۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۶۹۲۷۹
مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا:

عوامل تخریب‌کننده "عفت عمومی" بررسی شود

حجت الاسلام بیاتی گفت: نهادهای فرهنگی بایستی عناصر و عوامل تخریب‌کننده عفت عمومی و پاکدامنی را بررسی کنند، چراکه این عوامل باعث لکه‌دار شدن روح و احساس یک نوجوان و جوان و سبب از بین رفتن قدرت کنترل بر مسائل جنسی و عاطفی می‌شود.
حجت الاسلام مهدی بیاتی، مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا

حجت الاسلام مهدی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شیوع برخی از نمادهای بی‌عفتی در جامعه اظهار داشت: عفاف یک امر درونی و باطنی به معنای قدرت خویشتن‌داری است که دارای نمادهایی همچون پوشش افراد، روابط و اختلاط با جنس مخالف است.

نمادهای بی‌عفتی در جامعه

مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا ادامه داد: برخی از نمادهای بی‌عفتی همچون بدحجابی، اختلاط و روابط آزاد که قبح آن در نظر گرفته نمی‌شود، بین جوانان جامعه شیوع پیدا کرده است، به طوری که بی‌حجابی ناهنجاری محسوب نمی‌شود، از سوی دیگر هنجاری مانند حجاب که مسلمانان بر آن حساس هستند، به تدریج بر اثر هجمه‌های فرهنگی و تمرکز دشمن بر آن اهمیت خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان این‌که در فضای کاری ضرورتی برای اختلاط زن و مرد وجود ندارد، گفت: یکی دیگر از مصادیق بی‌عفتی اختلاط زن و مرد است که در محیط‌های اداری و کاری، دانشجویی، میهمانی‌ها و...جامعه امری عادی شده است و قبح آن از بین رفته است، درحالی‌که بسیاری از این موارد ضرورتی برای اختلاط و گفت‌وگوی زن و مرد وجود نداشته و به راحتی با اختصاص محیط‌های جداگانه برای بانوان، علاوه بر راحتی آنها، هنجارشکنی هم صورت نمی‌‌گرفت.

ضرورت توجه به عناصر تقویت و تضعیف عفاف

حجت الاسلام بیاتی تأکید کرد: برای واکاوی موضوعات و رویدادهای اجتماعی عفاف لازم است غیر از شاخص‌های اصلی آن به تقویت‌کننده‌ها و تخریب‌کننده‌های عفاف نیز توجه داشت، که دو عامل مهم و مؤثر در بحث خویشتن‌داری هستند و در جامعه از رسانه‌ها و وزارت ارشاد گرفته تا آموزش‌و پروش و خانواده نسبت به آن پرداخته نمی‌شود.

وی با بیان این‌که کسب قدرت خویشتن‌داری وظیفه‌ نهادهای فرهنگی بوده و متأسفانه این موضوع جزء برنامه‌ریزی‌های آنها قرار نگرفته است، گفت: نهادهای فرهنگی بایستی عناصر و عوامل تخریب‌کننده عفت عمومی و پاکدامنی را بررسی کنند، چراکه این عوامل باعث لکه‌دار شدن روح و احساس یک نوجوان و جوان و سبب از بین رفتن قدرت کنترل بر مسائل جنسی و عاطفی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به تأثیر عوامل تقویت‌کننده خویشتن‌داری در بازداری انسان از لغزش بیان کرد: هرگاه به عوامل مؤثر در خویشتن‌داری و عفاف در جامعه توجه شود، شاخص‌های دیگری همچون یاد خدا در زندگی انسان احیا شده که تقویت کننده عفاف و عامل مهمی برای خویشتن داری است و در بزنگاه‌های حساس، ترمز فرد را کشیده و او را از لغزش باز می‌دارد.

عوامل افزایش عفت و حیا

وی تأکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که در فضای تربیتی، پدر و مادر چه میزان برای زنده کردن یاد خدا نزد فرزند خود وقت می‌گذارند تا او را نسبت به این واقعیت حساس کنند.

حجت الاسلام بیاتی اضافه کرد: توجه به "مرگ" عاملی برای کشتن شهوات و هیجانات اضافی انسان است، وقتی برای کسی شهوات دنیوی مانند بادکنک جلوه کرده و تمام خیال و زندگی او را تحت‌الشعاع خود قرار داده باشد، توجه به مرگ، خیالات باطل و شهوانی او را از بین می‌برد، چراکه به پوچ بودن این دنیا و ادامه حیات واقعی در سرای دیگر متوجه می‌شود.

وی در پایان افزود: یکی دیگر از تقویت‌کننده‌های خیلی مهم در عفاف جوانان، ازدواج به‌هنگام است، اما والدین به این موضوع مهم اهمیت نداده و حتی راجع به ازدواج فرزند خود با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و عوض این‌که نیاز فرزند به ازدواج در نظر گرفته شود، امکانات خود برای تهیه جهیزیه و مخارج ازدواج را در نظر می‌گیرد./۸۷۶/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات