۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۸۸۱۷
یادداشت؛

ابعاد نبرد الحدیده

حملات نیروهای ائتلاف سعودی به بندر استراتژیک «الحدیده» واقع در ۲۲۵ کیلومتری شهر صنعا، بحران ۴۰ ماهه یمن را وارد مرحله جدیدی کرد چراکه این نبرد نابرابر، سرنوشت بحران یمن را رقم خواهد زد.
کودکان یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، حملات نیروهای ائتلاف سعودی به بندر استراتژیک «الحدیده» واقع در 225 کیلومتری شهر صنعا، بحران 40 ماهه یمن را وارد مرحله جدیدی کرد چراکه این نبرد نابرابر، سرنوشت بحران یمن را رقم خواهد زد. جنگ نابرابری که اکنون در بندر الحدیده آغاز شده شدیدترین تهاجم ارتش عربستان و هم‌پیمانان این رژیم علیه مردم یمن در طول 3 سال گذشته تلقی می‌شود.

تقریباً از هفته گذشته و هم‌زمان با آغاز مسابقات جام جهانی و توجه افکار عمومی به این رخداد مهم ورزشی، عربستان با کمک امارات، آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و مزدورانی از کشورهای عربی، حمله گسترده خود را به بندر الحدیده یمن آغاز کرد. به دلیل سکنی گزیدن بیش از 3  میلیون یمنی در این شهر و استفاده گسترده عربستان و هم‌پیمانان این رژیم از پوشش‌های هوایی، حجم تلفات غیرنظامیان در این بندر بسیار بالا گزارش‌شده است. آمادگی نیروهای دولتی، انصار الله و نیز کمیته‌های مردمی در کنار شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در شهر الحدیده موجب شده عربستان سعودی تاکنون متحمل تلفات سنگینی شود به‌گونه‌ای که رسانه‌های نزدیک به انصار الله، شمار کشته‌های سعودی را تا 650  تن گزارش کرده‌اند.

سؤالی که اینک مطرح است این است که چرا عربستان سعودی پس از 3 سال حمله به شهرهای مختلف یمن نتوانسته تغییری در ساختار سیاسی و نظامی این کشور ایجاد کند و اساساً هدف از حمله به بندر الحدیده چیست؟ ازآنجایی‌که بندر الحدیده شاهرگ حیاتی یمن تلقی می‌شود و تنها شهر مرتبط به دریای سرخ است، لذا عربستان از 3 ماه پیش با تدارکاتی وسیع، تلاش خود را آغاز کرده تا تنها گذرگاه  دریایی یمن را تصرف کند. رژیم آل سعود در طول 40 ماه گذشته از همه ابزارهای نظامی برای سرنگونی حاکمیت مشروع یمن استفاده کرد اما نتوانست به اهداف خود برای تجزیه یمن دست پیدا کند.

درگذشته نیز نیروهای «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور  فراری یمن با کمک گرفتن از آمریکا، عربستان و انگلیس بر بخش‌هایی از بندر عدن در نزدیکی باب المندب تسلط پیدا کردند. پس از آن، نیروهای ائتلاف وابسته به عربستان سعودی با پشتیبانی تفنگداران دریایی آمریکا، ساحل شهر بندری الحدیده را محاصره کردند تا از ورود هر نوع مواد غذایی، دارو و کمک نظامی به انصار الله و مردم یمن جلوگیری کنند. نیروهای انصار الله که از ورود به جنگ نظامی کلاسیک با عربستان پرهیز می‌کنند ابتدا اجازه دادند تا نیروهای ائتلاف و مزدوران سعودی وارد بخش‌هایی از مناطق غربی شهر الحدیده شوند و پس از آن حملات پارتیزانی خود را علیه نیروهای متجاوز آغاز کردند.

یادآور می‌شود که هدف نهایی عربستان و امارات از محاصره تدریجی شهرهای شمال یمن، قطع ارتباط شمال و جنوب این کشور، محاصره بیش از 8 میلیون تن از ساکنان مناطق صعده، تعز و صنعا و در نهایت سرنگونی انصار الله و تشکیل 3 دولت مختلف در یمن است. با این حال، برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که قبایل شمالی یمن که نوعاً زیدی مذهب و مخالف عربستان هستند با کمک انصار الله و کمیته‌های انقلابی، حملات چریکی خود را علیه نیروهای مزدور عربستان سعودی آغاز کرده‌اند. از این رو، رسانه‌های غربی از بندر الحدیده به عنوان باتلاق جدید عربستان نام می‌برند زیرا عربستان پس از یک هفته و با استفاده از بمباران‌های هوایی مکرر نتوانست کوچک‌ترین پیشروی  به سمت مرکز شهر الحدیده داشته باشد.

از سوی دیگر، متأسفانه جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل در برابر جنایات رژیم آل سعود، سکوت اختیار کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس در کنار نیروهای مزدور عربستان در قتل‌عام مردم بی‌دفاع یمن مشارکت دارند. اکنون جنگ سرنوشت سازی در شهر الحدیده جریان دارد و نیروهای انصار الله، کمیته‌های مردمی و انقلابی و نیز قبایل زیدی با تکیه بر امکانات بومی خود تلاش دارند تا نیروهای متجاوز سعودی را از اطراف شهر بندری الحدیده بیرون کنند.

این در حالی است که عربستان سعودی به دلیل افزایش قدرت موشکی ارتش یمن و قرار گرفتن بیش از نیمی از شهرهایش در تیررس موشک‌های بالستیک این کشور تلاش می‌کند در یک فرایند زمانی کوتاه، موازنه قدرت را در یمن به سود خود تغییر دهد اما قطعاً نبرد الحدیده تعیین کننده خواهد بود، زیرا شکست نیروهای وابسته به عربستان و طولانی شدن نبرد در این شهر موجب خواهد شد تا ارتش یمن تأسیسات بیشتری از عربستان را هدف حملات موشکی خود قرار دهد. علاوه بر این، اخیراً تأسیسات نفتی وابسته به شرکت آمریکایی «آرامکو» هدف حملات موشکی ارتش یمن قرار گرفته و مدیران ارشد این شرکت به مقامات سعودی صراحتاً اعلام کرده‌اند که قادر به انجام عملیات حفاری در مناطق شرقی و جنوبی عربستان نیستند.

از این رو، عربستان سعودی از نیروهای «مارینز» (تفنگداران دریایی) آمریکا درخواست کرد تا در محاصره  بندر الحدیده با نیروهای مزدور سعودی همکاری کنند که در حال حاضر نیروهای زبده آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی در محاصره بندر الحدیده مشارکت دارند. اگر شهر الحدیده سقوط کند، قطعاً نیروهای ائتلاف سعودی به سمت شهرهای شمالی یمن پیشروی خواهند کرد و در این صورت یک فاجعه انسانی برای مردم یمن روی خواهد داد اما در مقابل، انصار الله و ارتش یمن درصدد مقابله جدی با مزدوران سعودی هستند و هرگز اجازه نخواهند داد که یمن بر اساس خواست عربستان به 3 کشور کوچک تقسیم شود./۹۶۹/د102/ب1

منبع: حمایت

ارسال نظرات