۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۶۷۸۳۲
حداد عادل:

دوری از مقام‌طلبی و عشق به خدمت از مرحوم احمدی یک روحانی تمام عیار ساخت

عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به خدمات مرحوم حجت الاسلام احمدی گفت: دوری از مقام طلبی و عشق به خدمت از او یک روحانی تمام عیار ساخت وعمر ۸۵ ساله خود را با کارنامه پربار به پایان رساند.
حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ظهر امروز یکشنبه(20خردادماه) در مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی رییس سازمان سمت به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خبر فوت این اندیشمند برای حوزویان و دانشگاهیان ‌تاسف بار بود، رهبری در پیامی دقیق تاسف خودشان را اعلام کردند و به بنده هم‌ فرمودند به عنوان نماینده ایشان در این مراسم شرکت کنم و به بازماندگانشان از جانب ایشان تسلیت بگویم.

وی ادامه داد: برای بنده بسیار تلخ، سخت و دردناک است که بخواهم بر سر پیکر دوست عزیزی که ۵۰سال با او همکاری مستمر داشتم سخن بگویم، در همه این سالها تصویری که از دکتر احمدی در ذهن همه ترسیم شده است چهره مردی با ایمان، متقی و پرتلاش در راه یک هدف مقدس در دانشگاه و حوزه بوده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: درباره فعالیت‌های ایشان در حوزه باید دوستان حوزوی و آقایان روحانی سخن بگویند، آنچه بنده می‌دانم ارادت ایشان به امام راحل و استاد بزرگوار خود علامه طباطبایی بود، دکتر احمدی از جوانی تا پایان زندگی در تکاپو بود و در حوزه در خدمت امام راحل و علامه طباطبایی درس آموخت.

حداد عادل یادآور شد: دکتر احمدی عشق وافری به علامه طباطبایی داشت و از این رو در ویرایش المیزان به آن بزرگوار کمک می‌کرد و در جلسات خاص این عالم هم حضور داشت.

وی افزود: کار بزرگی که ایشان با آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خرازی انجام دادند تشکیل «موسسه راه حق» برای ترویج معارف اسلامی بین جوانان و دانشگاهیان بود که باعث مطرح شدن علوم انسانی در حوزه علمیه قم شد، این موسسه همچنان هم پایدار است و می‌توان گفت یکی از بخش‌های درخشان زندگی ایشان همین موسسه است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اقدامات علمی و انقلابی این عالم دینی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دکتر احمدی میدان گسترده‌تری برای فعالیت پیدا کرد، در ستاد انقلاب فرهنگی در آن روزگار سخت، منشأ خدمات زیادی بودند و در عمر ۳۸سال شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها عضو باقیمانده از ستاد انقلاب فرهنگی بودند که پیش از فوت خود همچنان با جدیت در این جلسات حضور می‌یافتند.

حداد عادل بیان کرد: دکتر احمدی یک نمونه عینی و مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه بود، همه خوبی‌های حوزه را با خود به دانشگاه آورد و در مقابل خوبی دانشگاه را هم به حوزه برد.

وی ابراز داشت: یکی از اقدامات شایسته دیگر ایشان این بود که تاملات دکارت را به خوبی به فارسی برگرداند و در مدتی هم که در آموزش و پرورش رییس تغییر نظام آموزشی بودند خدمات زیادی ارائه کردند، ایشان در برهه‌ای از تاریخ به دانشگاه تربیت مدرس رفتند که باعث تقویت بخش علوم انسانی این دانشگاه نیز شدند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به فعالیت ایشان در سازمان سمت اشاره کرد و گفت: آخرین پست ایشان ریاست سازمان سمت بود که در آنجا کاری کارستان کردند و بدون هیچ توقع و چشم داشتی بیش از دوهزار کتاب را به عنوان کتب علوم انسانی منتشر کردند، همچنین ایشان یک دوره هم در مجلس هفتم حضور پیدا کردند که در آنجا به دنبال تعالیم قرآنی بانوان بودند.

حداد عادل اضافه کرد: بنده که پنجاه سال با ایشان ارتباط مستمر داشتم از صمیم قلب جز خیر از ایشان چیزی ‌ندیدم، پرکاری و احساس مسؤولیت از ویژگی های مهم او بود، کتاب های منتشر شده در سمت را تا دیر وقت مطالعه کرده و ویراستاری می‌کرد، ایشان علاقه به گسترش علم و فرهنگ به ایران داشت و به سعدی و حافظ ارادت داشت و همیشه به دنبال درست گفتن و نوشتن زبان فارسی می‌رفت.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت: حجت الاسلام والمسلمین احمدی ارادت به امام راحل و اطاعت از رهبری را بعد از انقلاب ادامه داد، دوری از مقام طلبی و عشق به خدمت از او یک روحانی تمام عیار ساخت و در اصل عمر ۸۵ ساله خود را با کارنامه پربار به پایان رساند./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات