۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۶۷۸۳۴
تولیت آستان قدس رضوی:

امام رضا بنیان گفت‌وگوی بین ادیان را گذاشتند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر این که امام رضا(ع) بنیان گفت‌وگوی بین ادیان را گذاشتند، گفت: امام رضا(ع) بسیاری از پرسشها را پاسخ می دادند و در عین حال برخی هدایت و برخی لجاجت داشتند.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در نشست تفسیر موضوعی قرآن کریمکه امروز 20 خرداد در حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به بررسی اثبات حقانیت معاد پرداخت.

وی با اشاره به این مطلب که گفتار و اعمال افرادی که در معاد تردید دارند با کسانی که نسبت به این امر باور دارند، متفاوت است، تصریح کرد: در واقع انسان باید قبل از سخن گفتن و انجام هر عملی به آثار آنها نیز توجه داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با دسته بندی اعمال به دو دسته حسنه و سیئات گفت: امام راحل یک سنت حسنه با نامگذاری روز قدس انجام دادند که این سنت سالها است که انجام می شود و در عین حال رونق دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آثار سوء سنت های  ناپسند،‌ ابراز کرد: در واقع این پایه کج آثار بدی را به همراه دارد مثل کسانی که تجاوز به سرزمینی را بنا نهادند و این سیئات پای آنان گذاشته می شود.

اعتکاف به برکت انقلاب اسلامی احیا شد

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به دیگر مصادیق سنت های حسنه گفت: اعتکاف همیشه در تاریخ اسلام و فرهنگ دینی ما بوده است اما این سنت حسنه به برکت انقلاب اسلامی احیا شد و جوانان پس از انقلاب این امر را احیا کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مطلب که اعتکاف برای آزادی روح و روان انسان است، تصریح کرد: در اعتکاف، جان و روح انسان روحانی و ملکوتی می شود که آزادی در همین بندگی و عبودیت است.

سفارش قرآن به تردید کنندگان معاد

وی در ادامه با اشاره به سفارش قرآن به تردید کنندگان معاد گفت: در قدم نخست انسان برای رسیدن به باور معاد باید به خود نگاه کند چرا که انسان دو خلقتی است که شامل خلقت جسم و جان است که خلقت جان بسیار با اهمیت تر از خلقت جسم است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این مطلب که قرآن کریم در پاسخ به پرسش معاد ما را به نطفه متوجه می سازد، تصریح کرد: در واقع همین انسانی که از یک نطفه به وجود آمده است سرکشی دارد و خداوند به این موضوع تأکید می کند که برای اینکه انسان روحیه فرعونی پیدا نکند باید به مبدأ آفرینش خود توجه داشته و تفکر کند.

لجاجت مردود و محکوم است

وی با بیان اینکه نگاه به نطفه انسان را مؤمن می کند، اظهار کرد: در واقع بسیاری از مشکلات انسان به دلیل فراموشی اوست که از یاد برده که روزی کودک و ناتوان بوده است و برای رسیدن به درک معاد نیاز است که انسان به یاد نعمت های الهی و آغاز آفرینش خود بیفتد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که سؤال بد نیست اما لجاجت پسندیده نیست، افزود: قرآن کریم به سوال پیامبر درباره معاد پاسخ می دهد و لجاجت مردود و محکوم است.

امام رضا بنیان گفتگوی بین ادیان را گذاشتند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این مطلب که امام رضا(ع) بنیان گفتگوی بین ادیان را گذاشته است، تصریح کرد: امام رضا(ع) بسیاری از پرسشها را پاسخ می داد و در عین حال برخی هدایت و برخی لجاجت داشتند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما نسبت به توحید خالقی مشکلی نداریم و همه خالق را خدا می دانند و حتی معتقدند که در خلقت هم شریکی وجود ندارد، بیان داشت: مشکل این موضوع است که آنان می گویند خدا خالق است اما تدبیر عالم دست دیگران است و گردش این جهان به دست خداوند نیست و در اینجا آنان مشرک شدند.

وی با اشاره به این مطلب که ما به توحید خالقی و ربوبی معتقد هستیم، گفت: در واقع او خالق و رب است بدان معنا که مربی است اما آنان خالق را خدا می دانند و ایمان و تقوا نسبت به او ندارند و در عین حال پروردگار را رازق نمی دانند/934/پ202/ب1

ارسال نظرات