۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۶۹۹۶۱
دیدگاه؛

«معامله قرن» محکوم به شکست

نشست محرمانه موساد و رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور عربی با محوریت حذف آرمان فلسطینیان برگزار شد.
معامله قرن

به گزارش خبرگزاری رسا، چرخه‌های اجرایی کردن توطئه «معامله قرن» فعال‌تر شده است؛ همزمان با سفر فرستاده‌های دولت آمریکا به برخی کشورهای عربی منطقه، گروهی از سران دستگاه‌های امنیتی رژیم‌های عربی با اعضای سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دیدار کردند. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند کمتر از 2 هفته پیش، سران دستگاه‌های امنیتی عربی در یک جلسه محرمانه بزرگ با یوسی کوهن، رئیس موساد دیدار و  درباره چگونگی پیشبرد روند سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی همزمان با تلاش‌های آمریکا در منطقه برای تکمیل طرح موسوم به «معامله قرن» گفت‌وگو کردند.

این جلسه را جرد کوشنر، مشاور ارشد و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور غرب آسیا ترتیب داده‌ و خود آنها نیز در آن حضور داشته‌اند. عدنان السلام الجندی رئیس اطلاعات اردن، ژنرال عباس کامل رئیس اطلاعات مصر، خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات عربستان‌سعودی و همچنین ماجد فرج رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله حاضران در این جلسه بودند. گفته می‌شود فرج کسی است که آمریکا علاقه دارد بعد از کنار رفتن محمود عباس از ریاست تشکیلات، به جای او قرار دهد. ماجد فرج همچنین حدود 2 ماه قبل با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره وضعیت تشکیلات خودگردان بعد از کنار رفتن عباس از قدرت رایزنی کرد.

پیش‌تر نیز روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داده بود مقامات ارشد دولت‌های مصر، اردن، عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده از حمایت کشورهای‌شان از این طرح، به‌رغم مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داده‌اند. کوشنر چندی پیش در مصاحبه با روزنامه القدس گفته بود معامله قرن در آستانه کامل شدن است و اگر عباس با آنها همکاری نکند، مفاد آن را علنی می‌کنند.  یک مقام بلندپایه در یکی از کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز به شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد دیدار محرمانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در امان، در چارچوب تلاش‌ها برای اجرای سناریوی حذف قضیه فلسطین انجام شد.

این منبع گفت محمد بن‌سلمان و بنیامین نتانیاهو در این دیدار درباره «معامله قرن» و به رسمیت شناختن شهر قدس به پایتختی رژیم تل‌آویو گفت‌وگو و رایزنی کردند. این مقام بلندپایه تأکید کرد بین حوادث و تظاهرات اعتراضی اخیر اردن و دیدار بن‌سلمان با نتانیاهو ارتباطی وجود دارد، چرا که لحن اردنی‌ها بعد از این دیدار درباره اقدام آمریکا در پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل تغییر کرده است.  اردن طی چند هفته گذشته و به دنبال عزم دولت این کشور برای اعمال طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برخی اقلام، شاهد تظاهرات گسترده و بی‌سابقه‌ای بود که باعث شد کابینه این کشور استعفا کرده و این طرح لغو شود.

بعد از این تظاهرات بود که کشورهای عربستان‌سعودی، کویت و امارات متحده عربی به همراه اردن یازدهم ژوئن در مکه دور هم جمع شدند و با کمک مالی به اردن به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون دلار موافقت کردند. منابع صهیونیستی از جمله روزنامه «معاریو» هفته گذشته به نقل از منابع اردنی فاش کردند بن‌سلمان با نتانیاهو در اردن دیدار کرده است.

با این حال یک منبع رسمی اردن این خبر را تکذیب کرد. کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین از جمله کشورهایی هستند که با طرح پایان دادن به «آرمان فلسطین» یا همان «معامله قرن» موافقت کرده‌اند. اردن در ابتدا و به دنبال انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس بشدت از هرگونه طرحی غیر از طرح موسوم به طرح دو دولتی (دولت فلسطین و دولت رژیم اسرائیل) بشدت مخالفت کرد. با این حال بعد از تظاهرات سراسری و سفر عبدالله دوم، شاه اردن به آمریکا به نظر می‌رسد از موضع خود عقب‌نشینی کرده است.

هشدار درباره شعله‌ور شدن منطقه

در بحبوبه شتاب بخشیدن به طرح‌هایی برای حذف آرمان فلسطینیان، مجله فارین‌پالسی طرح «معامله قرن» را طرحی شکست‌خورده توصیف کرده و نوشته است: این طرح شکست خورده است و از فاجعه‌ای واقعی خبر می‌دهد. الین گولدنبرگ،‌ مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت در مقاله خود در این مجله گفت: طرح صلح کوشنر یک طرح شکست‌خورده دیگر است و ثبات غزه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در حال بازاریابی طرح موسوم به معامله قرن درباره درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی است که حق بازگشت فلسطینیان را حذف می‌کند و شهر اشغالی قدس را به اسرائیلی‌ها می‌دهد و به جای آن منطقه ابودیس در کرانه باختری را برای فلسطینیان در نظر گرفته است. این طرح بر جداسازی کرانه باختری از غزه و اعطای امتیازاتی اقتصادی به فلسطینیان در مقابل امتیازگیری از آنها تاکید دارد. در حالی‌‌ که تشکیلات خودگردان در اعتراض به پذیرش قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل دیدار با مقام‌های آمریکایی را تعلیق کرده است، برخی خبرها حاکی است دولت آمریکا منتظر کنار رفتن محمود عباس،‌ رئیس بیمار این تشکیلات از قدرت برای ارائه طرح سازش خود است./۹۶۹/د102/ب1

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات