۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۵۷۰۷۵۱
یادداشت؛

زمینگیر شدن معامله قرن در گام‌های اولیه

جارد کوشنر، مشاور ویژه و داماد رییس‌جمهور امریکا، یکی دو هفته قبل، در پاسخ به سؤال روزنامه فلسطینی القدس درباره معامله قرن گفته بود که این معامله را «تقریباً تمامش کرده‌ایم.»
روابط اعراب با اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، جارد کوشنر، مشاور ویژه و داماد رئیس‌جمهور امریکا، یکی دو هفته قبل، در پاسخ به سؤال روزنامه فلسطینی القدس درباره معامله قرن گفته بود که این معامله را «تقریباً تمامش کرده‌ایم.» او این حرف را وقتی زد که به همراه جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در مذاکرات خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر امریکا در رژیم صهیونیستی، در حال سفر دوره‌ای به کشور‌های منطقه بود و با گفتن این حرف چنین به نظر می‌رسید که مقدمات کار را در این سفر انجام داده و دیگر چیزی به رونمایی از معامله قرن امریکا برای خاورمیانه باقی نمانده است.

به همین جهت بود که خبرگزاری رویترز در آن موقع بعد‌از دیدار این گروه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به نقل از منابع خود در واشنگتن خبر از آماده‌سازی معامله قرن داد و اینکه به زودی اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این معامله در همین مرحله مقدماتی و گام‌های نخست زمینگیر شده تا آنجا که حتی در داخل رژیم‌صهیونیستی امید چندانی به موفقیت آن نیست. 

یکی از این نشانه‌ها نتایج یک نظرسنجی در داخل رژیم صهیونیستی است که از سوی مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام شده و روزنامه هاآرتص آن را دو شنبه اخیر منتشر کرده است. هرچند که طبق این نظرسنجی ۷۷ درصد از صهیونیست‌ها سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، را به طور کامل مطابق با منافع رژیم خود می‌دانند، اما ۷۴ درصد آن‌ها معتقدند که معامله قرن او محکوم به شکست است و کمتر از ۵ درصد قائل به شانسی برای موفقیت این معامله هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که از هر چهار نفر، سه نفر با بدبینی به معامله ترامپ نگاه می‌کنند و این تلقی منفی در میان اعراب اسرائیلی بیشتر از این حد است. از سوی دیگر، یونی بن مناحم، تحلیلگر رسانه صهیونیستی نیوز وان، از شکست ترامپ برای متقاعد کردن طرف فلسطینی و برخی از کشور‌های عربی برای قبول معامله قرن نوشته و به او توصیه می‌کند که برای نجات این معامله عجله نکند و دوباره آن را ارزیابی کند و حتی با شرکای اروپایی خود رایزنی کند تا با برخی اصلاحات در آن به خصوص در مواردی مثل آوارگان فلسطینی و موضوع قدس، طرح خود را اعلان کند. این توصیه مناحم روشن می‌کند که با وجود تعجیل کوشنر در سفر به منطقه، کاخ سفید در این مدت نسبت به معامله قرن بیشتر ترجیح داده سکوت پیشه کند و چنین پیدا است که دیگر مثل قبل عجله‌ای برای اعلان معامله قرن ندارد. 

عامل اصلی در این سکوت در تحلیل مناحم ذکر شده که بی‌ارتباط به مقاومت طرف فلسطینی در مقابل معامله قرن ترامپ نیست، مقاومتی که محمود عباس را مجبور کرد از دیدار با کوشنر خودداری کند. نقطه اوج این مقاومت برپایی تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار غزه بود که از سوی حماس، جهاد اسلامی و دیگر جریان‌های فعال در جبهه مقاومت به راه افتاده بود و تحت تأثیر آن تظاهرات بود که حالا تظاهرات در رام‌الله و به منظور مخالفت با معامله قرن به راه افتاده و تمام تشکل‌های فلسطینی از اعضای کمیته اجرایی ساف گرفته تا نهاد‌های رسمی و خصوصی تشکیلات خودگردان و سندیکا‌ها و اتحادیه‌ها و کارمندان در این تظاهرات شرکت می‌کنند. حماس و جهاد اسلامی با آن ابتکار بذر مقاومت در مقابل معامله قرن ترامپ را کاشتند و به این جهت است که رژیم صهیونیستی برنامه مقابله با حماس را از دو زاویه مختلف دنبال می‌کند؛ زاویه اول لوث کردن مقاومت حماس با انتشار اخباری مبنی بر مذاکرات محرمانه این رژیم با حماس است و زاویه دوم تهدید حماس به جنگی دیگر با ابعادی بسیار گسترده‌تر از قبل است.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس، در مورد انتشار اخبار مرتبط با مذاکرات محرمانه بین حماس و رژیم صهیونیستی به صراحت تمام چنین مذاکراتی را تکذیب کرده و انجام هر تلاشی برای رفع محاصره غزه را مشروط به عدم هزینه سیاسی برای مقاومت فلسطینی کرده است. زاویه تهدید حماس در پیام توئیتری روز سه شنبه نتانیاهو دیده شد که در این خطاب هم حماس را تهدید به جنگ کرده و هم اینکه مدعی همراهی کشور‌های عرب‌زبان با رژیمش شده است.

دو زاویه از معامله با رژیم صهیونیستی و تهدید به جنگ برای تخریب و تضعیف روحیه حماس به کار گرفته شده تا در برابر تطمیع همراهان عرب نتانیاهو به خصوص محمد بن سلمان و محمد بن زاید، ولیعهد‌های سعودی و امارات، کوتاه بیاید و به این وسیله، اجازه نفس دادن به معامله قرن داده شود. با وجود این، حماس و جهاد اسلامی نه تنها کوچک‌ترین نشانه‌ای از کوتاه آمدن بروز نداده‌اند بلکه به گفته غازی احمد، از رهبران حماس، این جنبش مسئله ملی خود را با هیچ طرح و پیشنهادی معاوضه نمی‌کند. با این ایستادگی از سوی جبهه مقاومت است که معامله قرن ترامپ در نخستین گام‌های خود زمینگیر شده و افرادی مثل مناحم به ترامپ توصیه می‌کنند در این معامله بازنگری کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات