۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۵۷۱۲۰۴
یادداشت؛

ظرفیت های حج در صدور انقلاب (۲)

شناسایی دشمن مشترک یکی از ظرفیت های سیاسی حج در جهت صدور انقلاب اسلامی و شناساندن آنان به مسلمانان جهان است.
خانه خدا

به گزارش خبرگزاری رسا، در شماره قبل به چند مورد از ظرفیت های حج اشاره شد، در ادامه بخوانید:

شناسایی دشمن مشترک یکی از ظرفیت های سیاسی حج در جهت صدور انقلاب اسلامی شناساندن دشمنان واقعی و مشترک به مسلمانان جهان است. نمودهای دشمن شناسی در حج عبارت است از: تذکر، یادآوری و تاکید بر افول هژمونی قدرت های سلطه گر و رژیم های همدست این قدرت ها و اسقاط رژیم های فاسد و مطیع آمریکا(معینی پور،1390؛487)

تاریخ صدر اسلام گویای این حقیقت تلخ است که نشناختن دشمنان واقعی از ضعف های مهم و اساسی مسلمانان بوده است؛  ضعفی که سبب تحریف دین اسلام ؛ پیاده نشدن احکام آن، نابودی بسیاری از ارزش های اسلامی و کنارگذاشتن والیان واقعی حکومت اسلامی شد.  لذا با شناساندن دشمن واقعی و  مشترک به مسلمانان جهان می توان به اتحاد و اجماع برای مقابله با دشمن واقعی و ترک اختلافات میان مذاهب اسلامی رسید. 

مقابله با ایران هراسی

در ایام حج زائران دیگر کشورها به دنبال آن هستند تا خلقیات مسلمانان کشورمان را بر شعارهای انقلاب اسلامی و تبلیغات منفی علیه ایران تطبیق دهند. لذا ظرفیت حج بستر عظیمی برای مقابله با پروژه ایران هراسی است. در مناسك حج ایرانیان می توانند آداب و سنن اسلامی خود را به جهانیان نشان دهند. کارگزاران فرهنگی نیز می توانند با شناسایی و زدودن شبهات علیه جمهوری اسلامی ایران و تبیین عملکرد صلح طلبانه انقلاب اسلامی ظرفیت صدور انقلاب در این کنگره عظیم را تقویت کنند.

افزایش همکاری های مشترک میان مسلمانان

همفکری و هم افزایی کشورهای مسلمان در موسم حج و شناسایی راه های ایجاد همکاری مشترک یکی از راه های صدور انقلاب به شمار می آید. امام راحل همچنین قائل به استفاده از ابزارهای اقتصادی در این راهبرد است.

به عنوان نمونه  ایجاد بانک های بین المللی اسلامی جهت تقویت شبکه بانکی اسلامی و یا طرح مسائلی چون ایجاد بازار مشترک اسلامی برای تقویت بنیه اقتصادی مسلمانان  جهان و طرح یک خبرگزاری اسلامی برای نجات از شبکه خبرگزاری های صهیونیستی(قرائتی، 1390؛24) از جمله راهکارهای ایجاد تعاون و همکاری  و زمینه صدور ارزش های انقلاب می باشد.

تقویت روند بیداری اسلامی

با سرعت گرفتن روند بیداری اسلامی در سال های اخیر شاهد واکنش دشمنان اسلام برای مقابله با این خیزش عظیم می باشیم. چرا که ادامه روند بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی به معنی نزدیک شدن به الگوها و ارزش های انقلاب اسلامی و دور شدن از وابستگی سیاسی فرهنگی اقتصادی به مستکبران جهان می باشد . شناسایی و تبیین فوائد جریان بیداری اسلامی و معرفی ارتباط این جریان با ایجاد استقلال از قدرت های سلطه گر در حج به تقویت این جریان می انجامد.

تقویت هویت مشترک اسلامی

تقویت هویت مشترک اسلامی در واقع با شناسایی ارزش ها و الگوهای هویت بخش مشترک اسلامی صورت می گیرد. انجام مناسک حج زمینه ساز آشنایی با ریشه های فرهنگی تمدن اسلامی است تا از این طریق مسلمانان از جایگاه تمدن خود در بین تمدن های دیگر شناخت دقیق تری پیدا کنند. همچنین با شناساندن شخصیت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در  ایام حج به عنوان احیاگران هویت اسلامی این ظرفیت تقویت می شود.

تقویت دیپلماسی عمومی

با توجه به اجتماع شکوهمند حج که نماینده طبیعی و واقعی اقشار مسلمانان جهان است ارتباط قشرهای مسلمان در ایام حج می تواند به عنوان موثرترین عامل مبادله فرهنگی و انتقال فکرها و در نتیجه تاثیر بر افکار عمومی دیگر مسلمانان درآید که اصطلاحا به این شیوه دیپلماسی عمومی گفته می شود(معینی پور،1394؛330) همچنین فعالیت های فرهنگی و تبلیغی مبلغان و کارگزاران فرهنگی در سطح گسترده در ایام حج می تواند به تقویت هرچه بیشتر دیپلماسی عمومی منجر شود.

سخن آخر

حج در عین این كه انجام یك تكلیف بزرگ است حركتی است كه می‌ تواند تأثیر گذاری عمیقی در پیام رسانی انقلاب اسلامی داشته باشد لذا روحانیون و مدیران و به طور کلی کارگزاران فرهنگی بایستی به دنبال راهکارهای عملی مناسبی باشند تا پیام انقلاب اسلامی را  به بهترین نحو در این سفر بزرگ ترویج كنند.

تاسیس نهادهای بین المللی برای پیگیری صدور در حوزه های معرفتی، اندیشه ای، هنری و ...  و فعالیت آنها در ایام حج به عنوان ابزارهایی که به الگو سازی و انتقال صدای انقلاب می پردازند در این راستاست. استفاده از فناوری نوین رسانه ای و ارتباط جمعی همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... در برد خارجی همواره مورد تاکید امام و رهبری معظم انقلاب بوده و قطعا به عنوان مهمترین ابزارها برای صدور پیام انقلاب به شمار می آیند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: رسالت

ارسال نظرات