۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۷۰۶۷۶

چند خبر از بازار نشر

داوری ۵۰۰۰ اثر در هشتمین دوره جایزه پروین، قدردانی از شکور لطفی در روز ملی ادبیات کودک، معرفی نامزدهای بخش شعر جایزه پروین و چاپ شصت و ششم کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، داوری 5000 اثر در هشتمین دوره جایزه پروین، قدردانی از شکور لطفی در روز ملی ادبیات کودک، معرفی نامزدهای بخش شعر جایزه پروین و  چاپ شصت و ششم کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.

داوری 5000 اثر در هشتمین دوره جایزه پروین

 مهدی قزلی، دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه ادبی پروین خبر از بررسی حدود پنج هزار اثر در این دوره از جایزه ادبی پروین داد و حسینیه جماران را به‌عنوان محل برگزاری مراسم اختتامیه اعلام کرد.

مهدی قزلی در ابتدای این نشست گفت: هشتمین دوره جایزه ادبی پروین با بررسی آثار منتشر شده از سوی نویسندگان، شاعران و پژوهشگران خانم که آثار خود را در سال 95 و 96 منتشر کرده‌اند، کار خود را شروع کرد و اختتامیه و اعلام برگزیدگان شنبه هفته آینده برگزار می‌شود تا این دوره از جایزه نیز به کار خود پایان دهد.
 
وی ادامه داد: دبیر علمی این جایزه حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه امروز به دلیل بیماری در جلسه حضور ندارد. البته وی طی نامه‌ای من را به‌عنوان نماینده خودشان انتخاب کردند تا در مواقعی که به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند در بنیاد حضور داشته باشند من به نمایندگی از وی کارها را پیگیری کنم.
 
دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه پروین با اشاره به داوری‌های و تعداد آثار رسیده به این دوره از جایزه گفت: ما 5 نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات را که هرکدام جزو افراد شاخص حوزه ادبیات هستند به‌عنوان هیات علمی انتخاب کرده‌ایم که هرکدام از این افراد صاحبنظر، داوران هر بخش را انتخاب کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: در توضیح میزان آثار رسیده به این دوره از جایزه باید بگویم که 46 اثر در بخش ادبیات نمایشی، 2هزار و 200 اثر در بخش ادبیات داستانی هزار و 180 اثر در بخش شعر، هزار و 25 اثر در بخش کودک و 425 اثر در بخش پژوهش ادبی به دست ما رسیده است. داوران پس از جداسازی اولیه شروع به داوری کرده‌اند و در هر مرحله ما شاهد ریزش کتاب‌های نویسندگان بوده‌ایم تا به لیست کاندیدا رسیدیم. در مجموع در این دوره از جایزه پروین حدود 5هزار اثر مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به مراسم اختتامیه این دوره از جایزه ادبی پروین اظهار کرد: مراسم اختتامیه صبح روز شنبه (23 تیرماه) با حضور شخصیت‌های برجسته ادبی، داوران و کاندیدای 5 بخش در حسینیه جماران برگزار خواهد شد.
 
وی در توضیح علت برگزاری مراسم اختتامیه در حسینیه جماران گفت: به دلیل 40سالگی انقلاب اسلامی و برای تجدید میثاق با فردی که بزرگترین تحول اجتماعی را در جامعه زنان به وجود آورد؛ یعنی حضرت امام خمینی‌(ره) تصمیم بر آن شد تا اختتامیه این دوره از جایزه پروین در حسینیه جماران حضرت امام خمینی (ره) برگزار شود. همچنین در این دوره قصد داریم از نویسندگان خانمی که درباره ویژگی‌ها و شخصیت حضرت امام (ره) کتاب منتشر کرده‌اند، تقدیر و تشکر کنیم.
 
قزلی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد جایزه پروین گفت: در چندسال گذشته بسیار جست‌وجو کردیم اما جایزه ادبی مانند جایزه پروین که تنها مختص نویسندگان، شاعران و پژوهشگران خانم باشد، پیدا نکردیم. در این میان تنها به یک جایزه در استرالیا رسیدیم که از آن هنوز مدارکی به دست ما نرسیده است. به هرحال اگر چنین جایزه‌ای نیز باشد بسیار کم است که نشان می‌دهد ما به ادبیات تولید شده توسط بانوان نگاه ویژه‌ای داریم و ایران قطعی‌ترین و اصلی‌ترین برگزارکننده یک جایزه ادبی مختص زنان است.
 
وی ادامه داد: اگر در گذشته برگزاری چنین جایزه‌ای به دلیل اختلاف نویسندگان خانم و آقا بوده است، امروز دیگر به این شکل نیست؛ چراکه اسامی برگزیدگان جایزه جلال و شعر فجر نشان می‌دهد که خانم‌ها در کنار مردان در حال خلق آثار ادبی هستند؛ برگزیده‌شدن نویسندگان و شاعرانی مانند رویا شاه‌حسین‌زاده، نسیم مرعشی و مریم جهانی در این جوایز بیانگر آن است که خانم‌ها حضور جدی در ادبیات امروز دارند. از طرفی تعداد آن‌ها نیز اگر از نویسندگان و شاعران مرد بیشتر نباشد، کمتر هم نیست و این نشان می‌دهد که آن‌ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در حال رقابت با نویسندگان مرد هستند.
 
دبیر اجرایی جایزه ادبی پروین با اشاره به نحوه انتخاب برگزیدگان گفت: در هرکدام از 5 بخش یک نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب خواهد شد اما اگر داوران به این نتیجه برسند که 2 کتاب باید انتخاب شود، بی‌تردید جایزه بین هر دو نفر تقسیم خواهد شد.
 
قزلی در پایان گفت: ما از زمان پایان دوره قبل به فکر آثار این دوره بوده‌ایم و آمار کتاب‌های منتشر شده در این دو سال را از مرجع رسمی آمار حوزه کتاب، یعنی موسسه خانه‌کتاب گرفتیم؛ همچنین فراخوانی را در رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم و به ناشران تخصصی حوزه ادبیات نیز نامه زده‌ایم تا بتوانیم آثار را شناسایی کنیم. همچنین از هیات علمی جایزه و داوران خواسته‌ایم که اگر کتابی را می‌شناسند که در میان آثار قرار نگرفته است به دبیرخانه اعلام کنند. در مجموع ما تمام تلاش خودمان را انجام داده‌ایم تا کتابی جا نماند اما به هرحال این امکان وجود دارد که خطایی رخ داده باشد.

قدردانی از شکور لطفی در روز ملی ادبیات کودک

شکور لطفی، نویسنده پیشکسوت، در آستانه روز ملی ادبیات کودک، در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تقدیر می‌شود.

شکور لطفی سال 1322 در شهرستان میانه به دنیا آمد و در دوره دبیرستان در انجمن ورزشی «ابرمرد» با نادر ابراهیمی آشنا و وارد کارهای فرهنگی شد.
بنیان‌گذاری انتشارات رادیو و تلویزیون ملی ایران (سروش)، نویسندگی ده‌ها برنامه تلویزیونی کودک و نوجوان از سال 1351 تا 1382، تالیف 5 عنوان کتاب کودک، مشارکت در تولید سریال‌های «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» و «صدای صحرا» از جمله فعالیت‌های فرهنگی شکور لطفی بوده است.
لطفی از کشتی‌گیران و مربیان با سابقه کشتی آزاد و فرنگی و از کوهنوردان صاحب‌نام ایرانی است.
مراسم بزرگداشت شکور لطفی، یکشنبه 17 تیرماه از ساعت 16 در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، واقع در خیابان سمیه بین مفتح و فرصت، بن بست پروانه برگزار می‌گردد.

نامزدهای بخش شعر جایزه پروین معرفی شدند

صبح امروز در نشست خبری جایزه پروین، نامزدهای بخش شعر این جایزه معرفی شدند.

 نامزد های بخش شعر جایزه پروین به شرح زیر است

1
ـ اگر تو بودی امروز شنبه بود/ فریبا شادلو/ چشمه
2ـ درخت سئوال نمی‌کند، می‌افتد/ سپیده نیک‌رو/ نشر چشمه
3ـ عبور از من/ الهه تاجیک‌زاده/ انتشارات سوره مهر
4ـ لیلی آذر/ اعظم سعادتمند/ انتشارات شهرستان ادب
5ـ نه مثل ماهی‌ها/ شیرین خسروی/ انتشارات مروارید
 داوران بخش شعر این جشنواره به شرح زیر هستند:
اسماعیل امینی/ شاعر، پژوهشگر ادبی و مدرس دانشگاه
مهرنوش قربانعلی/ شاعر و پژوهشگر ادبی
لیلا کردبچه/ شاعر و پژوهشگر ادبی

کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» به چاپ شصت و ششم رسید

کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته علی شریعتداری به چاپ شصت و ششم رسید.

کتاب حاضر، همان طور که از عنوان بر می‌آید شامل اصول و فلسفه تعلیم و تربیت است. مراد از اصل در این کتاب مفاهیم، نظریه‌ها و قواعدی است که به صورت قضایای نسبتا کلی بیان شده‌اند. مفاهیم و نظریات ترتیبی را می‌توان از تعالیم دینی، زندگی پیشوایان معصوم و از تحقیقات روانشناسان، جامعه‌شناسان و نظریات مربیان معروف استخراج کرد.
فلسفه تعلیم و تربیتی نیز پایه و اساس، ارکان، ماهیت، هدف، روش و محتوای آنچه را که تربیت خوانده می‌شود، روش می‌سازد.
در فلسفه تعلیم و تربیت قهراً رابطه فلسفه با تعلیم و تربیت مورد بحث قرار می‌گیرد. برای روشن کردن ارتباط فلسفه با تعلیم و تربیت باید ابتدا مفهوم فلسفه و تعلیم و تربیت را بیان و آن گاه رابطه این دو را بررسی کرد.
در فلسفه تعلیم و تربیت، مکتب‌های فلسفی یا اجتماعی و آراء تربیتی آنها نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. نویسنده نیز در این کتاب پاره‌ای از مکتب‌های فلسفی را به اختصار مورد بحث قرار داده و بعد به ذکر نظریات تربیتی آنها اقدام می‌کند. در بخشی از این کتاب فلسفه تربیتی اسلام نیز به اختصار مورد توجه قرار گرفته است.
کتاب حاضر در 13 فصل سامان یافته و در آن مطالبی چون واقعیت جهاk، رئالیسم تعلیم و تربیت، مفهوم فلسفه و ... بررسی شده است.
کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته علی شریعتمداری با شمارگان دو هزار نسخه در 271 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است./925/ پ 204/ش

 

ارسال نظرات