۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۵۷۱۱۲۱
دیدگاه؛

سربازی حریدی ها؛ تشدید شکاف جامعه صهیونیستی و انحلال دولت نتانیاهو

رشد فزاینده فرار از سربازی از سوی نسل جوان ساکن در سرزمین‌های اشغالی موجب شده مسؤولین صهیونیستی علی‌رغم چالش‌ها و تنش‌های پیش رو در اجرای این قانون، به دنبال لغو جایزه بزرگ بن گوریون در سال ۱۹۴۸ به حریدی ها برای همراهی کردن با این رژیم باشند.
سربازان اسرائیلی

به گزارش خبرگزاری رسا، رژیم صهیونیستی نه تنها از منظر سیاسی، حقوقی و شیوه شکل‌گیری یک موجود نامشروع و دروغین است؛ بلکه از منظر جامعه شناسی مختصات یک واحد نرمال را ندارد. شکل‌گیری بر اساس ادعای دروغ «آرمان صهیونیسم و سرزمین موعود» موجب شد در دهه‌های اول 1900 تا  دهه 1950 یهودیان زیادی با نژاد، تفکر و حتی مذهب‌های گوناگونی از سراسر جهان با وعده‌های دروغین به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت نمایند. این مهاجرت‌ها بر پایه یک هدف خیالی موجب شد جامعه شکل‌گرفته در سرزمین‌های اشغالی هیچ یک از الزامات شکل‌گیری یک جامعه را نداشته باشد. حریدی ها و چالش و اختلافات این طیف با دیگر گروه‌های حاضر در سرزمین‌های اشغالی یکی از نمونه‌های دروغین بودن جامعه یهودی حاضر در سرزمین‌های اشغالی است. حریدی ها حتی اصلی‌ترین ارکان رژیم صهیونیستی یعنی ارتش را به دلیل آنکه یهودی نمی‌دانند را غیر مشروع و خدمت در آن را امری غیرشرعی می‌نامند.

در روزهای اخیر یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌ها و سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی لایحه لغو معافیت سربازی حریدی ها در ارتش این رژیم است. موضوع معافیت سربازی حریدی ها طی سال‌های گذشته به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و موضوعات بحث‌برانگیز داخلی سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است.  حریدی ها طیفی تندرو از یهودیان هستند که عقاید خاص و ویژگی دارند. یکی از ویژگی‌های بارز آنان که موجب انقطاع آنان از جامعه می‌شود؛ تحصیل در مدارس ویژه و مذهبی است. این مدارس به تحصیل تلمود، تورات و آئین‌های یهودی می‌پردازند و برخی دروس مدرن نقش کمرنگی در آن دارد.

چرا حریدی ها از سربازی معاف شدند؟

از زمان اجباری شدن سربازی در سرزمین‌های اشغالی پس از اعلام موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی در سال 1948، رهبران مذهبی ارتدوکس و یهودیان افراطی مخالف سربازی رفتن حریدی‌ها و یهودیان تندرو بوده‌اند. امری که موجب شد بن گوریون ابتدا با معافیت چند سرباز حریدی موافقت نماید؛ اما در سال 1949 معافیت این طیف به‌طور رسمی به قانون تبدیل شد. به باور بسیاری اقدام مسئولین تل‌آویو در اعطای معافیت سربازی به ارتدوکس های یهودی یا حریدی ها، به منظور همراه نمودن این طیف تندرو با سیاست‌های تل‌آویو بوده است؛ اما این امر موجب شده است بسیاری از جوانان صهیونیست برای فرار از خدمت در ارتش، به فراگیری علوم دینی روی‌ آورند و در مدارس مذهبی حریدی ها مشغول به تحصیل شوند.

 معافیت خدمت حریدی‌ها در ارتش، علیرغم اعلام کمبود نیرو از سوی مقامات صهیونیستی (بالاخص در یک دهه گذشته) برای پوشش نیازهای ارتش، اعتراضات فراوانی در جامعه صهیونیستی به وجود آورده است و این مسئله خشم طبقات دیگر جامعه صهیونیستی را برانگیخته است. بخش نیروی انسانی ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2016 اعلام کرد، درصد فرار از خدمت سربازی در ارتش به بهانه فراگیری علوم مذهبی و اعتقادی بسیار افزایش یافته است و تا سال 2020 حدود یک‌چهارم جوانان را در بر خواهد گرفت.[1] بن گوریون در حالی سال 1949 حریدی‌ها را به منظور کسب حمایت‌شان از سربازی معاف کرد که جمعیت بسیار کمی از یهودیان را تشکیل می‌دانند و وی گمان نمی‌کرد روزی این اقلیت به یک بخش عظیمی از جامعه اشغالگران تبدیل شود. رشد جمعیت حریدی ها و افزایش میزان فرار از سربازی با ترفند حضور در مدارس مذهبی حریدی، موجب شد دیوان عالی رژیم صهیونیستی دست به اقدامی عجیب و چالشی بزند.

حکم دیوان عالی؛ آغاز چالش سربازی حریدی ها

در آبان سال گذشته (96) حکمی از سوی دیوان عالی صادر شد که از دولت تل‌آویو درخواست می‌کرد ظرف یک سال مقدمات خدمت سربازی حریدی‌ها را فراهم سازد. این اقدام در همان زمان موجب تظاهراتی بسیار وسیع در شهر قدس اشغالی و حتی شهرهایی که حریدی ها اقلیت هستند (مانند تل‌آویو) شد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، از تظاهرات حدود 1500 نفری از یهودیان حریدی‌ها در اعتراض به بازداشت دانشجویان مذهبی که به دفاتر جذب ارتش مراجعه نکرده‌اند، خبر داد. تظاهراتی که به درگیری و خون‌ریزی هم کشیده شده است.[2] طی هفته‌های پس از اعلام حکم دیوان عالی، فضای رسانه‌ای سرزمین‌های اشغالی به شدت درگیر تظاهرات و تجمعات گروه یهودیان افراطی که از آن تعبیر به «حریدی» می‌شود، بوده است. دلیل این چالش‌ها تصمیم رژیم صهیونیستی به لغو معافیت حریدی‌ها از سربازی به‌منظور جلوگیری از فرار از سربازی به بهانه تحصیلات مذهبی است.

اما در هفته‌های گذشته موضوع لغو معافیت سربازی حریدی ها بسیار جدی و چالشی‌تر شده است. اعضای کابینه رژیم صهیونیستی در نشست هفتگی خود در 11 تیرماه  با «قانون خدمت نظامی» موافقت کرده‌اند؛ اقدامی که پس از طی مراحل رای گیری نهایی می‌تواند به تصویب و عملیاتی شدن این قانون شود.

این در حالی است که فراکسیون پارلمانی یهودیان مذهبی «حریدی» با این تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی مخالفت کرده بود. با این حال، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده است: «موافقت با این قانون در راستای حفظ امنیت قومیتی اسرائیل صورت گرفت و من به ارتش صهیونیستی و وزارت جنگ به خاطر تصویب این قانون تبریک می‌گویم.»[3] سخنان لیبرمن و ارسال لایحه از کابینه به کنست، موجب شده برخی احزاب حریدی به شدت علیه نتانیاهو موضع گیری نمایند.

نتانیاهو و انتخابات زودهنگام؟

دولت‌ها در رژیم صهیونیستی به ائتلاف اکثریت در کنست متکی‌اند و در صورت شکست ائتلاف اکثریت در کنست، با انحلال کنست و دولت انتخابات زودهنگام تشکیل می‌شود. این مسئله موجب شده تقریباً تمام دولت‌ها در اسرائیل دوران قانونی 4 ساله خود را به پایان نبرند و پیش از آن شاهد انحلال و انتخابات زودهنگام بوده‌اند. گویا این مسئله بیش از همیشه کابینه نتانیاهو را تهدید می‌کند.

کابینه کنونی نتانیاهو پس از انتخابات ۱۷ مارس ۲۰۱۵ رقم خورد. ائتلافی که 66 کرسی از 120 کرسی را بر عهده دارد. این کابینه ناشی از ائتلاف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با 30 کرسی با احزابی چون همه ما (کولانو) با ۱۰ کرسی، خانه یهود ۸ کرسی، شاس ۷ کرسی، یهودیت توراتی 6 کرسی و اسرائیل خانه ما (اسرائیل بیتنا) با 5 کرسی تشکیل شده است.

احزاب شاس و یهود تورات به ترتیب با در اختیار داشتن 7 و 6 کرسی کنست، از احزاب حریدی حاضر در ائتلاف کابینه تندرو نتانیاهو هستند. این دو حزب هرکدام به‌تنهایی قادر هستند با خروج از ائتلاف دولت، دولت و کنست را منحل نمایند و فرصتی دوباره در اختیار مختلفان نتانیاهو برای کنار زدن وی از صدر قدرت پس از 12 سال قرار دهند. این مسئله موجب شده لایحه جدید قانون سربازی بیش از پیش بر حساسیت آن افزوده شود.

این هفته نخستین قرائت لایحه دولت برای لغو معافیت سربازی حریدی ها با وجود مخالفت احزاب با موفقیت صورت گرفت؛ 63 نماینده به نفع و 39 نماینده علیه آن رأی دادند.[4] پس از این رای گیری روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد نتانیاهو در حال رایزنی با احزاب حریدی در خصوص امکان تعیین زمان انتخابات است! امری که نشان می‌دهد احزاب حریدی بر خروج از ائتلاف در صورت تصویب نهایی این قانون بسیار مصمم‌اند.  

اما از سوی دیگر روزنامه معاریو در این خصوص مدعی شد با وجود تاکید علنی جریان یهود تورات برای مخالفت با قانون جدید خدمت سربازی و خروج از ائتلاف دولت در صورت تصویب آن، اما تفاهماتی در داخل این جریان صورت گرفته است مبنی بر آنکه خروج از ائتلاف و سقوط دولت به تقویت یائیر لاپید رئیس جریان یش عیتد در انتخابات آینده و تضعیف جریان‌های حریدی در مذاکرات پس از انتخابات منجر خواهد شد و لذا ممکن است راه مخالفت با این قانون را از مسیری غیر از سقوط دولتی که در آن حضور دارند دنبال نمایند.[5] زیرا اگر حریدی ها موجب سقوط دولت شوند، نتانیاهو و حزب لیکود در کنست آتی با آنان ائتلاف نخواهد کرد و به دنبال رقیبان آنان خواهد رفت.

جمع‌بندی

اصلی‌ترین مسئله در لایحه لغو سربازی حریدی ها پس از چندین دهه اعلام موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی، عیان شدن چالش ارتش اسرائیل در تقابل با محور مقاومت و نیروهای جریان های مقاومت نوار غزه است. رشد فزاینده فرار از سربازی از سوی نسل جوان ساکن در سرزمین‌های اشغالی موجب شده مسئولین صهیونیستی علی‌رغم چالش‌ها و تنش‌های پیش رو در اجرای این قانون، به دنبال لغو جایزه بزرگ بن گوریون در سال 1948 به حریدی ها برای همراهی کردن با این رژیم باشند. این قانون در صورت تصویب می‌تواند چالش و شکاف جامعه حریدی ها با جامعه سکولار یهودی سرزمین‌های اشغالی دوچندان نماید.

_________________________

پی نوشت:

[1] http://qodsna.com/fa/218794

[2] http://hakirya2040.com/fa/news/1126

[3] https://www.mehrnews.com/news/4336027

[4] http://hakirya2040.com/fa/news/2449

[5] http://qodsna.com/fa/314117

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات