۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۵۶۸۹۳۴
یادداشت؛

نتانیاهو و ناکامی‌های سریالی در پروژه شوم «خروج ایران از سوریه»

نتانیاهو در جریان سفرهای خود به پایتخت های کشورهای اروپایی شعار «نه به ایران در سوریه» را سَر داد و تلاش کرد تا سران غربی و همچنین ملت های اروپایی را نیز با این شعار خود همراه سازد.
نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا سفرهای دوره ای خود به کشورهای اروپایی با محوریت «حضور ایران در سوریه» را به پایان رساند. وی پس از پایان سفرهای دوره ای خود به کشورهای اروپایی در کمال تعجب مدعی شد که این سلسله سفرهای ضد ایرانی کاملا برای تل آویو موفقیت آمیز بوده است! نتانیاهو در جریان سفرهای خود به پایتخت های کشورهای اروپایی شعار «نه به ایران در سوریه» را سَر داد و تلاش کرد تا سران غربی و همچنین ملت های اروپایی را نیز با این شعار خود همراه سازد. وی در عین حال تهدید کرد که نیروهای سوریه را نابود خواهد کرد! نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تهدیداتش علیه سوریه همچنین مدعی شد که این کشور دیگر از تیررس صهیونیستها در امان نخواهد بود.

توهم قدرت در نتانیاهو

واقعیت آن است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دچار نوعی «توهم قدرت» شده است و اینگونه تصور می کند که دارای یک قدرت سیاسی سرشار است. همین توهم قدرت موجب شده است که وی با شعارهایی ، سفرهای دوره ای خود به کشورهای اروپایی را کلید بزند که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن آنها وجود ندارد. نتانیاهو چشم خود را به روی واقعیت ها بسته و نمی بیند و شاید هم نمی داند که سران غرب بیش از آنکه خود را مشغول و درگیر «حضور ایران در سوریه» کنند، مشغول و درگیر مسأله «تداوم حضور ایران در توافق هسته ای» هستند؛ توافقی که ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از آن خارج شد و موجبات تکدر خاطر متحدان و هم‌پیمانان غربی‌اش را فراهم آورد. باید گفت که تأکید بسیار زیاد نتانیاهو بر شعار «نه به ایران در سوریه» در واقع با هدف توجیه بقای حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در این کشور صورت می‌پذیرد.

روایت صهیونیست ها از اشتباهات محاسباتی آقای نخست وزیر

نتانیاهو درحالی از بام تا شام بر لزوم خروج نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه سخن می گوید و برای تحقق این امر تمام تلاش خود را به کار بسته و می بندد که حتی در داخل اراضی اشغالی نیز، صهیونیستها معتقدند نتانیاهو با این اقدامِ خود، اولویت ها را زیر پای گذاشته و مرتکب اشتباهات محاسباتی شده است. در همین ارتباط، یک نویسنده صهیونیستیِ برجسته به نام «شمعون شیفر» در مطلبی می نویسد: «نخست وزیر اسرائیل باید راه گذشتگان خود را ادامه دهد و بداند که اگر در آن واحد با چند مشکل مواجه است، می بایست بر طبق اولویت به حل و فصل این مشکلات بپردازد. اکنون زمان حل و فصل مشکلات با اهمیت تر از حضور ایران در سوریه است».  از سوی دیگر، «ایال زیسر جادل» نایب رئیس دانشگاه تل آویو ضمن حمله شدید به نتانیاهو به دلیل اصرار بر خروج نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه ضمن به کار بردن چند جمله طعنه‌آمیز می گوید: «آقای نخست وزیر بداند که ایران طی بیش از هفت سال گذشته حجم زیادی از هزینه و نیروی انسانی خود را در سوریه صَرف نکرده که اکنون با سر دادن یک شعار و ارائه یک درخواست از سوی نتانیاهو، به راحتی و یک شبه از این کشور خارج شود».

اکنون این سؤال مطرح می شود که آیا تلاش نتانیاهو برای وادار کردن رئیس جمهوری روسیه برای تحت فشار قرار دادن ایران جهت خروج از سوریه، عقلانی است؟ پاسخ به این سؤال منفی است. قطع به یقین نتانیاهو تصاویر تظاهرات میلیون ها ایرانی در بیش از 900 شهر و روستا طی روز جمعه گذشته را دیده است که در آن، تظاهر کنندگان در حمایت از فلسطین و سوریه یکصدا فریاد زدند. بنابراین تحت فشار قرار دادن ایران برای خروج از سوریه به هیچ وجه کار منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد.

بهره برداری از موج ایران ستیزیِ ترامپ

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران برای خروج نظامی آن از سوریه موجب تضعیف این کشور و در نقطه مقابل، تقویت رژیم صهیونیستی در سوریه خواهد شد. نتانیاهو در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا قصد دارد به گفته خود بی سابقه ترین تحریم های تاریخ را علیه تهران اعمال کند، در صدد است تا از این فرصت نهایت استفاده را کرده و دیگر کشورهای غربی را همزمان با موج ایران ستیزیِ ترامپ، در سیاست های ضد ایرانیِ تل آویو، با خود همراه سازد. در این میان، به صورت همزمان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدیداتش علیه سوریه و بشار اسد را نیز شدت بخشیده و احمقانه گمان می‌کند که با این تهدیدات، مسکو از وحشت دیوانگیِ سران تل آویو، فشارهایش بر ایران جهت خروج نظامی آن از سوریه را کلید می زند! نتانیاهو این واقعیت آشکار را فراموش کرده است که مسکو به ایران نه به چشم یک دشمن نگاه می کند و نه حتی به چشم یک رقیب؛ بلکه برعکس، سران روسی تهران را همپیمان مفید و قابل اعتماد خود تلقی می کنند. کما اینکه ولادیمیر پوتین در جریان نشست اخیر شانگهای اعلام کرد که بعید است مسکو تحت تأثیر فشارهایِ وارده ایران را وادار به پایان حضور نظامی اش در سوریه کند.

تهدیداتی که نتیجه معکوس می دهد

حتی اگر فرض را بر این بگیریم که تهدیدات نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه و بشار اسد و اینکه گفته است تل آویو، نیروهای سوری را نابود می کند، واقعی و قابل اجراست، بازهم نتانیاهو باید از عواقب این تهدیدات برحذر باشد؛ چراکه تداوم این تهدیدات با این لحن تند و تیز برای صهیونیسم نتیجه معکوس خواهد داشت. این تهدیدات موجب خواهد شد تا عزم رئیس جمهوری سوریه برای پاکسازی آخرین وجب های اشغال شده از خاک سوریه توسط گروه های تروریستی ـ تکفیری داعش و جبهه النصره، بیش از پیش جزم شود تا بدین ترتیب نیروهای مسلح سوری آمادگی و فراغ بال بیشتری برای مقابله با تهدیدات صهیونیستها داشته باشند.

از سوی دیگر، افزایش این تهدیدات موجب خواهد شد تا دمشق خواهان کمک های بیشتری از سوی همپیمانان خود ازجمله جمهوری اسلامی ایران به منظور مقابله با این تهدیدات، شود. این معنای پررنگ تر شدن نقش ایران در سوریه خواهد بود و در نتیجه کاملا برعکس آن چیزی است که نتانیاهو بدان می اندیشد. در همین حال، روسیه نیز در شرایط کنونی خود را ملزم به دفاع از وحدت اراضی سوریه و حاکمیت ملی این کشور می داند و اگر تهدیدات نتانیاهو ادامه یافته و وارد فاز جدی‌تری شود، مسکو چاره ای جز اعطای سامانه های دفاع موشکی «اس 300» و یا حتی «اس 400» به دمشق برای دفاع از خود، نخواهد داشت. براساس مواردی که ذکر شد، تهدیدات شدید نتانیاهو علیه دمشق نه تنها نفعی برای صهیونیستها ندارد بلکه پیامدهای وخیمی را نیز برای آنها به دنبال دارد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات