۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۷۰۵۶۵

درخواست جریان صدر درباره بازشماری آرا در کرکوک

درخواست جریان صدر عراق برای عدم پیش‌داوری درباره بازشماری دستی آرا در منطقه داقوق استان کرکوک در شمال عراق و تأکید رئیس جریان الحکمه ملی این کشور بر اهمیت تداوم رایزنی برای تشکیل "دولت اکثریت ملی" از جدیدترین تحولات عرصه سیاسی عراق بود.
مقتدا صدر

به گزارش خبرگزاری رسا، سخنگوی سیاسی مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق خواستار "گمراه نکردن افکار عمومی درخصوص نتایج شمارش دستی آرا در حوزه‌های بخش داقوق" در استان کرکوک شد.

کمیسیون انتخابات زیر نظر شورای این کمیسیون متشکل از تعدادی از قضات، روز سه‌شنبه بازشماری شمارش دستی جزئی آرای انتخابات پارلمانی اخیر عراق را آغاز کرد که این شمارش از استان کرکوک در شمال عراق آغاز شد.

جعفر الموسوی سخنگوی سیاسی مقتدا صدر رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازشماری دستی آرا در کرکوک شامل حوزه‌های داقوق است که کمیسیون انتخابات پیشتر نتوانسته بود آن را محاسبه کند. همه نتایج آن در گذشته به نتایج تشکل‌های سیاسی افزوده نشده بود.

الموسوی گفت: آرایی به آرای نیروهای سیاسی شرکت‌کننده افزوده خواهد شد.

وی بر "لزوم برهم نزدن اوضاع و وارونه نکردن حقایق و گمراه نکردن افکار عمومی در این زمینه" تأکید کرد.

الموسوی همچنین بر لزوم "القا نکردن به مردم مبنی بر وجود تفاوت در نتایجی که قبلاً اعلام شده بود،" تأکید کرد و از رسانه‌ها خواست که در اظهار نظر تا زمان رسیدگی مرجع ذی‌ربط یعنی کمیسیون انتخابات درنگ و تأمل" کنند.

برپایه این گزارش، برخی رسانه‌ها پیشتر اسنادی را درخصوص نتایج بازشماری درستی دو مرکز انتخاباتی در بخش داقوقِ دارای اکثریت ترکمان منتشر کردند که "تقلب و کاهش آرای اتحادیه میهنی کردستان عراق را در مقابل افزایش تعداد آرای ترکمان‌ها و عربها" نشان می‌داد.

جدول‌های ضمیمه بازشماری دستی آرا نشان می‌داد که اتحادیه میهنی کردستان عراق بیشترین زیان را در آرا خواهد داشت، این خلاف چیزی است که کمیسیون انتخابات براساس بازشماری الکترونیک نشان داده بود و تفاوت در این دو مرکز انتخاباتی واضح است.

این گزارش افزود: جبهه ترکمان‌های عراق اعلام کرد که بازشماری دستی آرای 24 صندوق اختلاف 50درصدی را نسبت به نتایج شمارش الکترونیک آرا نشان می‌دهد.

استان کرکوک شاهد اعتراضات عرب‌ها و ترکمان‌ها به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اخیر بود و آنها حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را به "تقلب و دستکاری" آرا متهم کردند.

حکیم: اهمیت تداوم رایزنی برای تشکیل دولت اکثریت ملی

عمار حکیم رییس ائتلاف ملی و رییس جریان الحکمه ملی عراق بر اهمیت تداوم گفت‌وگوها برای تشکیل دولت اکثریت ملی تأکید کرد.

در بیانیه دفتر عمار حکیم آمده است: عمار حکیم در جریان دیدار خانم جوان لوندیس سفیر استرالیا در بغداد با وی، اوضاع عراق و منطقه را بررسی کرد.

وی بر "نیاز عراقی‌ها به یکدیگر و قدرت آنها برای حل مشکلات به‌دست خودشان و دوری گزیدن عراق از سیاست جناح‌بندیها و درگیری‌های بین المللی و نیز اهمیت تداوم گفت‌وگوهای جاری برای تشکیل دولت اکثریت ملی" تأکید کرد.

حکیم گفت: جریان الحکمه ملی پیشرو در اعطای نقش مؤثر به زنان و مشارکت آنها در همه ارکان این جریان حیاتی بوده است.

رایزنی بارزانی درباره نقش منطقه کردستان عراق در دولت آینده

نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت محلی منطقه کردستان عراق در جریان دیدار کورت گیورگ اشتوکل شتلفیلد سرکنسول آلمان در این منطقه از "کمک برلین به منطقه کردستان عراق تشکر کرد و روند سیاسی در عراق و تشکیل دولت جدید و نقش کردستان عراق در این دولت را مورد بررسی قرار داد".

وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق در سریعترین زمان ممکن تشکیل شود تا به خدمت‌رسانی به مردم و حل مشکلات بپردازد./۸۴۷/ب۱۰۲/ر

 

ارسال نظرات