۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۶۹۲۵۶

هم‌اندیشی اساتید ادبیات عرب با مدیر جامعه‌الزهرا برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی اساتید گروه علمی ادبیات عرب با حضور بیش از ۵۰ نفر از اساتید این گروه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی برگزار شد.
هم اندیشی جامعه الزهرا (س)

به گزارش خبرگزاری رسا،جلسه هم‌اندیشی اساتید ادبیات عرب با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام ناصر شهیدی معاون آموزشی تربیتی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین داوود فائزی نسب مدیر گروه ادبیات عرب در آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

دیدگاه‌ها، انتظارات، پیشنهادات و انتقادات اساتید ادبیات عرب

در این جلسه که بیش از ۵۰ نفر از اساتید ادبیات عرب جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها حضور داشتند، به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات درباره مسائل مختلف آموزشی بانوان طلبه پرداختند.

لزوم توجه به دورس ادبیات عرب، لزوم متن خوانی ادبیات عرب، تقویت و کاربردی کردن مباحث ادبیات عرب، جلوگیری از افت تحصیلی، بازنگری متون درسی و بررسی تعداد واحدها از جمله مسائلی بود که اساتید ادبیات عرب بر آن‌ها تأکید داشتند.

اساتید بر لزوم برگزاری کارگاه لغت در مجموعه آموزشی تأکید کردند و اظهار داشتند که کمبود واحد لغت در میان واحدهای درسی احساس می‌شود.

بنا به گفته یکی از اساتید، اولین درسی که طلاب می‌خوانند کتاب صرف است که دقیق‌خوانی و درست‌خوانی را در این کتاب می‌آموزند، اما اگر هدف فهم قرآن کریم و حدیث است، بانوان طلبه از همان گام اول باید با کتاب لغت آشنا شوند.

یکی از دغدغه‌های اساتید گروه ادبیات عرب، معضل جزوه‌نویسی و دسته‌بندی دروس و ارائه آن به طلاب بود و اساتید درخواست داشتند تدابیری اندیشیده شود تا طلاب به جزوات اساتید بسنده نکنند.

بی‌انگیزگی تحصیلی در نسل امروز از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد و پیشنهاد اساتید این بود که مشاورانی در مجموعه حضور داشته باشند تا انگیزه طلاب را برای تحصیل تقویت کنند.

لزوم ایجاد نشاط علمی، افزایش و تقویت انگیزه تحصیلی، لزوم برگزاری مداوم ورزش صبحگاهی برای طلاب، توجه طلاب به دقیق‌خوانی و درست‌خوانی به جای پرخوانی از جمله مواردی بود که از سوی اساتید پیشنهاد شد.

بنا به اعتقاد اساتید، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها باید همسو و هماهنگ با هم انجام شود، از جمله برگزاری اردوهای مختلف که باعث آسیب رساندن به برنامه‌های آموزشی طلاب می‌شود و اساتید در ارائه واحد درسی با کمبود وقت مواجه می‌شوند.

جدی گرفتن بحث مباحثه طلبه‌ها در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد و تصریح شد که برگزاری مباحثه و اعتکاف علمی باعث عمق بخشی در تحصیل می‌شود.

از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه، لزوم وحدت رویه در نحوه ارائه درس، نحوه طرح سؤال و نحوه ارفاق نمره به طلاب از سوی اساتید بود، همچنین اساتید تأکید داشتند که واگذاری متون دروس بر اساس ارزیابی‌های علمی و ضابطه‌مند باشد.

کتاب مبادی ۴ و تمارین از جمله مباحثی بود که به آن اشاره شد، همچنین اساتید پیشنهاد دادند در کتاب صرف کاربردی تجدید نظر شود تا کاربردی کردن را عملا در کلاس‌ها پیاده کنند.

جامعه‌الزهرا(س) در برخی کتاب‌های درسی، مرجعیت دارد

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین داود فائزی نسب در این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز تخریت قبور ائمه بقیع در ۸ شوال و قدردانی از حضور اساتید ادبیات عرب در این جلسه، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اساتید، بحث متون درسی بود که ما از ابتدا که در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستیم، با این دغدغه مواجه هستیم.

مدیر گروه ادبیات عرب اظهار داشت: در بحث متون درسی اشکالاتی وارد است که در حال برطرف کردن آنها هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فائزی نسب با بیان اینکه ما از نظرات و پیشنهادات اساتید این مجموعه استقبال خواهیم کرد، تصریح کرد: در رابطه با متونی که در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تدریس می‌شود، همواره از اساتید درخواست شده نقطه نظرات خود را به صورت مشخص، جزئی و طرح جایگزین آن ارائه دهند.

وی درباره لزوم برگزاری کارگاه‌های لغت ویژه طلاب، گفت: در بحث لغت، در حوزه خواهران لغت را در انتهای متون گذاشتیم که سعی در گسترش آن داریم و در طول سال تحصیلی، کارگاه‌های لغت و ترجمه برگزار خواهد شد.

مدیر گروه ادبیات عرب با بیان اینکه ما دروس را آیه محور و روایت محور قرار دادیم، تأکید کرد: جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در رابطه با کتاب‌های درسی در برخی موارد حالت مرجعیت دارد که تلاش بر این است اشکالاتی که در برخی دروس وجود دارد، نیز رفع شود.

وظیفه ما ارتقای جایگاه اساتید است/ با جزوه‌نویسی اساتید مخالفیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در این جلسه، عنوان کرد: بنای ما بر این است که در طول سال، سلسله‌نشست‌هایی با محوریت گروه‌های علمی برگزار شود که امروز نخستین جلسه با حضور اساتید گروه علمی ادبیات عرب است.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اساتید به تناسب موضوعاتی که در آن، سابقه تدریس دارند با گروه‌های علمی مرتبط شوند، اظهار داشت: انتظار این است که اساتید با گروه ارتباط حداکثری داشته باشند و تصمیم‌ساز باشند تا تصمیماتی که در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اجرا می‌شود، بهترین تصمیم‌ها باشد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی تصریح کرد: وضعیت علمی و سطح علمی طلاب در بعد ادبیات عرب کارشناسی و بررسی شده که این مسئله جزو افتخارات ما است.

وی با اشاره به پیشنهادات و انتقادات اساتید ادبیات عرب در این جلسه هم اندیشی، گفت: همه نکاتی که ارائه شد، حتما مورد بررسی قرار می‌گیرند و موارد بیان شده بعد از جلسه پیاده و دسته بندی می‌شوند.

معاون آموزشی تربیتی در ادامه با بیان اینکه همه اساتید در مراکز علمی ارزیابی می‌شوند، یادآور شد: ما وظیفه داریم جایگاه اساتید را ارتقا دهیم و به جایگاه اساتید توجه شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی بیان داشت: یکی از برکات این جلسات این است که دغدغه‌های یکدیگر را بشنویم و در رفع مشکلات تلاش کنیم.

وی همچنین به نحوه ارائه دروس توسط اساتید اشاره کرد و گفت: ما با جزوه‌نویسی از سوی اساتید و در اختیار قرار دادن جزوه به طلاب مخالف هستیم و اگر جزوه‌ای نوشته شود باید با هماهنگی معاونت آموزشی تربیتی به طلاب ارائه شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه واگذاری تدریس ضابطه مند است، افزود: در سال تحصیلی جدید ورود اساتید از سوی تربیت مدرس اداره امور اساتید صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی در پاسخ به انتقاد برخی اساتید درباره برگزاری اردوها و برنامه‌های مختلف و تداخل آنها با برنامه آموزشی، تصریح کرد: بنا به دستور مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، همه برنامه‌های ویژه طلاب با هماهنگی معاونت آموزش برگزار می‌شود.

وی در رابطه با امنیت شغلی اساتید جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: وظیفه ما این است که برای امنیت شغلی اساتید تلاش کنیم که در این زمینه جلساتی برگزار شده است، از جمله جلسه ای در این رابطه با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه داشتیم.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تصریح کرد: اساتید جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با گروه‌های علمی ارتباط بیشتری داشته باشند و در نشست‌ها شرکت کنند تا شاهد رشد و ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی این مؤسسه باشیم.

نیازمند مباحث ادبیات عرب در همه حال هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت اساتید ادبیات عرب، عنوان کرد: امروز اولین جلسه با اساتید گروه ادبیات عرب است که به طور یقین، برگزاری این جلسات نتیجه‌بخش خواهد بود.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها درباره اهمیت و ضرورت توجه به ادبیات عرب، تصریح کرد: ما در هر مقام و در هر سنی، نیازمند مباحث ادبیات عرب هستیم و تا آخرین لحظه عمر، ادبیات عرب برای ما لازم است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به وضعیت موجود ادبیات عرب و لزوم پرداختن به شیوه کار، گفت: این بحث تنها مربوط به جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها نیست، بلکه موضوعی فراگیر است که باید به آن پرداخته شود.

طرح پژوهشی کردن آموزش از ابتدای مهرماه کلید می‌خورد

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه همه اساتید و مسئولان با انگیزه در این مسیر گام بردارند، تصریح کرد: در یک سال گذشته، برنامه‌های تأثیرگذاری در آموزش اتفاق افتاده، از جمله اولین دوره عالی فقه سال گذشته در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها راه اندازی شد که در کار خود بی نظیر بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: طرح پژوهشی کردن آموزش از دیگر طرح‌های جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها است که از ابتدای مهرماه کلید می‌خورد.

وی اضافه کرد: برگزاری دروس حوزه آزاد، تربیت مدرس، تربیت مشاور، تربیت مبلغ و تربیت پژوهشگر از جمله طرح‌هایی هستند که در دستور کار قرار گرفتند.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت:ما نظرات و پیشنهادات و انتقادات را می‌شنویم، عمل می‌کنیم و محدودیت‌هایی هم داریم، به عنوان مثال در سال گذشته، تا ماه آذر کمتر از ۳۰ درصد بودجه جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در اختیار ما قرار گرفته بود، اما با عنایت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به گونه‌ای عمل شد که اساتید، طلاب و کارمندان با مشکلی مواجه نشدند.

معاونت آموزشی تربیتی در برگزاری اردوها حق وتو دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: ما منتظر مجله داخلی گروه علمی ادبیات عرب هستیم و از نظرات و پیشنهادات اساتید این گروه استقبال می‌شود.

وی درخصوص اردوهایی که در ایام تحصیلی ویژه طلاب برگزار می‌شود، گفت: در ستاد اردوها، معاونت آموزش حق وتو در برگزاری اردوها دارد و سعی بر این است که اردوها در ایام تعطیلات برگزار شود./۸۷۶/د۱۰۳۱/ج

ارسال نظرات