۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۱۸۴
امام جمعه موقت كاشان:

نماز اول وقت رضوان الهي است

امام جمعه موقت كاشان از نماز به عنوان حق الله نام برد و گفت: نماز بهترين شكل ارتباط با خدا است و نماز اول وقت رضوان الهي اما نماز آخر وقت غفران الهي است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار سه شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره لقمان و چهار آيه در ارتباط با مواعظ لقمان به فرزندش، گفت: مواعظ لقمان به فرزندش داراي نكات تربيتي است كه نياز به استخراج آن از سوي محققين است.

وي افزود: در اين چهار آيه سه بار لقمان خطاب به فرزند خود مي فرمايد، ‹‹لابُنَيَّ›› لقمان هنگام موعظه سه بار از عبارات محبت آميز استفاده مي‌كند چرا كه موعظه و ارشاد بايد همراه با ابراز محبت باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 17 سوره لقمان مي فرمايد، ‹‹يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور›› دو نصيحت نخست لقمان در رابطه با تحكيم اعتقادات به توحيد و معاد بود چون ريشه همه اعتقادات توحيد و معاد است و بعد از اعتقادات نوبت به مرحله عمل مي رسد.

وي عمل را انعكاس فكر انسان دانست افزود: عمل انسان انعكاسي از اعتقاد است و انسان هرگونه فكر كند همانگونه هم عمل خواهد كرد و هرچه اعتقاد انسان نسبت به توحيد و معاد مستحكم تر باشد عمل انسان نيز مستحكم تر خواهد شد، ضمن اينكه بعد از اعتقاد به خدا و قيامت نوبت عمل است و انساني كه معتقد به توحيد و معاد باشد بايد به لوازمات آن نيز پايبند باشد.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: نخستين سفارش لقمان بعد از اعتقاد به توحيد و معاد به ‹‹يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ›› نماز است و نماز تنها صرف خواندن نماز نيست بلكه بايد توجه حقيقي به نماز داشت و توجه حقيقي به نماز نيز انجام نماز اول وقت و رعايت اصول و آداب نماز است.

حجت الاسلام اسلامي تبار به اهميت نماز اشاره كرد و از نماز به عنوان حق الله نام برد و گفت: حق خداوند بر همه چيزي مقدم است و امام سجاد در رساله حقوق خود از 50 حق نام برده است و از حق الله اكبر به عنوان نخستين و مهمترين حق از 50 حق نام برده است كه بر هر چيزي  مقدم دانسته است.

وي مهمترين حق خداوند را نماز دانست و ادامه داد: نماز از همه فرايض بالاتر است و مهمترين واجب و نخستين حق خداوند نماز است و نماز بهترين شكل ارتباط با خداوند است و تنها راه ارتباط با خداوند با نماز است و نماز اول وقت رضوان الهي است و نماز آخر وقت غفران است.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه خداوند براي ارتباط با خودش هم آدرس داده و هم وقت ملاقات گذاشته است، گفت: نماز سبب تقرب انسان با تقوا است و نماز تجسم خضوع و خشوع در مقابل خدا و پاكي از غرور و سبب آرامش و دوري از فساد است و هركس در دام شيطان گرفتار شود اهل نماز نيست از اين رو مومن تا زماني كه مراقب نماز خود باشد شيطان از او دور خواهد شد، اما اگر نماز را ضايع كند به او حمله ور خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با تأكيد بر اينكه به نماز احترام بگذاريد تا نزد خدا محترم باشيد، افزود: محترم شدن نزد خداوند نيازمند احترام به دستورات الهي احترام است و يكي از مهمترين دستورات الهي نماز است، به دستورات احترام بگذاريد تا خداوند هم به خواسته شما احترام بگذارد.

وي افزود: خداوند در آيه 17 سوره لقمان مي فرمايد، ‹‹أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَر›› اسلام دين جامعي است كه همه ابعاد زندگي را در نظر دارد و مي فرمايد هم با خدا ارتباط داشته باشيد و هم نسبت به مردم احساس مسؤوليت داشته باشيد چرا كه اگر كسي در مقابل مردم احساس مسؤوليست نكند مسلمان واقعي نيست.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه نماز لازم است اما كافي نيست، گفت: خداوند ضمن لازم دانستن نماز تأكيد بر احساس مسؤوليت در مقابل مردم كرده است و اين مسؤوليت هم مادي و هم معنوي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: براي هدايت ديگران ابتدا خود بايد اهل هدايت باشد، از اين رو انسان هم خودش بايد در مسير هدايت باشد و هم ديگران را به مسير هدايت كند وكساني كه اهل نماز هستند در مسير هدايت هستند و بايد ديگران را نيز در مسير هدايت قرار دهند.

وي امر به معروف و نهي از منكر را جلوگيري از انحراف ديگران دانست و گفت: انسان اگر نسبت به انحراف  ديگران بي تفاوت باشد و امر به معروف و نهي از منكر نكند خود نيز در مسير انحراف قرار خواهد گرفت، مصداق آن كسي است كه در كشتي بخواهد جايي كه نشسته است سوراخ كند نه تنها خودش بلكه ديگران را نيز با خود غرق خواهد كرد.

امام جمعه موقت كاشان از گناه به عنوان ويروس و ميكرب نام برد و ابراز داشت: اگر در مقابل گناه ديگران بي تفاوت باشيد ويروس گناه به شما نيز سرايت خواهد كرد و به دام گناه گرفتار خواهيد شد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات