۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۶۷۹۷۳
قاسمی در نشست خبری:

گفت وگوی غیر برجامی با اروپا نداریم

سخنگوی وزارت امورخارجه قاسمی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر گفتگوهای ایران با اروپا در چارچوب غیر از برجام تاکید کرد: ما مذاکرات خود را با سه کشور را به نمایندگی از اتحادیه اروپا انجام می دهیم و به غیر از برجام گفتگوی دیگری رخ نداده است.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ظهر امروز دوشنبه(۲۱خردادماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد موضوع کناره گیری آمریکا از برجام و لغو قراداد بسیاری از شرکت های همچون توتال و زیمنس بدون پرداخت خسارت به ایران اظهار داشت: درباره این موضوع که شرکت ها چه مواضعی را در نظر خواهند گرفت قضاوت زود است زیرا خروج آمریکا غیرقانونی بود و بسیاری از شرکت ها چندملیتی یک زمان۹۰تا۱۸۰ روزه دارند و هرآنچه در قرارداد هر شرکت ذکر شده است بایکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: ما باید ببینیم شرکت های خارجی چه اقدامی را خواهند داشت و چنانچه نیاز به حضور وزارت امورخارجه باشد قطعا به سایر دستگاه ها کمک خواهد کرد اما آنچه مهم است موضوع این است که آنها از چارچوب قراداد خود عدول می کنند یا خیر.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص دیدار روسای جمهور آمریکا و کره شمالی خاطرنشان کرد: ما در مواضع خود با کره شمالی مشکلی نداریم و برای شبه جزیره کره هم صلح را خواستاریم و آنچه به رفاه و امنیت آنها کمک می کند استقبال می کنیم اما ما آنچه از سابقه آمریکا به خصوص ترامپ سراغ داریم قطعا عملکرد بدی را در پیش خواهند داشت و نمی توان به این دیدار خوشبین بود و امید است دولت کره هم روشن و با دقت عمل کند.

قاسمی در رابطه با مواضع ایران در قبال سخنان رسانه های روسی مبنی بر اینکه ایران با دعوت دولت سوریه در خاک این کشور است، یادآور شد: موضع گیری جدیدی وجود ندارد و مواضع روسیه هم در قبال سوریه و ایران‌ مشخص است، اقدامات ما در روند آستانه هم ادامه دارد و موضوعاتی هم در چارچوب مختلف بین روسای جمهور ما و روسیه دیروز اتفاق افتاده است، اما به خاطر جلوگیری از تروریسم در سوریه قرار داریم و آنچه توسط رسانه های روسی  همکاری ما همچنان تا پایان ثبات و امنیت برای از بین رفتن تروریست پابرجاست.

وی با اشاره به اولین‌ کارگروه برجامی در داخل کشور ابراز داشت: آمریکا از برجام به صورت غیرقانونی خارج شده که خلاف معاهدات بین المللی است و شخصیت های حقوقی و حقیقی در مورد این رفتار خوب واکنش نشان دادند، برای اولین بار کارگروه برجام بدون حضور آمریکا در تهران برگزار شد و نمایندگان ۱+۴ در ایران تعهدات اروپا و وظایف سایر اعضا و چگونگی اجرا تعهدات برجامی را بررسی کردند، البته این جلسات طی روزها و هفته های آینده نیز ادامه خواهد داشت و امید است بتوانیم تضمین های لازم را از اعضای باقیمانده برجام دریافت کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: اگر طرفین بخواهند در برجام بمانند باید به تعهدات خود عمل کنند ‌و اگر نمی توانند ما هم‌ از برجام خواهیم رفت و باید به دنبال تصمیمات بعد از خروج باشیم، پس باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

قاسمی در مورد لایحه FATF و عدم تصویب آن در صحن علنی مجلس افزود: در خصوص این لایحه در حدود دو سال کار کارشناسی در ارگان های مختلف همچون وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی، وزارت امورخارجه و دستگاه های اقتصادی انجام شد و اتفاقات مهمی رخ داده بود و دیروز به نظر می رسید این لایحه توسط نمایندگان به تصویب برسد.

