۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۶۷۷۶۶
یادداشت؛

شکست معامله قرن

نکته اینجاست که این خصومت، به سنگ محکی برای راستی آزمایی و تطابق کشورها با مسأله اول جهان اسلام تبدیل‌شده است، چراکه مسلمانان، دشمنی خطرناک‌تر از صهیونیسم ندارند و توطئه‌ای پیچیده‌تر از گسترش این غده سرطانی بر سرزمین‌های اشغالی رقم نخورده است.
راهپیمائی روز جهانی قدس در بجنورد

به گزارش خبرگزاری رسا، رویکرد تغییرناپذیر انقلاب اسلامی در حمایت دائمی از آرمان قدس شریف که بخشی از حرکت «عدالت‌خواهانه بین‌المللی» ایران به شمار می‌آید، یکی از نقاط برجسته و مایه اعتبار و وجاهت کشورمان است، به‌گونه‌ای که آزادی فلسطین، به‌عنوان قله آرمان‌های نظام شناخته‌شده و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، «اینکه جمهوری اسلامی طرفدار ملت فلسطین باشد، یک آبرو است.» به همین دلیل، مادامی‌که سیاست صهیونیسم‌ستیزی و جانب‌داری از گروه‌های مقاومت – چه از جانب ایران و چه از سوی کشورهای اسلامی-  ادامه دارد، مخالفت‌ها و هجمه‌ها نظام سلطه نیز ادامه خواهد داشت.

نکته اینجاست که این خصومت، به سنگ محکی برای راستی آزمایی و تطابق کشورها با مسئله اول جهان اسلام تبدیل‌شده است، چراکه مسلمانان، دشمنی خطرناک‌تر از صهیونیسم ندارند و توطئه‌ای پیچیده‌تر از گسترش این غده سرطانی بر سرزمین‌های اشغالی رقم نخورده است. ازاین‌رو، معمار کبیر انقلاب (ره)، روز جهانی قدس را برای زنده نگه‌داشتن مسئله فلسطین به یادگار گذاشت و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به کابوس هولناک ابدی اشغالگران مسجدالاقصی تبدیل کرد. 

مهم‌تر اینکه خروش روز گذشته ملت انقلابی ایران و امت اسلام در سراسر دنیا به مناسبت یوم‌الله روز قدس در کنار آنچه این روزها در فلسطین و در عرصه بین‌المللی می‌گذرد، صدای خرد شدن استخوان‌های صهیونیسم را بلندتر و توطئه‌ها برای به فراموشی سپردن اولویت نخست جهان اسلام را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. لذا توجه به موارد ذیل، به درک بهتر پازل شکست‌خورده اسرائیل و حامیانش در این خصوص کمک می‌کند.

1. تفاوت عمده و معناداری که روز قدس امسال با سال‌های گذشته ایجاد کرده، بدون شک با «راهپیمایی بازگشت» در ارتباط است؛ تجمعی غرورآفرین که هفته‌ها قبل از آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار شد. درواقع، فلسطینی‌ها با این ابتکار، از مدت‌ها به استقبال روز جهانی قدس رفتند که اقدامی بدیع محسوب می‌شود و از این طریق دو پیام روشن را ارسال کردند.  اول اینکه، از مرحله شعار و برگزاری مراسم در خیابان‌های غزه عبور کرده و مطالبه اصلی و اساسی روز قدس یعنی آزادی سراسر فلسطین و بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی‌شان را در کنار مرزهای سرزمین‌های اشغالی فریاد زدند.

یکی از انگیزه‌های شکل‌گیری این اتفاق که توجهات جهانی را به خود جلب کرده، خنجر از پشت ارتجاع منطقه به آرمان قدس بود که فلسطینی‌ها را واداشت، خود وارد میدان شوند و مبارزه برای آزادی سرزمینشان را نه در شعار بلکه در عمل نشان دهند. نشانه درستی راهی که  مردم غزه در جمعه آخر ماه صیام پیمودند را هم می‌توان در عصبانیت صهیونیست‌ها مشاهده کرد. به‌عنوان نمونه، «اویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل، روز گذشته مدعی شد «سران حماس با بزرگداشت روز جهانی قدس که در سال 1979 از سوی آیت‌الله خمینی به‌عنوان روز جهانی قدس نامیده شد، قصد دارند نام بیت‌المقدس را با تروریسم ایرانی تخریب کنند، زیرا سنت نبوی و شریعت اسلامی از این اقدام (برگزاری روز قدس) بریء است»!

2ضرورت و تأثیرگذاری روز قدس را ثابت کردند. آل سعود و شرکا در معیت آمریکا و اسرائیل تلاش زیادی کردند تا جنبه «ایرانی» بودن این همایش عظیم را برجسته کرده و آن را حرکتی مخرب در جهت فرایند صلح به‌اصطلاح دو کشوری قلمداد کنند. آن‌ها حتی حماس و جهاد اسلامی را به تخریب روند صلح متهم کرده و با روش‌های مختلف درصدد جلب رضایت مقاومت برآمدند و زمانی که مأیوس شدند، مجاهدین فلسطینی را در لیست گروه‌های تروریستی قراردادند. بااین‌حال، راهپیمایی  اخیر  در غزه نشان داد که هیچ اقدامی مؤثرتر از پاسداشت قدس به شیوه جمهوری اسلامی وجود ندارد و لذا شاهد نوعی بیداری اسلامی در حمایت از فلسطین در روز گذشته و روزهای پیش از آن در سطح جهان اسلام بودیم. 

3. این بیداری برکات دیگری نیز دارد و همچنان که در مقدمه به آن اشاره شد، معیار و مبنا قرار گرفتن موضوع فلسطین در شناخت ماهیت کشورهاست. امروز «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به علت پیشتازی در خیانت به آرمان قدس، وقتی به کشورهای دیگر سفر می‌کند، به سبک و سیاق سفرهای «بنیامین نتانیاهو» مورد اعتراض قرار می‌گیرد و این بدین معناست که هم‌پیمانی ارتجاع عرب با صهیونیست‌ها، نتیجه عکس داده و ملت‌ها به همان اندازه که از رژیم جعلی اسرائیل نفرت دارند، از عربستان و متحدانش نیز متنفرند.

4. راهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار شد که غرب آسیا در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و کاخ سفید و وابستگان به نظام سلطه و صهیونیسم به جهت خیزش ملت‌های مسلمان و آزاده دنیا، توانایی خود را در تعیین سرنوشت مردم فلسطین ازدست‌داده‌اند. صحنه‌گردانی عربستان در عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که خود پیشگام مصالحه با اشغالگران است، این بار به ایستگاه فلسطین رسیده و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با نشان دادن چراغ سبز به آمریکا در انتقال سفارتش به قدس، درصدد بود که کارچاق‌کن آمریکا در «معامله قرن» باشد؛ درحالی‌که اعتراضات بی‌سابقه جهانی به کشتار فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، سرنوشت این قرارداد شوم را محکوم به شکست کرده است. از طرفی، مقامات تل‌آویو هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند که اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی نتایج وخیمی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه اکنون و پس از تداوم موج اعتراضی به این اقدام نابخردانه، مرحله جدیدی از مقابله با صهیونیسم آغازشده است. موج اعتراضات و آغاز انتفاضه گسترده فلسطینیان موجب شد تا ورق به‌طور کامل برگردد و آنچه ترامپ از آن به‌عنوان معامله قرن یاد می‌کرد، در مدت‌زمان کوتاهی به شکست منجر شد.

5. مهم‌ترین اثر راهپیمایی روز گذشته و حوادث اخیر در فلسطین اشغالی را می‌توان در آشکار شدن کاهش چشمگیر توان آمریکا در حمایت از سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی در مجامعی همچون سازمان ملل جستجو کرد. همچنین این واقعیت بیش‌ازپیش روشن شد که استراتژی آمریکا در وادار کردن کشورها به تبعیت از سیاست‌های جانب‌دارانه از صهیونیسم با بکارگیری اهرم فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی رو به افول است و باید گفت که نوعی موازنه قدرت در عرصه روابط بین‌الملل به نفع جبهه مقاومت در حال شکل‌گیری است، چراکه رژیم صهیونیستی برای اولین بار از سال 1948، بسته شدن چتر حمایتی و کمرنگ شدن پوشش بین اللملی آمریکا را به‌خوبی احساس می‌کند.

6. افزون بر این، شعارهای ضد صهیونیستی به مناسبت روز قدس و مناسبت‌های دیگر، با طنین بیشتری نسبت به گذشته در قلب پایتخت‌های اروپایی شنیده می‌شود و سیاستمداران این قاره، چاره‌ای جز همراهی با عموم معترضین – هرچند در ظاهر - در تقابل با سبعیت رژیم صهیونیستی ندارند. از باب مثال، آش فلسطین کشی صهیونیست‌ها آن‌چنان شور شده که «امانوئل ماکرون»، متحد نزدیک فرانسوی آن‌ها در دیدار اخیرش با «بنیامین نتانیاهو»، خوشحالی آمیخته به خون تل‌آویو از انتقال سفارت آمریکا به قدس را مردود شمرده و تصریح کرد: «انتقال سفارتخانه‌ای که باعث کشتار مردم شود، جشن گرفتن ندارد»!  بنابراین، استراتژی مثلث شوم عبری، عربی، غربی در توطئه‌چینی ازجمله در طراحی معامله قرن، حقانیت ابتکار عمل ایران اسلامی در خصوص مسئله فلسطین را بار دیگر ثابت کرد، زیرا اقدامات آمریکا به رهبری ترامپ علیه قدس اشغالی ثمری جز تقویت انتفاضه و مقاومت نداشت و علاوه بر شعله‌ور کردن آتش انتفاضه مردمی، موجب شد تا جهانیان در حمایت از این شهر مقدس صفوف واحدی تشکیل دهند.

همه این موارد و حقایقی بسیاری که از حوصله این نوشته خارج است، ثابت می‌کنند که اوضاع منطقه علیه اسرائیل با شیب و شتاب زیادی در حال حرکت است و دست برتر جمهوری اسلامی در جنگ نرم عدالت‌خواهانه برای در صدر نگه‌داشتن اولویت نخست جهان اسلام، نوید نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات