۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۶۹۸۰۸
رییس دانشکده اهل بیت:

حقیقت باطن افراد در رفتار آنها در محیط خانواده مشخص می‌شود

بانکی‌پور با اشاره به روایات بر اهمیت حفظ آرامش در خانواده در مبانی دین اسلام و نگاه فقها تأکید کرد و گفت: باید مراقب باشیم برای جلوگیری از یک گناه مرتکب گناه‌های بدتر و بیشتر نشویم، طبق روایات زن و مرد باید بر مبنای عرف پسندیده باشد، یعنی به شرط پسند عقل و شرع می‌توان روابط را تنظیم کرد.
دکتر بانکی

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، دکتر امیرحسین بانکی‌پور، رییس دانشکده اهل بیت(ع) در نشست مهارت‌های همسر گزینی از سلسله نشست‌های خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه حال خانواده در دنیای امروز زیاد مناسب نیست و به شدت یکی از عوارض زندگی مدرن آسیب جدی به خانواده است، گفت: این آسیب همه جانبه و جهانی بوده است.

بخشی از مشکلات حوزه خانواده متأثر از تهاجم فرهنگی است

بانکی‌پور در ادامه افزود: بخشی از مشکلاتی که در حوزه خانواده در کشور شاهد هستیم متأثر از آسیب‌های جهانی است و بخشی دیگر به صورت حساب شده علیه کشور ما اعمال شده است، متأسفانه عوارضی که فرهنگ غرب طی دهه‌های گذشته درون خود مشاهده کرد در تهاجم فرهنگی علیه کشور ما خیلی دقیق در حال پیاده سازی است و برخی مسؤولان جاهلانه یا عامدانه به این عوارض دامن می‌زنند.

وی با اشاره به همه گیر بودن و گسترده بودن آسیب‌های تهاجم فرهنگی علیه خانواده، اظهار کرد: دامنه مشکلات حوزه خانواده همه اقشار و اصناف جامعه را در بر گرفته است و همه به نحوی در معرض آسیب‌های این موضوع هستند.

رییس دانشکده اهل بیت(ع) ادامه داد: بخشی از این آسیب‌ها آشکار است، نظیر معضل طلاق، در سال 95 بیش از 185 هزار طلاق در کشور رخ داد و این عدد بدی بود، در 5 ساله اخیر علیرغم افزایش جمعیت ازدواج‌ها رو به کاهش بوده است، با کاهش تعداد ازدواج در حالی روبرو هستیم که جمعیت ورودی سن ازدواج افزایش یافته است و متأسفانه تعداد طلاق‌ها به صورت سرسام آور رو به افزایش است.

بعضی مشکلات خانوادگی پنهان است

وی نارضایتی‌ها و اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق نشده اما طلاق عاطفی را به دنبال داشته از عوارض پنهان مشکلات خانوادگی عنوان کرد و افزود: فضای سردی که در برخی خانواده‌ها ایجاد شده از مشکلات خانوادگی کشور است، حتی بعضی از این مشکلات تا حدی پنهان است که نزدیکان و خانواده اشخاص هم متوجه آن نمی‌شوند و نمی‌توانند مشکلات آنها را تشخیص دهند.

بانکی‌پور فضای سرد خانواده علیرغم حفظ ظواهر در جمع دوستان و خویشان را یکی از مشکلات جامعه در عرصه خانواده برشمرد و تصریح کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به مسائل بینشی و شناختی است، یعنی خیلی چیزها آنطور که ما فکر می‌کنیم نیست، ما در خانواده رفتاهایی انجام می‌دهیم به اسم دین و سبکی را به نام دین ارائه می‌دهند خلاف نظر علما و مبانی دینی است.

رییس دانشکده اهل بیت(ع) با تأکید بر ضرورت دقت در ارائه مباحث دینی در محیط خانواده و اهمیت توجه به نظرات علما در این زمینه، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم نظرات دینی خود را به علما عرضه کنیم و از دیدگاه‌های ایشان به خوبی استفاده کنیم، متأسفانه در زمینه خودشناسی و بینشی در حوزه خانواده با چالش‌هایی روبرو هستیم.

وی با اشاره به روایتی، عنوان کرد: عاقل کسی است که بین خوب و خوب‌تر و بین بد و بدتر بتواند تشخیص صحیح داشته باشد. در چالش‌های خانواده فکر می‌کنیم موضوع تشخیص خوب و بد است ولی توجه نداریم که توصیه‌ای که ما ارائه می‌دهیم یا رفتاری که برای ترک بد شخص انجام می دهد یک نتیجه بدتر خواهد داشت و ما به این موضوع توجه نداریم بلکه فقط بد یا خوب را اعلام می کنیم.

فتوای آیت الله مظاهری پیرامون حضور در مراسم خانوادگی گناه آلود

بانکی‌پور با اشاره به تسلط آیت الله مظاهری به مسائل حوزه خانواده، اظهار کرد: از ایشان سؤال شد وظیفه ما در مقابل مجالس خانوادگی آلوده به گناه چیست؟ آیت الله مظاهری گفت در مجلس گناه نباید شرکت کرد ولی اگر مجلس خواهر و برادر بود و شرکت نکردن در آن موجب قطع صله رحم یا اختلافات خانوادگی شود ما برای ترک بد دچار یک موضوع بدتر می‌شویم.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه افزود: گاهی اوقات یک مراسمی است که یکی از بستگان درجه یک و نزدیک ما مراسمی دارد و اگر ما در آن شرکت نکنیم این تبدیل به یک فتنه و درگیری خانوادگی و اختلافات جدی خواهد شد، در این زمینه تأکید شده است که اگر نرفتن شما موجب مشکلات ثانوی می‌شود در مجلس حاضر شوید اما به نحوی خود را از فضای گناه آلود مجلس دور نگه دارید.

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم برای جلوگیری از یک گناه مرتکب گناه‌های بدتر و بیشتر نشویم، خاطرنشان کرد: ممکن است کسی مرتکب کار خلافی شده باشد اما موضع گیری من باعث ایجاد فضای منفی و ملتهب در جامعه شود، اینجا یا باید از خیر این موضع گیری گذشت یا باید با احتیاط موضع گیری کرد، در دوران مختلف شاهد بودیم دوستان مذهبی کاری‌ کرده‌اند که حتی با مخالف رهبر معظم انقلاب واقع شده است.

پیش از پرداختن به مسائل دینی باید آرامش را در روابط پدید آورد

بانکی‌پور با اشاره به تفاوت نگرش نسل‌ها با یکدیگر، بیان کرد: وقتی رابطه میان یک زن و شوهر متشنج شود هرقدر بخواهیم روی واجبات دینی دست بگذاریم نتیجه عکس خواهد داد، یعنی در شرایطی که تنش و اختلاف بر سر مسائل دینی در خانواده وجود آمده ابتدا باید فضای ارتباطی را درست کرد سپس به فکر مسأله‌ای نظیر نماز یا روزه یا حجاب بود.

رییس دانشکده اهل بیت(ع) با اشاره به ضرورت سنجش بد و بدتر در مسائل مختلف به ویژه ملاحظات دینی، عنوان کرد: شاخص و ملاک برای سنجش افراد از دیدگاه اهل بیت(ع) اخلاق و رفتار در محیط خانواده است، در روایات تأکید شده است طول رکوع و سجود مطرح نیست بلکه موضوعی که مهم است اخلاق شخص در خانواده است و این اخلاق صحیح ملاک برای دینداری است.

وی با اشاره به سنجش حقیقت اخلاقی اشخاص در محیط خانواده به دلیل برداشته شدن ملاحظات و مسائلی که باید رعایت کند تا محبوبیت داشته باشد، اظهار کرد: اخلاقی که به خطار جذب مخاطب یا مشتری یا محبوبیت باشد در حقیقت دکان شخص است و برخاسته از درون شخص نیست، در محیط خانواده اما حقایق اشخاص و واقعیت نفس افراد مشخص می‌شود و به همین دلیل روایات متعدد بر این موضوع تأکید دارند که شاخص ایمان بستگی به نوع برخورد فرد با خانواده دارد.

باطن اشخاص در رفتار آنها درون خانواده مشخص می‌شود

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه بعضی افراد دارای تفاوت‌های بسیار درون و بیرون خانواده هستند، ظاهر سازی‌های بیرون خانواده را دکان شخص بدر اجتماع عنوان کرد و گفت: باید نگاه‌هایمان را نسبت به موضوعات اصلاح کنیم، این اصلاح نگاه‌ها بسیار مهم است.

بانکی‌پور با اشاره به آیات قرآن کریم، فلسفه زوجیت و تشکیل خانواده و ازدواج را رسیدن به آرامش ذکر کرد و افزود: برخی اعمال مباح ممکن است به خاطر برهم زدن آرامش و امنیت خانواده تبدیل به یک حرام شود، حتی امری مستحبی نیز ممکن است اینچنین شود و به خاطر حفظ آرامش خانواده واجب باشد از یک امر مستحبی پرهیز کنیم.

وی قرار گرفت دو امر شرعی در موضوعی نظیر ازدواج موقت، در مقابل یکدیگر را علت حکم دادن برخی فقها به لزوم پرهیز از ازدواج موقت، دانست و تصریح کرد: متأسفانه در جامعه ما ازدواج موقت عرف نیست و ضربه بزرگی به این دلیل به جامعه خورده است، وقتی در دین مبین اسلام تعدد زوجات یا ازدواج موقت به عنوان یک عمل مشروع دیده شده است یعنی حکمتی در این موضوع قرار دارد.

با مسائل دینی نباید احساسی برخورد کرد

رییس دانشکده اهل بیت(ع) با تأکید بر ضرورت عدم برخورد احساسی با مسائل دینی، خاطرنشان کرد: هرکجا اشخاص مطمئن هستند که احساسی برخورد نمی‌کنند احتمال اینکه دچار برخورد احساسی شده باشند بسیار زیاد است. حلال شرعی باید مورد دفاع قرار بگیرد اما در جایگاه خودش باید از آن دفاع کرد اما زمانی که آرامش و انیت روانی خانواده توسط یک موضوع شرعی نظیر ازدواج موقت برهم بخورد فقها دستور به ترک آن می‌دهند.

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه مودت به معنای دوستی دو طرفه و محبت به معنای دوستی یک طرفه است، عنوان کرد: قرآن می‌فرماید بعضی از فرزندان یا همسر شما دشمن شما هستند، اما باید نسبت به او گذشت و چشم پوشی کنید و بدی‌های او را با خوبی جبران کنید.

بانکی‌پور با اشاره به لزوم رعایت عرف معقول مکان‌هایی که در آن حضور پیدا می‌کنیم، اظهار کرد: طبق روایات زن و مرد باید بر مبنای عرف پسندیده باشد، یعنی به شرط پسند عقل و شرع می‌توان روابط را تنظیم کرد، بودن پرده در کلاس برخی مراجع یا مسجد خلاف عقل و شرع نیست یا نبودن پرده در برخی کلاس‌ها نیز اینچنین است و ما نباید با این عرف پسندیده مخالفت کنیم و باعث مشکلات و حواشی در جامعه شویم.

وی سن ظاهری خانم‌ها و سن عقلی مردان را ملاک برای سن ازدواج عنوان کرد و افزود: نباید سن ظاهری زن بیشتر از همسرش باشد و مرد نیز باید سن عقلی بیشتر از همسر خود داشته باشد، در ازدواج سن شناسنامه‌ای ملاک نیست، در ازدواج در سن پایین توصیه به فاصله سنی می‌شود، به طور طبیعی سن عقلی دختران در سنین پایین بیشتر از پسرها است اما در سنین بالای 25 سال مشکل سن عقلی وجود ندارد و اینجا مسأله سن ظاهری مطرح می‌شود./1304/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات