۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۵۷۰۳۰۶
در قم؛

نخستین نشست تخصصی جشنواره ملی مهدویت برگزار شد

اولین نشست تخصصی جشنواره ملی مهدویت امروز با حضور معاون مرکز تخصصی موعود، دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در قم برگزار شد.
جشنواره ملی مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی مهدویت امروز با حضور حجج اسلام صابر جعفری معاون مرکز تخصصی موعود در قم؛ مهدی حسین پور دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت و آقای علی حسینی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم در سالن جلسات مؤسسه آینده روشن برگزار شد.

جایگاه مباحث مهدویت در دیگر ادیان

بر اساس این گزاش حجت الاسلام جعفری با اشاره به جایگاه بحث مهدویت و موعود گرایی در ادیان جهان اظهار داشت: مهدویت و موعودگرایی بحثی است که در تمام ادیان مطرح شده است و آرمان بلند و هدف والای جهان اسلام و به ویژه تشیع است.

معاون مرکز تخصصی موعود در قم ادامه داد: رویکردی که این اندیشه‌ ایجاد می‌کند، آینده انسان و جهان را مدیریت کرده و باعث زمینه‌سازی و حرکت درجهت جامعه عبودیت محور می‌شود.

وی با بیان این‌که بحث مهدویت یک آرمان و یک حرکت برای تحقق آن آرمان است، گفت: زمانی که هر موضوعی از اهمیت بالایی برخوردار باشد و مطرح شود، آفت‌ها و چالش‌های بیشتری نیز آن را تهدید می کند، بنابراین موضوعی با عنوان مهدویت، ناخودآگاه چالش‌هایی با خود به همراه می‌آورد و از سوی دیگر بحث غیبت و طولانی شدن مدت آن نیز چالش‌خیز است.

اهداف برگزاری جشنواره

حجت الاسلام جعفری مطرح کرد: وقتی دعوت و هدایتی صورت گرفته و آرمان بلندی شکل می‌گیرد که نتیجه آن شکل گیری آینده زیبایی خواهد بود، جامعه‌ و انسانی که منتظر این رخداد است و با گذشت زمان توقع وقوع این آرمان را در دوره عمر خود دارد، با گذشت زمان طولانی دچار چالش‌های همچون شتاب زدگی، وقت‌گرایی، ياس، ناامیدی، غفلت و فراموشی نسبت به اهداف می‌شود.

وی افزود: این آرمان زمانی دارد که سپری شدن آن، امری ضروری است تا شرایط به صورت کامل فراهم شود، توقع و تفکری که مردم دارند، این است که این آرمان در دوره عمر آنها محقق شود و با طولانی شدن دوره غیبت، بستری برای تردیدها و شبهات مهیا می‌شود.

در ادامه حسینی با اشاره به دلایل و اهداف برگزاری جشنواره مهدویت در قم، اظهار داشت: با توجه به غفلت به وجود آمده در جشنواره‌های ادبی و هنری نسبت به مباحث مهدویت و امام زمان(عج) جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت برای پر کردن جای خالی این موضوع مهم، جشنواره ملی مهدویت را برگزار کند و با همکاری تعدادی از نهادها و مراکزی که در مباحث مهدویت به لحاظ حوزه پژوهشی و اجرایی درگیر هستند، این جشنواره را به نتیجه خوبی برساند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به محورهای جشنواره بیان کرد: چالش‌های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در این جشنواره بحث می‌شود که هر کدام دارای 9 زیرشاخه است.

ابزارهای مورد استفاده در جشنواره

وی درباره ابزارهای درنظر گرفته شده برای جشنواره گفت: بخش پژوهشی در جشنواره وجود دارد که وظیفه دانشگاهی همایش مهدویت را انجام می‌دهد و نحوه ارسال آثار آن از طریق سایت جشنواره امکان پذیر و اطلاع مربوط به آن نیز درج شده است.

حسینی با اشاره به مهلت ارسال آثار برای جشنواره مهدویت مطرح کرد: مهلت ارسال آثار تا 15 بهمن ماه هماهنگ با جشنواره دکترین مهدویت است و اختتامیه آن نیز با دکترین مهدویت برگزار می‌شود.

همچنین حجت الاسلام حسین پور با اشاره به اظهار داشت: مؤسسه آینده روشن که متولی همایش‌های دکترین مهدویت است، از سال 84 که استارت آن زده شد، رویکرد آن بیشتر به سمت مباحث علمی بود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت با بیان این‌که کنار همایش دکترین مهدویت، یکسری جشنواره‌ها نیز برگزار شد، گفت: یکی از آنها جشنواره فرهنگی و هنری راه روشن بود، به دلیل سیاست مجموعه که کار پژوهشی بود و زمان‌بر بودن کارهای فرهنگی و تبلیغی، این مباحث در اولویت بعدی مجموعه قرار گرفت.

چالش‌های مباحث مهدویت

وی با اشاره به چالش‌های موجود در مباحث مهدویت بیان کرد: با توجه به سابقه مجموعه آینده روشن در برگزاری همایش، از ایده جشنواره ملی مهدویت استقبال و در بحث محورها و خود مباحث جشنواره گفت‌وگو و جمع‌بندی این شد که با توجه به این‌که مباحث مهدویت یکی از مشکلات و چالش‌های موجود و کاربردی در جامعه است، همایش دکترین مهدویت که مباحث علمی مهدویت را برعهده دارد در بخش‌های ادبی، فرهنگی و هنری آن نیز ورود کنند.

حجت الاسلام حسین‌پور ادامه داد: با توجه به این که برخی از اساتید و دانشجویان هم می‌خواهند در بخش علمی جشنواره وارد شوند، مباحث علمی جشنواره به دکترین مهدویت اختصاص داده شد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات