۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۷۹۶۴
استاد مشاور حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

فست‌فودها عامل بیماری و نشاط‌‌‌ زدایی

حجت الاسلام درخشان‌پور با اشاره به تأثیر تغذیه طبیعی و حلال در روح و روان انسان به بیان مهمترین راه‌های ایجاد نشاط و شادبی در جسم و روان انسان پرداخت.
تغذیه سالم

حجت الاسلام اسلام درخشان پور استاد مشاور حوزه علمیه قم در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأثیر تغذیه سالم در روح و روان انسان اظهار داشت: همانطور که در اسلام به غذای روحی و معنوی انسان اهمیت داده شده، غذای جسمی هم مهم شمرده شده است.

استاد مشاور حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 24 سوره عبس بیان کرد: در قرآن به سبک زندگی ظاهری هم پرداخته شده است، هر فردی باید به طعام برنامه غذایی خود توجه کند، چراکه مراقبت در برنامه غذایی موجب حفاظت روح و جسم انسان از آلودگی به پلیدی‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که قرآن کتابی تربیتی است و هدف آن رساندن انسان به مقام بالای انسانیت در تمام زمینه‌ها است، به همین دلیل به تغذیه انسان هم اهمیت می‌دهد، چراکه سلامتی جسم و روح انسان باعث ایجاد نشاط و شادابی او شده و زمینه‌ها را برای پیمودن مسیر رشد و تعالی فراهم می‌کند.

حجت الاسلام درخشان پور با توجه به روایت «المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رَاس کلِّ دَواءٍ» گفت: پیامبر(ص) فرموده‌اند، معده خانه تمام امراض است، مراقبت در غذا و کم‌خوری اساس و رأس داروهای شفابخش است، اگر هر انسانی نسبت به غذاهای سالم و ناسالم آگاهی داشته باشد و اهل مراعات باشد، از امراض ایمن بوده و به شادابی حقیقی دست پیدا می‌کند.

نهادینه کردن سبک زندگی اهل‌بیت‌، موجب نشاط و شادبی

وی تأکید کرد: بایستی سبک زندگی قرآن و اهل‌بیت(ع) در زندگی ظاهری خود که بخش مهمی از آن مربوط به غذای جسم است، مراعات شود تا روح و جان انسان کارایی حقیقی خود را داشته باشند و راه آن آشنایی بیشتر با برنامه‌های دینی و قرآنی است.

استاد مشاور حوزه علمیه قم درباره بهداشت در تغذیه بیان کرد: هرقدر غذای انسان طبیعی‌تر باشد، به فطرت انسان نزدیک‌تر بوده و بهداشت تغذیه‌ای بیشتر حاصل می‌شود، همان‌گونه که حیوانات طبق فطرت و غریزه ذاتی خود تغذیه می‌کنند و هیچ‌گاه یک آهو گوشت نمی‌خورد، خوراک انسان نیز باید هماهنگ با فطرت و مطابق ساختار وجودی او باشد.

وی با بیان این‌که خداوند برای نیازهای بدن انسان، خوراکی‌های طبیعی و متنوعی با طعم‌های شیرین، ترش و... را آفریده است، گفت: حال اگر انسان مطابق نیاز‌های بدن خود از این نعمت‌ها تغذیه کند، همیشه سالم بوده و هیچ‌گاه نشاط خود را از دست نمی‌دهد، اما با روی‌گردانی از این نعمت‌های طبیعی و اقبال به سمت مواد غیرطبیعی، به تدریج شادابی خود را از دست می‌دهد، چراکه خلاف فطرت و طبیعت خود عمل کرده است.

فست‌فودها عامل بیماری و نشاط‌‌‌ زدایی

استاد مشاور حوزه علمیه قم با اشاره به میزان کم بهداشت در غذاهای خارج از خانه اظهار کرد: در زمان حال، با وجود فست‌فودها و رستوران‌های مختلف و متنوع در سراسر شهرها، طبیعی بودن اغذیه‌ها کم‌رنگ شده است، چراکه در این مکان‌ها از مواد طبیعی استفاده نمی‌شود، بنابراین با بدن انسان سازگاری ندارد و رفته‌رفته بدن را دچار ضعف سلامتی و بهداشتی می‌کند.

وی ادامه داد: برخی افراد برای تنوع از غذای رستوران‌ها استفاده می‌کنند، اما متأسفانه بعضی از افراد عادت خود را به استفاده از فست‌فودها و رستوران‌ها قرار داده‌اند، بدن این افراد هرچند جوان باشند، به دلیل داشتن دستگاه گوارش قوی، در ابتدای مصرف غذاهای ناسالم رستوران‌ها، آن را به زحمت هضم می‌کند، اما بعد از مدتی موجب کاهش شادابی آنها شده و به انواع بیماری‌ها ختم می‌شود، زیرا علاوه بر استفاده مواد غیرطبیعی در این مراکز، طبخ  غذا هم به صورت غیرطبیعی و ناسالم است.

تأثیر غذای حلال و سالم بر جسم انسان

حجت الاسلام درخشان پور با بیان این‌که یکی دیگر از مواردی که بر روان و جسم انسان مستقیما تأثیر می‌گذارد، استفاده از غذای حلال است، گفت: انسان بایستی غذای مصرفی خود را از راه حلال به‌دست آورده و از راه حلال هم مصرف کند.

وی افزود: همانطور که یک هواپیما برای پرواز نیاز به سوخت خاص خود دارد و در صورت تزریق سوختی نامناسب به آن، در حرکتش اختلال ایجاد می‌شود، انسان هم به سوخت و خوراک طبیعی و حلال نیازمند است و اگر از راه غیرحلال حاصل شود، اثر منفی بر بدن و روح انسان می‌گذارد.

استاد مشاور حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: خیلی از بیماری‌های اعصاب و روان هم ناشی از بحث سبک زندگی و نوع تغذیه انسان است، که اگر مردم سبک زندگی خود را بر اساس زندگی اهل‌بیت(ع) تطبیق دهند، بسیاری از افسردگی‌ها و بیماری‌ها به کلی از زندگی انسان خارج می‌شود./876/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات