۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۶۸۱۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

فضای مجازی کنترل نشده، عامل پرده‌دری است

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این‌که فضای مجازی کنترل نشده عامل مهمی در حیازدایی و پرده‌دری است، گفت: چنین فضاهایی موجب برداشته شدن پرده‌های محرم و نامحرمی شده و قبح بسیاری از گناهان را می‌شکند.
حجت الاسلام سیدح سین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه بحث موانع استجابت دعا اظهار داشت: یکی دیگر از موانع استجابت دعا کوتاهی کردن در اقامه نماز است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به عواقب سبک شمردن نماز بیان کرد: به فرموده پیامبر(ص) کسی که نماز را سبک بشمارد به پانزده عقوبت دچار می‌شود که شش‌ بلا و عقوبت مخصوص این دنیا است.

 وی در ادامه عواقب دنیوی سبک شمردن نماز را عنوان کرد و گفت: برداشته شدن برکت از مال و عمر،  پذیرفته نشدن اعمال صالح او، گرفته شدن نور صالحین از چهره، برآورده نشدن دعای او و همچنین برآورده نشدن دعای دیگران در حق چنین کسی از عواقب دنیوی اهمیت ندادن به نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این‌که اگر کسی به نماز خود مقید باشد، کوه‌ها هم نمی‌توانند در سر راه او مانع به حساب آیند، ابراز داشت: برخی که برای نماز اهمیتی قائل نیستند، انتظار استجابت سریع دعا و درخواست‌های خود را هم دارند، درحالی‌که چنین انتظاری شایسته نیست.

این کارشناس دینی اضافه کرد: شراب‌خواری و شرب خمر از موارد دیگری است که مانع اجابت دعا می‌شود، متأسفانه برای برخی افراد مشروب‌‌خواری عادی شده است و قبحی برای آن قائل نیستند، خب چنین کسی نباید انتظار استجابت درخواست از طرف پروردگار را داشته باشد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اظهار داشت: اگر کسی شراب را فقط در دستان خود بگیرد، دعای او مستجاب نمی‌شود، چه برسد به این‌که از آن تناول کند که در آن صورت مشمول عذاب‌های سنگین الهی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی افزود: مانع بعدی برآورده شدن دعا، عمل شنیع و زشت زنا است که اگر کسی مرتکب چنین گناهی شود، قبح‌ گناه برای او شکسته شده، خداوند نور را از چهره‌اش گرفته و درهای آسمان هنگام دعا بر روی بسته می‌شود، حتی بعد از توبه از این گناه، همیشه فرد دارای آشوب و دلهره است.

وی فضای مجازی کنترل نشده را عامل مهمی برای حیازدایی و پرده‌دری توصیف و تصریح کرد: چنین فضاهایی موجب برداشته شدن پرده‌های محرم و نامحرمی شده و قبح بسیاری از گناهان را می‌شکند، باید توجه داشت که فکر گناه قبح آن را شکسته و انسان را در مسیر ارتکاب گناه قرار می‌دهد و همین فضای مجازی به شدت در تقویت قوه خیال که مؤثر در ارتکاب گناه می‌باشد، اثرگذار است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان افزود: خلوت با نامحرم که با نام فضاهای علمی در جریان است، قبح تعامل و رفت‌و آمد با نامحرم را شکسته و پرده گناه را پاره می‌کند، برخی افراد با عنوان کار علمی مرتکب جنایت‌های ناگفتنی در محیط‌های علمی می‌شوند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات