۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۷۰۱۷۷

بازدید دبیرکل سازمان ملل از اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیا در بنگلادش

دبیر کل سازمان ملل کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را غیرقابل تصور ارزیابی کرده است.
کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در جریان بازدید امروز خود از اردوگاه های آوارگان روهینگیا در بنگلادش، گفت: وقایع غیرقابل تصوری را درباره کشتار مسلمانان روهینگیا شنیدم.

حدود یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا از ترس خشونت نیروهای امنیتی و اوباش از میانمار فرار کرده و به مناطق مرزی بنگلادش پناه آورده اند.

گوترش اوضاع اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار را یک "کابوس انسانی و حقوق بشری" توصیف کرده است.

از اوت گذشته حدود 700 هزار مسلمان روهینگیا از سرکوب خشن و خونین ارتش میانمار مجبور به فرار به سوی مرزهای بنگلادش شده اند.

آمریکا و سازمان ملل اقدامات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نسل کشی و پاکسازی قومی دانسته اند.

گوترش با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: در منطقه کاکس بازار بنگلادش، وقایع غیرقابل تصوری درباره کشتار و تجاوز را از مسلمانان روهینگیا شنیدم، کسانی که اخیرا از میانمار گریخته اند. آنها خواستار اجرای عدالت و بازگشت امن به سرزمین و خانه و کاشانه خود هستند.

وی افزود: روهینگیا یکی از جوامعی است که به شدت آسیب پذیر بوده و بیشترین تبعیض علیه آنها صورت گرفته است.

دبیر کل سازمان ملل که همراه با جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی به مناطق مرزی بنگلادش و اردوگاه های آوارگان روهینگیا سفر کرده است، هدف اصلی از این سفر را اعلام همبستگی با آوارگان روهینگیا و حمایت از آنها اعلام کرده است.

اوایل ماه می نیز هیأتی از شورای امنیت سازمان ملل به استان راخین در شمال میانمار سفر کرد و سپس با آوارگان روهینگیا دیدار نمود. در جریان این سفر آوارگان روهینگیا جزئیات زیادی را درباره کشتار و تجاوز علیه مسلمانان و آتش زدن عمدی روستاها از سوی نیروهای امنیتی میانمار بیان کردند.

این در شرایطی است که رویترز که به نسخه ای از یادداشت تفاهم میان سازمان ملل و دولت میانمار دست یافته است، اعلام کرده این توافق محرمانه هیچ تضمین صریحی نداده است که مسلمانان آواره روهینگیا پس از بازگشت به میانمار، از حق شهروندی و یا حق تردد آزادانه در کشورشان بهرهمند شوند.

طبق این توافق کلی میان سازمان ملل و میانمار، صدها هزار روهینگیای آواره شده که در بنگلادش پناه گرفته اند، اجازه پیدا خواهند کرد تا در امنیت و به انتخاب خودشان به میانمار بازگردند./۸۴۷/ب۱۰۲/ر

منبع: تسنیم

ارسال نظرات