۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۷۴۸۵
گفت‌وگو؛

تقوای الهی؛ زیربنای همه خصال نیکو

علیرضا بشیری، نویسنده و محقق علوم دینی ضمن برشمردن وصیت های امیرالمومنین(ع) گفت: تقوای الهی در یک کلمه یعنی انجام ندادن و پرهیز به خاطر خدا و این سنگ بنای تمامی خصلت های نیکوست.
امام علی (ع)

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا بشیری، نویسنده و محقق علوم دینی درباره ویژگی‌های شخصیتی امیرالمومنین(ع)، گفت: بی هیچ اغراقی هرآن کسی که اندکی در شخصیت و زندگانی امیرالمومنین(ع) بررسی و تحقیقی نموده باشد، ایشان را به جمیع صفات و خصایل یک انسان کامل مزین می بیند. شیعه و سنی، دوست و دشمن، مسیحی و کلیمی و با دین و بی دین همه و همه اگر به واژه علی برخورده و کمی در صفات و خصایلش تعمق نموده باشند بی هیچ تردیدی زبان به تمجید او باز نموده اند. کلمات بسیاری در باب حضرت نقل شده است که خارج از حوصله مخاطبان محترم و این مصاحبه است اما چند تای آن را جهت اشاره عرض می کنم؛ جرجی زیدان اندیشمند مسیحی می گوید: «اگر بگویم مسیح از علی(ع)  بالاتر است عقلم اجازه نمی دهد و اگر بگویم علی(ع)  از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد».

وی اظهار داشت: ایلیا پاولویچ پطروشفسکی، مورخ و خاور شناس روسی می گوید: «او هم سلحشور بود و هم شاعر، و همه صفات لازمه  اولیاء الله در وجودش جمع بود» جرج جرداق نویسنده مسیحی عرب می گوید: «واقعاً سزاوار است که در جهان امروز، آتش افروزان جنگ، عوامل و مسببان بدبختی های ملت ها و افراد، به سخنان بزرگ مرد وجدان انسانی علی بن ابی طالب(ع) گوش فرا دهند و آن ها را حفظ کنند و در مقابل گوینده بزرگ آن سخنان، سر تعظیم فرود آوردند.» ویل دورانت، خاورشناس مشهور انگلیسی می گوید : «علی(ع) در جوانی، نمونه کامل تواضع، تقوا، نشاط و اخلاص، در راه دین است. خوش منظر و نیکو خصال و پر اندیشه و درست پیمان بود.»

بشیری در ادامه به ذکر جمله ای از دکتر شریعتی در رثای امیرالمومنین پرداخت که می گوید: «و تو ای علی! ای شیر! مرد خدا و مردم، ربّ النوع عشق و شمشیر! ما شایستگی "شناخت تو" را ازدست داده‌ایم. شناخت تو را از مغزهای ما برده‌اند، اما "عشق تو " را، علی‌رغم روزگار، در عمق وجدان خویش، در پس پرده‌های دل خویش، هم‌چنان مشتعل نگاه داشته‌ایم...»

وی مهمترین ویژگی حضرت امیر(ع) را تقوای ایشان برشمرد و گفت: با تعمق کوچکی در این کلمه کاملا هویداست که قریب به اتفاق خصائل و صفات ممدوحه که ما از آنها به نیکی یاد می کنیم در پس پرده خود عللی دارد که مهمترین آن همین تقواست. به عبارتی تقوا ژرفساخت بسیاری از صفات نیکو در بنیاد انسان است و دلیل بارز من بر این مسئله وجود مبارک امیرالمومنین(ع) است و نکته سوم هم اینکه شما هرکجا در تاریخ نامی از علی علیه السلام می بینید دقیقا در حوالی آن عده ای را می بینید که محو جمال و جلال این انسان کامل شده اند و گوش به فرمان او مسحور کلمات اویند و دقیقا همانجا عده ای دیگر را می یابید که در عیان یا در نهان حضرت را چونان دشمنی خونی نظاره گرند و در انتظار فرصتی بسر می برند تا ضربه ای سهمناک بر پیکره او فرود آورند! و دلیل این جاذبه و دافعه بی همتا دقیقا در تقوای ایشان است؛ تقوایی که به قول شیخ محمد عبده از رهبران معاصر نهضت فکری مصر در کنار دانش بی پایان و فصاحت درخشانش با نیکوییهای اخلاقی و شرافت های ذاتی اش آمیخته شده بود و وجودی بی نقص از وی ارائه نموده بود.

این کارشناس دینی درباره پیام و سفارش امیرالمومنین(ع) به جامعه امروز ما گفت: در صفحات خاک گرفته تاریخ خوشبختانه و خوشبختانه شیعیان حضرت امیرالمومنین(ع) با شیوه های دقیق و گاها خارق العاده علمی کلماتی که از زبان پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم الصلاه و السلام خارج شده است را سینه به سینه حفظ نموده و به دستان ما رسانده اند و در این میان وصیت نامه ای از این وجود ذی‌جود بر جای مانده است که در ظاهر برای فرزندش امام حسن مجتبی(ع) نوشته اند، اما در همان ابتدای وصیت تاکید می نمایند که این کلمات نسخه ای شفابخش برای تمامی کسانی است که این کلمات از نظرش می گذرد و با عمل به آنها رستگار خواهد شد.

حجت الاسلام بشیری گفت: حضرت امیر(ع) در آن نوشتار مردم را به ۱۹ نکته رهنمون می گردند که اولین آنها تقوای الاهی است. تقوای الاهی در یک کلمه یعنی انجام ندادن و پرهیز بخاطر خدا و این همانگونه قبلا عرض کردم سنگ بنای تمامی خصلت های نیکوست. دومین نکته چنگ زدن به ریسمان الاهی و اصلاح میان مردم است. سومین نکته صله رحم است چرا که حساب انسان نزد خدا را آسان می نماید. سفارش چهارم ایشان به مردمان پس از خود بی سرپرست و گرسنه نماندن یتیمان است. پنجمین سفارش ایشان همسایه است و ششمین وصیت ایشان عمل نمودن به قرآن است و ما را نهیب می دهد مبادا که دیگران که احتمالا مقصود ایشان غیر مسلمانان باشد در عمل کردن آن بر ما پیشی گیرند و هفتمین وصیت این وجود مبارک نماز پایه دین است. سفارش بعدی ایشان اهتمام به حج است و تعطیل نشدن این فریضه الاهی و تاکید می نمایند که اگر روزی حج تعطیل شوند آماده باشید تا دیگران شما را طعمه خود نمایند.

وی افزود: موضوع بعدی جهاد در راه خداست و سفارش زکات است و زکات خاموش کننده آتش خشم الاهی است. دو وصیت بعدی حضرت امیر علیه السلام به انسان ها مورد ستم قرار ندادن ذریه رسول خدا و همچنین یاران رسول خداست. سفارش بعدی حضرت امیر علیه السلام شریک ساختن فقرا در مال خود و کمک به ایشان  و همچنین بردگان است. سفارش بعدی حضرت امیر در وصیت نامه خود توجه به رضایت خدا و بی توجهی به خواسته های نامعقول مردمان است. پس از آن حضرت به خوشرفتاری با مردم سفارش می نماید و سپس موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر است چرا که ترک این واجب باعث می شود تا بدان و ناپاکان بر جامعه مسلط گردند و به مردم ستم کنند، آنگاه هر چه نیکان دعا کنند، دعای آنها برآورده نخواهد شد.

وی در پایان گفت: درهجدهمین سفارش حضرت امیرعلیه السلام می فرمایند: بر شما باد که بر روابط دوستانه ما بین خویش بیفزایید، به یکدیگر نیکی کنید، از کناره‎گیری و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید. و آخرین وصیت ایشان به ما همیاری و هم آفزایی در کارهای خیر و پرهیز از همکاری در گناه  و دشمنی است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات