۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۷۰۴۶۱
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

سفر حج فرصت ذی قیمتی برای خودسازی و گذشت از نفس است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: سفر حج، سفری عظیم و ارزشمند بوده و بهترین مسیر برای خودسازی و گذشت از نفس و رسیدن به قرب الی الله است.
یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد امروز در همایش آموزشی زائران حج تمتع استان اظهار داشت: باطن انسان‌ها در هر نوع سفری آشکار شده و پرده‌ها و حجاب‌های اخلاقی و رفتاری او آشکار می‌شود.

 

وی افزود: در سفر میزان اخلاق انسان برای هم‌سفران او آشکار می‌شود و اگر کسی در همه مراحل سفر بتواند ارتباط خوب و رفتار مناسبی داشته باشد، می‌تواند بهترین دوست و رفیق باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به عظمت سفر حج تمتع، خاطرنشان کرد: سفر حج، سفری ارزشمند و استثنایی است که در طول عمر انسان یک‌بار اتفاق می‌افتد و خداوند متعال تنها یک‌بار سفر حج را برای انسان‌های مستطیع واجب کرده؛ ازاین‌رو باید قدر این سفر معنوی را بدانیم.

رئیس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: در این سفر هم مال انسان خرج می‌شود، هم بدن او سختی‌ها را تحمل می‌کند و درعین‌حال باید در طول این سفر بر زبانش ذکر خداوند جاری بوده و لبیک بگوید و ریاضت و سختی سفر را به جان بخرد؛ بر همین اساس می‌توان گفت این سفر بسیار خطیر و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه سفر حج، سفری معنوی و از همه سفرها متمایز است، افزود: از نفس اماره گذشتن و خودسازی از آثاری است که در سفر حج نصیب انسان می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان گفت سفر حج دوره‌ای برای تمرین فضایل انسانی و کسب کمالات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: باید قبل از سفر حج با آداب آن آشنا شویم و هم‌سفران را بشناسیم و بهترین آن‌ها را برگزینیم تا 30 روز سفر معنوی حج بتواند ما را به خدای متعال نزدیک کند.

وی افزود: در سفر حج، باید حجاج اهل مزاح، شوخی و نشاط باشند؛ ولی در شوخی‌ها گناه جایز نیست و غیبت و تهمت و دروغ گفتن در این سفر جایگاهی ندارد.

امام‌جمعه بجنورد تأکید کرد: حجاج در سفر حج باید کینه و کدورت‌ها را از دل‌وجانشان بشویند و بدون کدورت و کینه به آغوش گرم خانواده برگردند.

وی در ادامه افزود: دعا، صدقه و رعایت قوانین سفر از آداب سفر حج است که باید موردنظر همه حجاج واقع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: سفر حج، بسیار بزرگ و باعظمت است؛ به همین دلیل باید حجاج قبل از تشرف به این سفر معنوی آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی افزود: اخلاق در سفر حج بسیار اهمیت دارد و طبق روایتی از امام محمدباقر (ع) باید انسان در سفر حج، اولاً تقوا و اراده‌ای که از گناه دوری بجوید داشته باشد و ثانیاً در طول سفر حلم و بردباری داشته باشد، از خشونت و خشمگین شدن بپرهیزد و تحمل کمبودها و رفتارهای دیگران را داشته باشد و ثالثاً با همراهان خوش‌اخلاق باشد.

وی اضافه کرد: در سفر زیارت خانه خدا و حرم اولیای الهی باید از پیران و افرادی که ضعیف‌تر هستند دستگیری شود و این از اخلاق و منش‌های اولیای الهی و بزرگان دین ماست که خداوند در پاداش این رفتار حسنه پاداش‌های فراوانی در دنیا و آخرت نصیب انسان خواهد کرد./9314/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات