۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۷۰۱۵۷
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۱۳)؛

نگاهی به عقاید مشترک وهابیت و صهیونیسم

مهم‌ترین دیدگاه‎های انحرافی ابن تیمیه که آبشخور آن اسرائیلیات است، باور به جسمانی بودن خداوند، تحریم زیارت قبور، انکار فضائل اهل بیت(ع) و توهین و جسارت به پیامبران الهی است.
وهابیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج‌نژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

محمد بن عبد‌الوهّاب و انکار توسّل به پیامبر اعظم !

مسلك وهابیت، به محمد بن عبدالوهاب نجدى منسوب است. او در سال 1115 ق در شهر «عيينه» از شهرهاى «نجد» به دنیا آمد. پدرش از علمای حنبلى و قاضی آن شهر بود و او «فقه حنبلى» را نزد پدر خود آموخت. وى از آغاز جوانى بسيارى از اعمال مذهبى مردم «نجد» را زشت مى‏شمرد و توسل  به پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) را انكار می‌كرد!             

عبدالوهاب با تفکرات فرزندش مخالف بود و بين محمّد بن عبد‌الوهّاب و مردم «نجد» نیز درگیری‌های سختى رخ داد که چند سال ادامه يافت. وقتی در سال 1153 ق شيخ عبدالوهاب از دنيا رفت، شيخ محمد به اظهار عقايد خود و انكار بخشی از اعمال مذهبى مردم پرداخت و برخی از مردم «حريمله» نیز از وی پيروى كردند! 

از عقاید محمد بن عبدالوهاب انکار توسل به پیامبر اسلام است. خداوند در آیهای از قرآن کریم ضرورت توسل به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را گوشزد و در آن آیه منافقان را سرزنش مى‏كند؛ زیرا آنان هنگامی که به محضر پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) خوانده مى‏شدند تا آن حضرت برایشان استغفار كند، برای تمسخر و تكبر، سر مى‏جنباندند! خداوند در این باره چنین می­فرماید:

 ﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُم مُّسْتَكْبِرُونَ﴾؛    

هنگامی که به آنان گفته شود: «بیایید تا رسول خدا برای شما استغفار کند»، سرهای خود را (برای استهزا و کبر و غرور) تکان می‌دهند؛ و آنها را می‌بینی که از سخنان تو روی برگردانده، تکبر می‌ورزند.

«ابن‌تیمیه» و اسرائیلیات!

ریشه اندیشه وهابیت را باید در آثار «احمد بن ‌عبدالحلیم بن ‌تیمیه» که بسیار ظاهرگرا و سلفی بود، جستجو کرد. مهم‌ترین دیدگاههای انحرافی وی که آبشخور آن اسرائیلیات  است، باور به جسمانی بودن خداوند، تحریم زیارت قبور، انکار فضائل اهل بیت(علیهم السلام)  و توهین و جسارت به پیامبران الهی(علیهمالسلام) است!

انحرافات یهودیت و وهابیت، در تجسم خداوند و توهین به پیام آوران الهی(علیهمالسلام) بسیار آشکار است و به توضیح نیازی ندارد. محمد ‌بن عبدالوهاب، با توجّه به پیشینه فکری ابن‌تیمیه، در قرن دوازدهم هجری قمری با حمایت آل‌سعودگام¬های بلندتری برداشت و برخی هم¬کیشان خویش را که به زیارت قبور می‌رفتند نیز تکفیر کرد. نخستین مخالفان وی از میان حنابله و همشهریان خود او برخاستند و پدر و برادرش نیز جزو مخالفان او بودند!

«ابن‌تیمیه» و دفاع از بنی‌امیه!

آیه «شجره ملعونه» درباره بنى‏اميه است و در بسيارى از کتب اهل سنّت نیز به این مطلب اشاره شده است. خداوند متعال فرمود:

وَ مَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا

ما آن رؤیایی را که به تو نشان دادیم، فقط برای آزمایش مردم بود؛ همچنین شجره ملعونه [= درخت نفرین شده‌] را که در قرآن ذکر کرده‌ایم. ما آنها را بیم داده (و انذار) می‌کنیم؛ اما جز طغیان عظیم چیزی بر آنها نمی‌افزاید!

حاكم نيشابورى، خطيب بغدادى، فخر رازى،  خازن و سيوطى نیز چنین نقل کردهاند و طبق قول ابى‏الفداء مفسران تفسير درباره این آیه اجماع دارند. مطابق برخى روايات، پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله وسلم) مروان و پدرش را به¬طور ویژه لعن كرده است، اما ابن‏تيميه نزول آيه شجره ملعونه را درباره بنى‏اميه انكار كرده و آن را از تحريفات شيعه در قرآن برشمرده است! وی می‌گوید: دولت اسلام در زمان آنان [بنیامیه] عزيز بود!

گرچه عده‏اى از علماى اهل سنّت، به ناصبى و معاند بودن ابن‏تيميه نسبت به اهل بيت(عليهمالسلام) اعتراف كرده‏اند.

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه  به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان  منتشر کرده است و علاقه مندان برای  خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تقلن تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند/۹۹۸/ن۶۰۴/ش 

ارسال نظرات