۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۶۷۸۲۸
استاد اخلاق حوزه تبیین کرد؛

عوامل معنوی رشد انسان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبداللهی به عوامل رشد روحی انسان‌ها اشاره کرد و قرآن کریم، دعا، ایمان به خدا، دوست داشتن ایمان و غیره را از جمله عوامل رشد و ارتقای روحی انسان برشمرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول عبداللهی در مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، به ابعاد وجودی انسان اشاره و عنوان کرد: از منظر انسان شناسی در قرآن کریم، انسان دارای بعد جسمی و روحی است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: روح دارای مراتب مختلفی است و گاهی از آن به عنوان نفس، قلب و یا عقل تعبیر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: همانطور که جسم انسان نیاز به رشد، ارتقا و ترقی دارد، روح هم نیاز به رشد و ترقی دارد و برای تعالی روح باید برنامه ریزی کرد.

قرآن کریم سبب تعالی روح انسان می‌شود

وی با استناد به آیات قرآن کریم به عوامل رشد روح انسان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم در رشد روح انسان، قرآن کریم است که پیام‌های الهی را به ما می‌رساند و یکی از واسطه‌های ما با خداوند متعال است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران به سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی و حضرت امام(ره) درباره جایگاه مهم قرآن کریم اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) احترام زیادی به قرآن کریم می‌گذاشتند و نسبت به جایگاه آن حساس بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: اگر ماه رمضان، مبارک شده و سه جوهر در دل این ماه پربرکت قرار گرفته است، یکی از آنها قرآن کریم است.

وی به آیات ابتدایی سوره جن اشاره کرد که خداوند می‌فرماید وقتی گروهی از جنیان، قرآن کریم را از زبان پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله شنیدند، گفتند که ما قرآن عجیبی شنیدیم که به راه راست هدایت می‌کند و خداوند متعال، این آیه را در مقام تأیید این مطلب بیان می‌کند.

ما باید با دعا مأنوس باشیم

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه، دعا را دومین عامل رشد انسان عنوان و با اشاره به دعاهای منقول و مأثور، افراد را به خواندن دعاهای با مضامین عالی در ماه مبارک رمضان توصیه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه ما باید با دعا مأنوس باشیم، به آیه ۱۸۶ سوره بقره استناد کرد که خداوند می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي؛و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم».

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم شب قدر ابتدای سال معنوی ما باشد می‌توانیم با دعا و تضرع به درگاه خداوند به این جایگاه برسیم.

اهل بیت(ع) چراغ‌های هدایت و از جمله عوامل معنوی رشد انسان هستند

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه یکی از عوامل رشد انسان، ایمان به خداوند است، دوست داشتن ایمان را هم از جمله عوامل رشد روحی انسان برشمرد و اظهار داشت: خداوند در آیه ۷ سوره حجرات می‌فرماید: «وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ؛ اما خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشیده و کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ کسانی که دارای این صفاتند هدایت یافتگانند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی همچنین محبت اهل بیت علیهم‌السلام را از دیگر عوامل رشد انسان عنوان کرد و ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه معصومین علیهم‌السلام، چراغ‌های هدایت و از جمله عوامل معنوی رشد انسان‌ها هستند.

وی تصریح کرد: ما از فهم حقاق شخصیتی اهل بیت علیهم‌السلام عاجز هستیم، اما اگر بخواهیم ارتقای معنوی پیدا کنیم، باید به آنان متصل شویم.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در پایان عمل صالح، علم و تفکر را از دیگر عوامل رشد و تعالی انسان برشمرد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات