۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۷۰۲۸۰
معاون مرکز تخصصی موعود در قم تبیین کرد؛

گام‌های اساسی در برخورد با چالش‌های عرصه مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به چالش‌ها و آسیب‌هایی موجود در زمینه مهدویت به تبیین آنها و گام‌های مؤثر در این زمینه پرداخت.
حجت الاسلام جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین صابر جعفری معاون مرکز تخصصی موعود در قم در اولین نشست تخصصی جشنواره ملی مهدویت که امروز در سالن جلسات مؤسسه آینده روشن برگزار شد، با اشاره به جایگاه بحث مهدویت و موعود گرایی در ادیان جهان اظهار داشت: مهدویت و موعودگرایی بحثی است که در تمام ادیان مطرح شده است و آرمان بلند و هدف والای جهان اسلام و به ویژه تشیع است.

معاون مرکز تخصصی موعود در قم ادامه داد: رویکردی که این اندیشه‌ ایجاد می‌کند، آینده انسان و جهان را مدیریت کرده و باعث زمینه‌سازی و حرکت درجهت جامعه عبودیت محور می‌شود.

وی با بیان این‌که بحث مهدویت یک آرمان و یک حرکت برای تحقق آن آرمان است، گفت: زمانی که هر موضوعی از اهمیت بالایی برخوردار باشد و مطرح شود، آفت‌ها و چالش‌های بیشتری نیز آن را تهدید می کند، بنابراین موضوعی با عنوان مهدویت، ناخودآگاه چالش‌هایی با خود به همراه می‌آورد و از سوی دیگر بحث غیبت و طولانی شدن مدت آن نیز چالش‌خیز است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری مطرح کرد: وقتی دعوت و هدایتی صورت گرفته و آرمان بلندی شکل می‌گیرد که نتیجه آن شکل گیری آینده زیبایی خواهد بود، جامعه‌ و انسانی که منتظر این رخداد است و با گذشت زمان توقع وقوع این آرمان را در دوره عمر خود دارد، با گذشت زمان طولانی دچار چالش‌هایی همچون شتاب زدگی، وقت‌گرایی، ياس، ناامیدی، غفلت و فراموشی نسبت به اهداف می‌شود.

وی افزود: این آرمان زمانی دارد که سپری شدن آن، امری ضروری است تا شرایط به صورت کامل فراهم شود، توقع و تفکری که مردم دارند، این است که این آرمان در دوره عمر آنها محقق شود و با طولانی شدن دوره غیبت، بستری برای تردیدها و شبهات مهیا می‌شود.

معاون مرکز تخصصی موعود در قم با اشاره به نتایج چالش‌های دوران غیبت بیان کرد: زمانی که انسان دچار یأس و غفلت از آرمان‌ها شود، فتنه‌های آغاز شده و وسوسه و ناامیدی‌های شیطان خود را نشان می‌دهد، این عوامل باعث بروز تردیدها و اختلاف‌هایی می‌شود.

وی در تبیین معنی چالش گفت: بحث از چالش هرچیزی است که اندیشه‌ها، نیروها و امکانات را درگیر خود و راه رسیدن به آرمان‌ها را دشوار می‌کند و این ایجاد مانع و درگیر گاهی در زمینه هدف‌داری و گاهی در زمینه تعیین هدف است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری مطرح کرد: چالش‌ها ممکن است، عامل بیرونی داشته باشند یعنی از طرف کسانی که مخالف اندیشه مهدویت و ایجاد آن آرمان بلند و عدالت‌خواهی هستند، با ایجاد شک و شبهه، فتنه و اختلاف باعث درگیری اندیشه‌ها و تفکرات شوند.

وی اضافه کرد: گاهی نیز عوامل درونی همچون طول زمان سبب شک و تردید شده و مانع تحلیل صحیحی از اوضاع می‌شود، باید توجه داشت که رویکرد به چالش‌ها حتما ارتباط مستقیمی با عصر غیبت ندارند و اعم از عصر غیبت است.

معاون مرکز تخصصی موعود در قم ادامه داد: بیشتر چالش‌هایی که در جشنواره ملی مهدویت مورد بررسی قرار می‌گیرد، چالش‌هایی هستند که مستقیما با عصر غیبت در ارتباط هستند، مانند طولانی شدن زمان غیبت که یکی از عوامل مهم در توقیت و تعیین زمان برای امر ظهور است و بعضی افراد به دروغ، ادعا یا اشتباه زمانی را برای ظهور تعیین می‌کنند.

وی با بیان این‌که در ارتباط با چالش‌ها دو رویکرد را می‌توان اخذ کرد، گفت: نخست رویکرد پیش‌گیرانه است که با توجه به اتفاقات دوران غیبت برنامه‌ریزی می‌شود تا جلوی آن حوادث و آسیب‌ها گرفته شود، رویکرد دیگر، درمانی به‌معنای جلوتر از زمان بودن و برنامه‌ریزی برای اتفاقات ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در پایان عنوان کرد: برای برخورد با چالش‌های بایستی سه گام اساسی برداشته شود که در جشنواره دکترین مهدویت گام چهارمی نیز به آن اضافه می‌شود، گام نخست؛ تبیین مشکل، چالش و چیستی است، گام دوم؛ بررسی ریشه‌ها، خاستگاه‌ها و زمینه‌های چالش‌ها و ارزیابی پیام‌های آن، گام سوم؛ رویکرد پیشگیری و درمانی و گام چهارم نیز این است که مباحث علمی، به صورت نرم‌تر، روان‌تر، قابل فهم‌تر و هنرمندانه‌تر ارائه شود./۸۷۶/پ202/ب1

ارسال نظرات