وی یادآور شد: به دنبال اعتراض برخی نمایندگان مبنی بر اصلاح مجدد لایحه این تصویب رخ نداد، البته نماینده دولت حضور داشت و مواضع دولت را اعلام کرد و مزایای تصویب این لایحه را اعلام کرد اما تصمیم مجلس بر دوماه دیگر تعلیق شد، این لایحه در کمیسیون مورد نظر تصویب شده است، مزایا این لایحه کاملا مشخص است و ارگان های مختلف هم از این مزایا اطلاعات لازم را دارند ولی امید است بتوانیم در آینده شاهد تصویب این لایحه باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ویدیوی منتشر شده توسط نتانیاهو برای بحران آب در ایران تصریح کرد: به سخنان سخیف این فرد  نباید زیاد توجه کرد، از این نمایش ها زیاد اجرا کرده است او از انسان کشی در فلسطین و سایر کشورها دست بکشد و نیاز نیست از آن سوی مرزها برای حل و فصل بحران آب در کشور ما اظهار نظر کند، احتمالا در پی سفر ناکام خود به اتحادیه اروپا و شکست هایی که در همراهی برخی کشورها با آمریکا داشتند نیاز به اقدام دیگری داشتند و شاید این رفتار بچه گانه از آنها سر زده باشد.

قاسمی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر گفتگوهای ایران با اروپا در چارچوب غیر از برجام تاکید کرد: ما با طرف های اروپایی از گذشته در تماس بودیم و نوع ارتباط و مذاکراتی که اعلام شده هدف سازی خاصی است و ما مذاکرات خود را با سه کشور را به نمایندگی از اتحادیه اروپا انجام می دهیم و به غیر از برجام گفتگوی دیگری رخ نداده است.

وی در خصوص تضمین منافع ایران پس از خروج آمریکا از برجام از سوی دیگر شرکای برجام گفت: بحث برجام موضوعی است که همه کشور به خصوص وزارت امورخارجه این موضوع را دنبال می کند، البته برخی از بخش های اقتصادی در این راستا باید ورود پیدا کنند و از این رو‌ ما با چندین بخش دیپلماتیک کشورها وارد صحبت شدیم و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه هم در این بخش در حال کمک است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد آتش زدن صندوق های رای در انتخابات عراق و بعد منطقه ای آن تصریح کرد: اخباری در این خصوص منتشر شده ولی دقیق نیست و اعلام کرده اند که این آتش سوزی در کنار یکی از صندوق های رای در نزدیکی یک انبار رخ داده است و اینکه تا چه اندازه به آرا آسیب وارد شده مقامات عراقی پاسخگو خواهند بود و ما هم در مقامی نیست که بخواهیم‌ در این‌ خصوص اظهار نظر کنیم.

قاسمی با اشاره به موضوع FATF و قصد دولت برای تصویب سریع این لایحه و استفاده از مزایا آن در بخش بین المللی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمال دولت در این خصوص دیروز محقق نشد و با تاسف دو ماه دیگر عقب افتاد، اما برخی نمایندگان این تصمیم را صلاح ندانستند و باز این لایحه تعویق افتاد و باید منتظر دوماه دیگر باشیم.

وی در مورد واکنش اتحادیه اروپا نسبت به خروج آمریکا از برجام گفت: آنچه ما از رفتار اتحادیه اروپا در تماس های خود داریم این است که آنها شدیدا از خروج آمریکا از برجام معترض بودند ‌و اصرار داشتند که ایران هم در برجام باقی بماند، آنها به دنبال این هستند که منافع ایران را در کنار دو نماینده دیگی یعنی چین و روسیه را تامین کنند و از این رو بین اعضا اتحادیه اروپا به صورت اختصاصی در این راستا جلساتی در حال برگزاری است و آنها سعی دارند باتوجه به ظرفیت های موجود ببینند چگونه می توانند به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: اتحادیه اروپا در چارچوب موضوعات حمل و نقل انرژی، تجارت، بانک و سرمایه گذاری هایی که ممکن است اتفاق بیافتد در حال بررسی های لازم است تا ببیند که ما می توانیم در یک پکیج این موضوع را مرتفع کنیم.

قاسمی در مورد نشست دیروز شانگهای و دیدارهای رییس جمهور با همتایان چینی و روسی اظهار کرد: پروژه شانگهای بسیار پیچیده است و ما امروز عضو ناظر هستیم و درخواست ما مبنی بر عضو اصلی بود، پیش درآمدهایی که برای تبدیل شدن به عضو ثابت نیازمند یکسری مقدمات در ایران بود زیرا در حدود ۳۱موافقت نامه است که کشور داوطلب باید آن را بپذیرد و این موافقت نامه باید ابتدا به مجلس برود و بعد از تصویب شورای نگهبان بروی آن نظارت کند و سپس ما به سوی عضو ثابت شدن برویم.

وی ادامه داد: دیدارهای رییس جمهور به هنگام و درست بود و در این فرصت به وجود آمده با طرف چینی ‌و روس صحبت هایی انجام شد و در مورد افق آینده همکاری ها و برجام و‌ خروج آمریکا و آینده این کشور بحث و تبادل نظر انجام شد که امید است فواید زیادی را برای ما به ارمغان‌ بیاورد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص برخی از اخبار رسانه های عراقی و بستن راه آب از ایران به سمت عراق گفت: روابط ما با عراق و‌ چارچوب آن کاملا مشخص است ما دو کشور همسایه هستیم و امید است در بخش های مختلف همکاری های لازم را داشته باشیم، این موضوع که دولتی در آنجا روی کار باشد برای ما مهم نیست چون دولت مستقر منتخب مردم عراق و‌ محترم است از این رو ممکن است در این میان برخی رسانه ها قصد ایجاد اختلال داشته باشند که چرایی رفتار آنها هم مشخص است.

قاسمی در رابطه با گروه هفت و جلسات روزهای پیش آنها و صحبت های آنها در خصوص ایران و حفظ برجام بیان کرد: ما نسبت به اینکه بتوانیم در جهان امروز بدون حضور آمریکا همکاری برجامی خود را ادامه دهیم خوشبین هستیم البته تعهدات طرف های دیگر ما نسبت به ایران‌ سنگین است و باید دید آنها این منافع را تامین می کنند یا خیر، در نشست گروه هفت هم دیدیم که افراد خودبزرگ بینی و خودشیفتگی یک کشور را بر نمی تابند و منافع مردم خود را می بییند و نمی توان آنچه را آمریکا دیکته می کنند بپذیرند و این نشست گروه هفت یک اتفاق جدید در تاریخ دنیا بود.

وی ادامه داد: امروز باید به ایالات متحده آمریکا تفهیم کرد که آنها هم یک کشور عضو سازمان‌ ملل هستند و دیگر آنها نمی توانند خواسته های خود را هرطور می خواهند دیکته کنند و امروز آنها هم همانند دیگر کشورها دارای حق در دنیا هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص بحران آب و استفاده بی رویه آن توسط برخی سفارتخانه ها در داخل ایران اضافه کرد: سفارتخانه ها سرزمین یک کشور محسوب می شود و ما نمی توانیم در خصوص امور داخلی آنها دخالت کنیم اما سازمان آب و محیط زیست باید در خصوص این بحران استفاده از آب وارد کار شوند، به هرحال تعداد سفارتخانه ها خیلی نیست و این اسراف در سطح وسیعی نیست ما باید به طور کلی با این موضوع مقابله کنیم.

قاسمی در خصوص مواضع دکتر ولایتی و سفرهای بیشتر ایشان به روسیه گفت: ایشان از شخصیت های سیاسی کشور هستند و ۱۵سال وزیرخارجه بودند از این رو تجربه های خوبی دارند اما اینکه تعداد سفرهای دکتر ولایتی از دکتر ظریف به روسیه بیشتر بوده است درست نیست و قطعا بیشترین دیدارهای دکتر ظریف به خاطر مسائل منطقه به روسیه بوده است، البته دکتر ولایتی به خاطر آنکه مشاور رهبری در امور بین الملل هستند یکسری وظایف را دارند اما هیچ موازی کاری بین ایشان و دستگاه دیپلماسی وجود ندارد.

وی در مورد نشست گروه منافقین در فرانسه در روزهای آتی و واکنش ایران نسبت به این‌ نشست ها تصریح کرد: ما نسبت به این موضوع اعتراض کرده ایم و برخی نباید از این پتانسیل دوگانه بهره ببرند زیرا ما تروریست بد و خوب نداریم و تروریسم در همه جا از منظر ما منفور هستند، این اقدام توسط کسانی که در پاریس این مجوزات را صادر می کنند درست نیست و قطعا روزهای خوبی را برای آنها در پیش نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با امکان جلسه در سطح وزرا برجام در روزهای آتی گفت: تماس های فشرده با وجود زمان اندک وجود دارد و نشست و تماس وجود خواهد داشت و این دیدار در این سطح هم ممکن است انجام شود، باتوجه به شرایط جدید و آنچه ما باید انجام بدهیم و طرف مقابل متعهد شود قطعا روند ارتباط ما سریع و فشرده خواهد بود.

قاسمی در پایان در خصوص اخبارها و صحبت های رژیم صهیونیستی درباره ایران و واکنش ما نسبت به آنها نیز خاطرنشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال ایران هراسی صحبت هایی را اعلام می کنند تا بتوانند در وجهه بین المللی برای خود یاری جمع کنند و بهترین راه کار در خصوص اسرائیل همین رفتاری است که ایران در پیش گرفته است تا این کشور از کشتن انسان ها در فلسطین و سایر کشورها دست بردارد./۸۱۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات