۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۵۶۷۵۴۶
آیت الله مصباح یزدی:

انسان به وسیله مقابله با وسوسه های شیطانی به مقامات عالی می رسد

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر شیطان هم نبود تکلیف انسان وجود داشت، گفت: نقش شیطان این است که زمینه انتخاب را گسترش می دهد و سبب تکالیف سخت تر می شود که اگر انسان با آن مقابله کند به درجات عالی تر و ثواب بیشتر می رسد.
دیدار مسئولین نمایندگی ولی فقیه و فرماندهان سپاه قم با آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، گفت: در فرهنگ ادیان در مقابل خداوند متعال که منشأ همه خیرات، برکات و هدایت است عاملی به عنوان مبدأ شر، انحراف و گمراهی وجود دارد که شیطان است.

وی افزود: در قرآن کریم از شیطان به عنوان نماد شر و شقاوت یاد شده است، قرآن دو گروه را معرفی می کند که عده ای حزب الله و عده ای دیگر حزب الشیطان هستند و تأکید می فرماید که حزب شیطان دچار خسران جدی می شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ابلیس اسم علم بوده اما شیطان یک صفت عام است که گاهی به جای اسم به کار می رود، اظهار داشت: بر اساس آنچه که نهج البلاغه می فرماید ابلیس قبل از حضرت آدم خلق شده و 6 هزار سال عبادت خدا را کرده اما با تمرد از دستور الهی و تکبر از درگاه الهی خارج می شود.

وی ادامه داد: شیطان صفت عامی است که بر دسته ای از جنیان و انسان ها اطلاق می شود، هر جنی شیطان نیست چرا که جنیان خوب نیز وجود دارند، جهنمیان اتباع شیاطین هستند، قرآن می فرماید جنیان مانند انسان ها موجودات مکلفی هستند که اگر به آن عمل کنند ثواب می برند و اگر عمل نکنند عقاب می شوند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که وجود کسی که اختیار دارد منحصر در انسان نیست، ابراز داشت: فرشتگان یک خواسته دارند و بر اساس آن عمل می کنند اما جن و انسان از جهت تکلیف شبیه یکدیگر هستند و باید از اوامر الهی اطاعت کنند.

وی عنوان کرد: نوع خلقت جن به گونه ای است که نمی توان آن را حس کرد اما تکلیف آن مانند انسان است، ابلیس 6 هزار سال عبادت خدا کرد و چون مکلف بود خداوند تکلیفی کرد اما موافق میل او نبود و انجام نداد، خلقت حضرت آدم آزمایشی برای ابلیس بود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابلیس به اندازه ای عبادت کرده بود که ملائکه او را در صف خود قرار داده بودند به همین دلیل و برای غلبه ملائکه فرمان الهی که خطاب به ملائکه  برای سجده بر آدم بوده شامل ابلیس هم می شود، وقتی خدا دستور فرمود ابلس تکبر کرد و گفت آتش شریف تر از خاک است و نباید بر آدم سجده شود.

وی اضافه کرد: ابلیس در امتحان الهی رفوزه شد و بعد از آن دشمنی و کینه عجیبی از آدم در او پیدا شد، ابلیس قسم خورد که فرزندان آدم را تا روز قیامت گمراه کند، ابلیس به دلیل کینه نسبت به آدم رسما اعلان مخالفت با مسیر الهی کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر شیطان هم نبود تکلیف انسان وجود داشت، گفت: شیطان زمینه تکلیف را برای انسان گسترش داد، اگر شیطان نبود انسان مثلا 10 پله می توانست سعود یا سقوط کند اما شیطان نقشی ایفا کرد که دایره تکلیف گسترده شد و امتحانات سخت تری انجام می شود.

وی افزود: گاهی شیطان مقدماتی فراهم کرده و وسوسه می کند که مقابله بسیار سخت است اما این وسوسه شدید سبب می شود که مقاومت برخی در برابر خواسته شیطان آن ها را به مقامات بالا برساند، نقش شیطان این است که زمینه انتخاب را گسترش می دهد و سبب تکالیف سخت تر می شود که اگر انسان با آن مقابله کند به درجات عالی تر و ثواب بیشتر می رسد./1323/

ارسال نظرات