۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۶۹۰۰۵
امام جمعه بجنورد:

ائمه اطهار پناهگاه مردم در سختی‌ها هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در تفسیر آیه ۱۰ سوره لقمان، گفت: همان‌گونه که کوه ها پناهگاه انسان‌ها هستند، ما هم در سختی‌ها به امامان متوسل می‌شویم و پناه می‌بریم.
یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن، در ادامه تفسیر آیه 10 سوره لقمان «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَیٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِی أَنْ تَمِیدَ بِکمْ ...»، اظهار کرد: بر اساس این آیه خداوند سقف رفیع آسمان­ها را بی‌ستونی که به حس مشاهده کنیم خلق کرده و کوه‌های بزرگ را در زمین نهاده تا ما را نجنباند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کوه‌ها این است که حاوی معادن هستند، بیشتر معادن در دل کوه‌ها قرار دارند، گران‌بهاترین فلزات و گوهرها در آن جای دارند و خداوند آن‌ها را در دل کوه برای استفاده انسان‌ها ذخیره کرده است.

استاد درس خارج تفسیر حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین کوه‌ها زینت زمین هستند و به دشت‌ها زیبایی می‌بخشند. کوه‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که آب‌های باران و برف به‌طور عادلانه هم به این‌طرف و هم طرف دیگر به‌طور مساوی تقسیم شوند و با شیارهایی که بین کوه‌ها به وجود آمده است، آب‌ها به سمت دشت‌ها هدایت می‌شوند که این از قدرت بیکران خداوند است؛ یعنی کوه‌ها وظیفه آب‌رسانی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: همان‌گونه که کوه ها پناهگاه انسان‌ها هستند، ما هم در سختی‌ها به امامان متوسل می‌شویم و پناه می‌بریم.

وی افزود: همان‌گونه که کوه زینت زمین هستند، امامان هم زینت دین هستند و جامعه بشری را مزین می‌کنند. 14 معصوم، عالم را به وجود خود نورافشانی می‌کنند و زینت آسمان و زمین هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: همان‌گونه کوه‌ها آب‌ها را به همه جای زمین هدایت می‌کنند، امام هم در جامعه دینی با حکمت، معرفت، علم و دانش خود مغز بشریت را به بلوغ می‌رساند، افکار را اوج می‌دهد و مایه پرورش بشر و رشد او می‌شود و معرفت گستری می‌کند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که کوه‌ها در دلشان معادن را جای‌داده‌اند، امامان هم معدن رحمت، برکت و حکمت‌های الهی هستند. خداوند بخشی از علوم خود را در دل امامان قرار داده است تا آن‌ها این علوم را به ما منتقل کنند./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات