۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۷۰۶۷۱
یادداشت؛

دو سناریو درباره طرح معاون اولی قالیباف

این روزها برخی رسانه‌های اصلاح طلب از احتمال معاون اول شدن محمدباقر قالیباف سخن می‌گویند حرفی كه در نگاه اول به دلیل سابقه اصلاح‌طلبان در برخورد با رقیب، چندان جدی گرفته نمی‌شود، اما در پس این سخن چه چیزی نهفته است.
قالیبافت

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها برخی رسانه‌های اصلاح طلب از احتمال معاون اول شدن محمدباقر قالیباف سخن می‌گویند حرفی كه در نگاه اول به دلیل سابقه اصلاح‌طلبان در برخورد با رقیب، چندان جدی گرفته نمی‌شود، اما در پس این سخن چه چیزی نهفته است ، آیا اصلاح طلبان یا حتی اعتدالیون واقعا درصدد جلب همكاری شهردار سابق تهران هستند یا می‌خواهند از فشار افكار عمومی در هفته‌‌های اخیر و در پی گرانی‌ مهارنشدنی ارز و سكه و خیلی از كالاهای دیگر بكاهند و بگویند رقیب نه اجازه كاركردن می‌دهد و نه پیشنهاد ما درباره همكاری كردن را می‌پذیرد! در این مورد به نظر می‌رسد دو سناریو قابل طرح و بحث است.

سناریوی اول می‌گوید هدف اصلاح‌طلبان از طرح این موضوع، ناتوان نشان دادن متحد سابق خود یعنی اعتدال‌گرایان و فاصله گرفتن تدریجی از آنها به همین بهانه آن هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1398 است. طیف تندروی اصلاح طلب با طرح این موضوع كه بیشتر به یك شایعه و عملیات روانی شبیه است می‌خواهد به هواداران خود بگوید دولت اعتدال چنان درمانده و ضعیف شده كه دست به دامان رقیب اصلی خود در انتخابات 96 یعنی قالیباف شده است و چنین متحدی اصول و پرنسیپ ائتلاف سیاسی با اصلاح‌طلبان را كنار گذاشته است و لذا جدایی از آن یك ضرورت برای اصلاح طلبان است.

اگر نامه اخیر صد نفر از جوانان اصلاح طلب در انتقاد از بوروكراتیك شدن اصلاح طلبان در ائتلاف با اعتدالیون را در نظر بگیریم ، این فرض تقویت می شود كه اصلاح طلبان با طرح چنین شایعه‌ای می‌خواهند بگویند دولت اعتدال و برخی از متحدان اصلاح طلب آنچنان از ارزش‌های اصلاح طلبانه فاصله گرفته‌اند كه حتی حاضر به پذیرش معاون اولی قالیباف هستند و اگر بنا به فرض چنین اتفاقی افتاد و جهانگیری كه در مناظره‌های انتخاباتی 1396 خود را نماینده اصلاح طلبان می‌نامید از دولت كنار گذاشته شود و جای او را قالیباف گرفت در آن صورت حجت بر اصلاح‌طلبان جهت همكاری و همراهی با دولت اعتدالی روحانی تمام است و ‌آنها باید بی‌درنگ به این ائتلاف پایان داده و هر چه سریع‌تر خود را منتقد وضع موجود و دولت اعتدال جلوه دهند تا بتوانند در انتخابات 1398 مجلس اقبال رای دهندگان به‌خود را حفظ كنند و كرسی‌های خود را در مجلس از دست ندهند.

این طرح افزون بر تضعیف دولت اعتدال (از نظر اصلاح طلبان) و موجه جلوه دادن جدایی آن دو فایده دیگری هم دارد و آن جلوگیری از وحدت اصولگرایان در آستانه انتخابات 1398 است كه قالیباف می تواند در آن نقش سازنده و موثری داشته باشد. كمترین فایده این شایعه می تواند بدبین كردن بخشی از اصولگرایان نسبت به برنامه‌های نو اصولگرایانه قالیباف و طرح‌های او برای بازسازی اصولگرایی و جوان‌گرایی در آن باشد.

اما سناریوی دوم كه كمی خوش‌بینانه‌تر است این پیشنهاد را صرفا شایعه یا عملیات روانی نمی‌داند بلكه معتقد است دولت اعتدالی به شدت در اداره كشور و كنترل گرانی و برخی معضلات دیگر به مشكل برخورد كرده است و چاره كار را در دعوت از فردی مثل قالیباف می‌داند كه توان اجرایی بسیار زیادی دارد و می‌تواند مثل شهرداری تهران كارنامه موفقی در قوه مجریه و پست معاون اولی داشته باشد و این به نفع اصولگرایان و اعتدالیون است. اگر قالیباف پیشنهاد معاون اولی را بپذیرد خودبه‌خود مخالفت اصولگرایان با دولت اعتدال كمتر می‌شود و این امتیاز و فرصت بسیار بزرگی برای دولت در شرایط دشوار كنونی است كه سرنوشت برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با جذب قالیباف نیاز اعتدالیون به اصلاح طلبان كمتر شده.

و قدرت چانه‌‌زنی‌شان در برابر اصلاح طلبان بیشتر می شود در این صورت اعتدالیون می توانند در انتخابات 98 مجلس به طیفی از اصولگرایان نزدیك شوند و شانس پیروزی خود را در انتخابات افزایش دهند. گذشته از همه اینها دولت اعتدال می تواند ادعا كند چنان فراجناحی عمل می‌كند كه حتی حاضر به همكاری با قالیباف است . اما با رد این پیشنهاد از سوی قالیباف چه اتفاقی می‌افتد؟ دولت اعتدال می تواند بگوید در این شرایط سخت دست یاری به سمت اصولگرایان دراز كرد و دعواهای جناحی را كنار گذاشت اما رقبایش حاضر به همكاری نشدند و لذا نباید دولت اعتدال را متهم كرد كه با مخالفانش سرسازگاری ندارد و حاضر به استفاده از تجارب و توانایی‌ آنها نیست .

طرح این بحث از سوی دولت اعتدال یك پیام ضمنی اما روشن دارد: حرف‌ها و برنامه‌های قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی 1396 واقع بینانه ، درست و حاوی راهكاری عملی برای خروج از وضع موجود بود و هست با توجه به ریزش پایگاه اجتماعی اعتدالیون و ناكارآمدی شدید آنها در مهار گرانی‌ها در سه ماه گذشته، دولت اعتدال چندان نگران  توجیه چرایی دعوت از قالیباف برای هواداران خود نیست و بیشتر به این دل بسته است كه بتواند از قبل  این پیشنهاد، دل بخشی از اصولگرایان را به دست ‌آورد!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات