که دو کتاب تورات و انجیل کنونی از دست برد تحریف‌کنندگان در امان نمانده ولی باز هم اشاراتی به نام و برخی ویژگی‌های امام علی(ع) دارند.

این استاد حوزه بیان داشت: روزی عیسی مسیح(ع) با صدای بلند فریاد زد، ایلی ایلی به فریادم برس و مرا کمک کن، حاضرین برخی گفتند خدا را می‌خواند و برخی گفتند الیاس را می‌خواند، ولی از آنجا که هیچ یک پیامبران خودشان به اینکه نام ایشان ایلی یا ایلیا باشد تصریح نکرده‌اند و فقط علی(ع) است که این نام خودش که در تورات و انجیل آمده است تصریح کرده و می گوید: «انا ایلیا الانجیل».

ایلیای انجیل کیست؟

وی گفت:‌ قندوزی نقل می‌کند: امام علی(ع) در کوفه بر فراز منبر رفت و خطبه مفصلی برای مردم قرائت کرد، بعد از حمد و ثنای الهی و بیان مطالب دیگر در معرفی خود و فضایل خود جملاتی بیان کرد که از جمله به جمله فوق «انا ایلیا الانجیل» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام حسنلو خاطرنشان کرد: طبرسی نیز می‌گوید: در دوره خلافت خلیفه اول راهبی مسیحی به مدینه آمد و وارد مسجد شد. سؤالاتی از خلیفه اول و دوم و حاضرین کرد که هیچ کس نتوانستند جواب دهند، در این زمان امام علی(ع) وارد مسجد شد و سلمان آن راهب را به سوی آن حضرت راهنمایی کرد. راهب از آن حضرت پرسید: ای جوان اسمت چیست؟ حضرت فرمود: اسم من نزد قوم یهود الیا نزد مسیحیان ایلیا، نزد پدرم علی و نزد مادرم حیدر می‌باشد، راهب نیز گفت: همانا اسم تو را در تورات و انجیل به آن‌چه گفتی یافته‌ام.

وی ادامه داد: در جای دیگر انجیل از زبان یسوع درباره علی(ع) گفته است آنکه به سخن او( پیامبر آخر الزمان) ایمان آورد مبارک خواهد شد و یا اینکه من لایق نیستم که بند کفش او را باز کنم به نعمت و رحمت خدا رسیده‌ام که او را ببینم، برخی معتقد هستند این فراز از انجیل احتمال دارد اشاره به علی(ع) داشته باشد. چرا که علی برازنده‌رین شاگرد مکتب حضرت ختمی مرتبت بود که در اثر ملازمت و متابعت با آن حضرت شایسته هر گونه کمال شد.

مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات اظهار داشت: در جای دیگر می‌گوید: ای ابراهیم دعای ترا در حق اسماعیل شنیدم، اینک او را برکت داده بارور گردانیده به مقام ارجمند خواهیم رسانید، به وسیله محمد(ص) و دوازده امام از نسل وی او را امت بزرگی خواهم کرد که در این فراز به جانشینی علی(ع) بعد از پیامبر(ص) که هر دو از نسل ابراهیم(ع) هستند اشاره شده است.

اختلاف فرزندان آدم درباره اینکه افضل مخلوقات کیست و پاسخ نخستین پیامبر(ص)

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از کتب عهدین به انوار طیبه پنج تن(ع) اشاره شده است، افزود: آنجا که از زبان حضرت ادریس(ع) نقل می‌کند که فرزندان آدم در تعیین افضل مخلوقات دچار اختلاف شدند هر کدام چیزی گفتند و در نهایت اختلاف خود را نزد آدم(ع) بردند، آن حضرت فرمود: چون خدا مرا آفرید و از روح خود در کالبدم دمید و من درست نشستم عرش اعظم الهی را دیدم و پنج شبح نورانی را نگریستم که در عرش  در نهایت عظمت و جلال و کمال و حسن و ضیاء هویدا است.

حسنلو تصریح کرد: در ادامه آمده است که حضرت ادریس عرض کرد: پروردگارا! این انوار با عظمت و جلال چه کسانی هستند، خطاب رسید: این‌ها اشرف مخلوقات من و واسطه بین من و سایر آفریدگانند. اگر این‌ها نبودند من تو را نمی‌آفریدم و نه آسمان و نه زمین و نه بهشت و نه جهنم و نه آفتاب و نه ماه را. عرض کردم پروردگارا نام این‌ها چیست؟ خطاب رسید به ساق عرش بنگر چون نگریستم، دیدم این پنج نام مبارک نوشته شده است: پارکلیت/فارقلیط (محمد) ایلیا (علی) طیطه (فاطمه) بشر (حسن) بشیر (حسین).

وی ادامه داد: در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که هر کدام بیانگر برخی ویژگی‌های اخلاقی و سیمای آن حضرت است، به طورر مثال جوانمردی و دستگیری از ناتوانان حتی در حال نماز که بنا به فرموده قرآن کریم آیه «ولایت» «إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکعُونَ» بر این خصوصیت حضرت(ع) دلالت دارد. ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول و آن مومنانی هستند که نماز بپاداشته و به فقیران در حال رکوع زکات می‌دهند.

طبق نظر علامه حلی، اهل سنت 85 آیه از قرآن را مصداق عینی ویژگی‌های امام علی(ع) می‌دانند

این کارشناس تاریخ اسلام ابراز داشت: از جان گذشتگی برای اعتلای اسلام و حفظ جان نبی مکرم اسلام. طبق فرموده قرآن کریم: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ» در مورد علی(ع) نازل شده که شب هجرت، خود را فدایی رسول خدا(ص) کرد و برای فریب دشمنان در رختخواب آن حضرت خوابید، همچنین قرآن کریم علی(ع) را کسی معرفی می‌کند که علم الکتاب در نزد وی است. آنجا که می فرماید: «قُلْ کفَى بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکتَابِ»، در بحث و مناظره‌ای که میان قیس بن سعد بن عباده و معاویه صورت گرفت قیس شروع به شمارش فضایل علمی و اخلاقی علی(ع) کرد و گفت: علی صدیق، و عالم این امت است، آن کسی که خداوند درباره او این آیه را فرستاده است.

وی گفت: طبق آیه مباهله قرآن کریم علی(ع) را جان پیامبر(ص) معرفی می‌کند، آنجا که می‌فرماید: پس به مسیحیان بگو شما با پسران و زنان و جان های خود و با هم با پسران و زنان و جان های خود برای مباهله در موعد مقرر جمع شویم و در حقانیت خود از خدا برای دیگری نفرین طلب کنیم،‌ طبق گفته مفسران منظور از «انفسنا» در آیه فوق علی است، با این وجود علامه حلی حدود 85 آیه از قرآن را بیان می‌کند که طبق نظر اهل سنت بر ویژگی‌های حضرت علی(ع) دلالت دارند.

حجت‌الاسلام حسنلو در پایان خاطرنشان کرد: در کتب انبیای گذشته به نام و جانشینی و خلقت آن حضرت قبل از خلقت آدم با وجود اینکه این کتب تحریف شده است، اشاره شده و خود امام علی(ع) بر این مطلب صحه گذاشته‌اند و همچنین در قرآن کریم با اینکه صراحتاً نامی از حضرت علی(ع) برده نشده، ولی آیات متعددی درباره سیما و خصوصیات اخلاقی آن حضرت وارد شده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات