۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۶۹۷۳۴
در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

نشست هم‌اندیشی "سنگر چهل‌ساله انقلاب اسلامی" برگزار شد

نشست هم‌اندیشی گرامیداشت نمازجمعه، "سنگر چهل‌ساله انقلاب اسلامی" به مناسبت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه، با حضور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و جمعی از مسئولان و اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در قم برگزار شد.
نشست هم اندیشی گرامیداشت نماز جمعه، سنگر چهل ساله انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی گرامیداشت نمازجمعه، "سنگر چهل‌ساله انقلاب اسلامی"  به مناسبت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه، ظهر امروز با حضور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم، حجت الاسلام محمدباقر ولدان مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم، عبدالله جلالی رییس شورای شهر قم، نصرت الله لطفی عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، محمد خامه‌یار مدیر ستاد اقامه نماز قم و جمعی از اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم در سالن جلسات ساختمان جامعه مدرسین قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش ابتدا حجت الاسلام ولدان با اشاره به سالگرد برگزاری اولین نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله طالقانی خاطرنشان کرد: این روز که به روز نمازجمعه نام‌گذاری شده، امسال در روز جمعه واقع شده است.

مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم ادامه داد: از سوی اعضای شورای سیاستگذای، دبیرخانه‌ای به مناسبت پاسداشت پنجم مرداد در چهل‌سالگی انقلاب با عنوان نمازجمعه، "سنگر چهل‌ساله انقلاب اسلامی" برپا شده است تا از پیشنهادات امام جمعه محترم قم، آیت الله حسینی بوشهری و پیشنهادات کارشناسی دیگر افراد حاضر در جلسه برای ارتقای سطح کیفی و کمی نمازجمعه قم استفاده شود.

در ادامه آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت اجتماعات در دین اسلام اظهار داشت: در دین اسلام سه اجتماع بزرگ به‌صورت روزانه، هفتگی و سالانه وجود دارد که هرکدام دارای اهمیت ویژه‌ای است.

اجتماعات سه گانه در اسلام

امام جمعه قم در تبیین اجتماعات روزانه بیان کرد: اجتماعات روزانه همین نمازهای یومیه و پنج‌گانه است که روزانه در هر مسجدی با حضور مردم و با شکوه برگزار می‌شود که یک اجتماع دینی و اسلامی است.

وی در ادامه اجتماع دوم و سوم را بررسی کرده و گفت: اجتماع دوم هفتگی است و از آن به نماز جمعه تعبیر می‌شود که شکوه، عظمت و مجد امت اسلامی است و در آخر هر هفته، مردم و امت اسلامی در مراکز تشکیل نماز جمعه، مصلی‌ها و مساجد حضور یافته و به امامت امام جمعه، نماز باشکوه جمعه برگزار می‌شود، اجتماع سالانه نیز مراسم حج است که با عظمت و جمعیتی چند میلیونی به صورت سالانه و دسته‌جمعی در مکه برگزار و انجام می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: دین اسلام روی مسأله اجتماع تأکید زیادی داشته و ارزش ویژه‌ای برای حضور جمعی مردم در یک مکان و زمان قایل است که از جمله مهمترین این اجتماعات نماز جمعه بوده و حقیقتا یکی از عوامل ماندگاری و استواری انقلاب اسلامی وجود نماز جمعه است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت وجود نمازجمعه در کشور و جامعه اسلامی تأکید کرد: اگر آگاهی‌بخشی و روشنگری‌های این تریبون بزرگ و مقدس برای جامعه اسلامی نبود و مردم از مسائل روز جامعه و توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان نظام آگاه نمی‌شدند، شاید فتنه‌هایی از جنس آنچه که در طول عمر چهل ساله انقلاب ایجاد شد، اتفاق می‌افتاد.

در ادامه احمدی دبیر ستاد گرامیداشت نماز جمعه اظهار داشت: همه فرقه‌های ضاله از بهاییت و وهابیت تا یهود و نصرانیت نسبت به دیدگاه‌ها و ایده‌های خاص خود تعصب داشته، برای خواسته‌های خود و برای برپایی مراسم‌های خاص خود هزینه می‌کنند تا آنچه که ضلالت و گمراهی است را به ثمر برسانند.

ضرورت هزینه برای دیدگاه‌های اسلامی

دبیر ستاد گرامیداشت نماز جمعه با بیان این‌که کشورهای اسلامی نیز بایستی نسبت به دیدگاه‌های خود تعصب داشته و برای آن هزینه کنند، گفت: بحث نمازجمعه از جایگاه ویژه‌ای در نظام و جامعه اسلامی ایران برخوردار است و اگر این‌گونه نبود، بسیاری از اتفاقات مبارکی که امروز انقلاب با آن مواجه است، به ثمر نمی‌رسید.

وی ادامه داد: به همین خاطر بایستی سال‌روز برپایی اولین نمازجمعه کشور پاس داشته شود، کمیته‌ای به این منظور تشکیل شده است تا اتفاقات مبارکی که در طول این 40 سال توسط نماز جمعه قم و موضوعات و آثاری که حاصل شده است به نمایش گذاشته و به عالمیان گفته شود که نماز جمعه جایگاه ویژه‌ای دارد و ثمرات زیادی برای بشیریت می‌تواند به ارمغان بیاورد.

احمدی تأکید کرد: هیچ‌کجای دنیا چنین تجمعاتی که مردم یک کشور به وجود آورده‌اند، مشاهده نمی‌شود و دشمن هم در تلاش برای تضعیف نمازجمعه است، پشت صحنه تلاش‌های دشمن کمرنگ و متزلزل کردن این تریبون عظیم است.

همچنین لطفی در ادامه این نشست بیان کرد: واژه چهل در فرهنگ اسلامی به معنای بلوغ بوده و با تکامل همراه است و برنامه وسیعی در سطح کشور برای بزرگداشت چهلمین سالگرد نظام مقدس اسلامی با هدف بیان دستاوردها و کارنامه 40 ساله انقلاب اسلامی و به خصوص پاسخ سؤالات و شبهات مطرح در جامعه را در نظر اجرا داریم.

مقطع تاریخی موجود، حساس‌ترین مقطع

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: مقطع زمانی و تاریخی موجود، بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است، به‌طوری که از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون چنین حساسیتی وجود نداشته است، وجود و گستره ابزارهای تبلیغاتی، ماهواره‌ها و شبکه‌ها و تمرکز بر اذهان جوانان کشور در راستای شبهه‌افکنی به گونه‌ای که یک کودک پنج‌ساله هم نسبت به این شبهات مصونیت ندارد.

وی با بیان این‌که هدف دشمن زیرسؤال بردن کارآمدی نظام و تطهیر حکومت طاغوتی پهلوی است، گفت: بیش از 80 درصد جوانان کشور، قبل از انقلاب را درک نکرده و متولد نشده بودند، همچنین بیش از 50درصد از جمعیت کشور ایران دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌‌اند و حال این جمعیت 80درصدی مورد هجمه دشمن قرار دارند.

نمازجمعه قم، متفاوت با دیگر شهرها

در ادامه این نشسبت جلالی نیز گفت: نماز جمعه قم متفاوت با دیگر شهرها بوده که منشأ آن مضجع با برکت حضرت معصومه(س) است که همه مردم به ایشان متوسل می‌شوند، همچنین وجود مردمی ولایی، انقلابی و دلسوز و دلباخته انقلاب در قم از دیگر دلایل این تفاوت است.

رییس شورای شهر قم با اشاره به تأثیر حضور مسئولان در نمازجمعه بیان کرد: اگر گفته نشود که حضور مسئولان، مدیران در نمازجمعه کمرنگ است، حداقل باید گفته شود که انتظار بیشتری از آنها در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که می‌تواند در رونق، جذب و گسترش نمازجمعه و حضور مردم نقش داشته و مؤثر واقع شود، بحث احزاب شناخته شده و رسمیت یافته و حضور آنها در این عرصه است که نقش آنها نیز بایستی در اجتماع و مسائل عمومی به‌خصوص نماز جمعه حضور فعال داشته باشند.

جمع‌بندی

در پایان نشست آیت الله حسینی بوشهری به جمع‌بندی جلسه پرداخت و بر انجام دو کار مهم تأکید کرده و گفت: کار نخست برگزاری سالگرد نمازجمعه در جهت ترویج فرهنگ نماز و جذب نسل جوان به نماز جمعه است و دیگر بایستی آسیب‌شناسی واقع‌بینانه‌ای صورت گیرد، به صورتی‌که آنچه نباید، اتفاق نیأفتد و آنچه باید، حاصل شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات