۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
کد خبر: ۵۷۰۸۴۲
سرمقاله؛

تغییر محاسباتی

گویا مذاكرات در وین به ترتیبی پیش رفته كه دو طرف توانسته‌اند در كلیات یا به عبارتی راه‌حل‌ها به توافق دست یابند و اجازه پیدا كنند كه پیرامون جزییات به چانه‌زنی ادامه دهند.
نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش خبرگزاری رسا، مذاكره‌كنندگان ٤+١درباره راه‌حل‌های برجام بدون آمریكا به توافق رسیدند. گویا مذاكرات در وین به ترتیبی پیش رفته كه دو طرف توانسته‌اند در كلیات یا به عبارتی راه‌حل‌ها به توافق دست یابند و اجازه پیدا كنند كه پیرامون جزییات به چانه‌زنی ادامه دهند.

اخبار رسمی البته كمی ناامیدكننده بود ولی پشت خبرهای دل‌سردكننده انگار اوضاع چندان پریشان نبوده است. به نظر می‌رسد كه در كلیات، طرف‌های مذاكره به تفاهماتی دست یافته‌اند و باقی وقت را باید صرف جزییات تفاهم كنند.

در این میان چند مساله مهم وجود دارد؛ نخستین مورد به زمان اجرای تفاهم جدید برمی‌گردد. به نظر اصرار اروپا بر نوامبر برای اجرای تفاهم است. این برای ایران تقریباً فاجعه است. تا نوامبر بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ایران می‌روند و خرید نفت اروپا از ایران كاهش می‌یابد. پس عاقلانه است كه تیم ایرانی بر اجرای سریع‌تر تفاهم تاكید كنند.

مورد دوم موضع ایران در این مذاكرات است. ما نیازمند چماقی هستیم كه بالای سر مذاكره نگاه داریم تا طرف مقابل را به دادن امتیاز بیشتر تحریك كنیم. چنین اقدامی می‌تواند ذیل اقدامات فرابرجامی ما معنا پیدا كند.

گرفتن زمان از طرف غربی به‌علاوه برخی اقدامات فنی، می‌تواند ایران را در موقعیت بهتری قرار دهد. درعین‌حال همراهی امر سیاسی و امر نظامی در كشور می‌تواند موجب تغییر محاسبه نزد آمریكا و غرب شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات