۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۵۷۱۴۸۰

معرفی کتاب "درآمدی بر آرمانشهر اسلام"

نویسنده در این کتاب سعی کرده است علاوه بر داشتن نگاه های قرآنی و روایی و فلسفی، نگاهی تاریخی و جامعه شناسانه به آرمانشهر و مدینه فاضله داشته باشد.
آرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کتاب فردا کتاب «درآمدی بر آرمانشهر اسلام» نوشته محمد قدسی را منتشر کرد.

از آغاز پیدایش جامعه انسانی و پدیدار شدن عوامل نابسامانی و تباهی در آن، هر انسان پاک سرشتی در این اندیشه بوده است که چه باید کرد تا موانع رستگاری انسان از میان برداشته و زمینه خوشبختی حقیقی او فراهم شود. در این راه پیام آوران الهی پیشتاز رسیدن به جامعه ای چنین بوده اند که آخرین آنها، پیامبر اسلام(ص) با تمام توان در پی برپایی همین جامعه بوده است که همان آرمانشهر اسلام است. این کتاب در پی تبیین ضرورت چنین جامعه ای و ویژگی های آن و آرمانهای جامعه اسلامی است.

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «ملاک راستین حضور اسلام در یک جامعه فقط حاکمیت الله و قوانین و ارزشهای الهی در کلیه روابط و مناسبات اجتماعی است، بنابراین بسا جامعه ای که نام و ظاهری اسلامی دارد، ولی فقط پول معیار ارزشها و حاکم بر همه امور آن است؛ جامعه ای که در آن فقر و فساد و فحشا پدیده های طبیعی اجتماع به حساب می آیند و راه و رسم توسعه و پیشرفت آن را نهادهای سرمایه داری جهانی همچون صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی تعیین می‌کنند و هنجارهایش با جوامع سرمایه داری هیچ تفاوتی از حیث محتوا ندارد؛ به بیان دیگر، شکل، نام و نوع حکومت و حاکمان یک جامعه به تنهایی تغییری در واقعیت نخواهند داد و به وسیله آن، جامعه مشرک به جامعه توحیدی تبدیل نخواهد شد.»

نویسنده در این کتاب سعی کرده است علاوه بر داشتن نگاه های قرآنی و روایی و فلسفی، نگاهی تاریخی و جامعه شناسانه به آرمانشهر و مدینه فاضله داشته باشد و آفات و آسیب های جوامع بشری به ویژه انقلابها و جنبش های آزادیبخش در طی قرون گذشته را بیان کند تا این کتاب، کتابی کاربردی و غیرانتزاعی و برای همگان به ویژه فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی و مدیران و برنامه ریزان و سیاستگذاران فرهنگی مفید باشد.

محتوای کتاب

کتاب «درآمدی بر آرمانشهر اسلام» یک مقدمه و سیزده فصل با عناوین زیر دارد:

 1. انسان، آرمانشهر و آرمانگرایان؛ 2. واقعیت و آرمان؛ 3. جاودانگی، خوشبختی و آرمانشهر؛ 4. ضرروت آرمانشهر اسلام؛ 5. فراخوان به آرمانشهر اسلام؛ 6. ویژگیهای آرمانشهر اسلام؛ 7. محدودیت مال اندوزی در آرمانشهر اسلام؛ 8. با سرمایه داری نمی‌شود به آرمانشهر اسلام رسید؛ 9. راهکارهایی برای حرکت به سوی آرمانشهر اسلام؛ 10. برپادارندگان آرمانشهر اسلام؛ 11. خط‌مشی‌گذاری در آرمانشهر اسلام؛ 12. اداره آرمانی، شرط لازم آرمانشهر اسلامغ 13. آرمانشهر اسلام؛ چراغ راه و شهر نمازگزاران.

فرصت طلبان، آفت ویرانگر و پنهان آرمانشهر

نویسنده درباره آفت فرصت طلبان و دقت در انتخاب مسئولان جامعه می‌نویسد: «در همه جنبش های آرمانگرا افراد و گروه های فرصت طلب آمد و شد داشته اند. فرصت طلبان نه به آرمانشهر و باورها و هدف هایش ایمان دارند، نه با آن سنخیتی دارند؛ این جماعت تنها برای منافع فردی، در مقطعی از زمان، خود را در جرگه آرمانگرایان جا می زنند. فرصت طلبان آفت ویرانگر و پنهان همه آرمانشهرها بوده و هستند و همواره موجب بازگشت جامعه به نظم کهن بوده و خواهند بود.»

مشخصات

چاپ اول «درآمدی بر آرمانشهر اسلام» در 296 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 13000 منتشر شده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال 1392 ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که کتابهای «جهان های اجتماعی»، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» (دکتر حمید پارسانیا)، «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درسهای استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان)، «جهاد کبیر؛ مبانی دیپلماسی انقلابی در قرآن» (عباس عبداللهی)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه 88» (استاد سید محمدمهدی میرباقری)، «آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ تماس گرفته یا به سایت اینترنتی Bookroom.ir  مراجعه کنند. ضمنا  فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند./925/ن 604/ش

ارسال نظرات