۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۷۱۵۱۵

گزارش رسا از جزئیات طرح هدایت علمی تربیتی طلاب

طرح هدایت تحصیلی علمی تربیتی از سوی مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اجرا می شود.
جلسه درس خارج

به گزار ش خبرنگار خبرگزاری رسا، طرح هدایت تحصیلی علمی تربیتی از سوی مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اجرا می شود.

براساس این گزارش، در این طرح طلاب پذیرفته شده با حضور در دروس آزاد حوزه، در قالب پایگاه و گروه علمی ساماندهی شده و فعالیت های علمی تربیتی آنان زیر نظر اساتید قرار گرفته و طی فرایندی منظم برای پیشرفت آنان اقدام می شود.

اهداف و سیاست ها

از اهداف طرح هدایت تحصیلی علمی تربیتی می توان به ارتقای سطح معنوی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و بینش بصیرتی انقلابی طلاب، تعمیق دروس و هدایت علمی تربیتی بر پایه فقه جواهری و توسعه فقه معاصر، ارزیابی از فرایند علمی ، مهارتی، تربیی و بصیرتی طلاب با رویکرد هدایتگری و ارزش های علمی تربیتی به یادگار مانده از سلف صالح اشاره کرد.

همچنین افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه سازی جهت تدوین آورده های علمی و نظریه پردازی در زمینه علوم اسلامی، استعداد سنجی طلاب برای نیل به اهداف و مأموریت های روحانیت در حوزه و نظام، هدایت طلاب مستعد متناسب با استعدادها و علاقه مندی ها جهت ورود به سطح بالاتر تحصیلی و خدمتی و زمینه سازی برای تخصص گرایی در رشته های مختلف حوزوی از جمله اهداف طرح هدایت علمی تربیتی حوزه علمیه قم است.

تأکید بر آزادی انتخاب درس، استاد و محل تحصیل در تمامی  دروس اعم از دروس برنامه آموزشی و مشاوره علمی تربیتی، توجه به تقویت تعهد دینی و انقلابی براساس دیدگاه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، تأکید بر استفاده از برنامه های آموزشی و متون مصوب شورای عالی حوزه های علمیه و تأکید بر بهره گیری از روش های کارآمد آموزشی از جمله سیاست های طرح هدایت علمی تربیتی است.

از دیگر سیاست های طرح هدایت علمی تربیتی می توان به حفظ و تقویت سنت های حسنه حوزه های علمیه در تعلیم، تربیت و تبلیغ، تکیه بر آموزش موضوع محور و پژوهش محور، تأکید بر نوآوری و پویایی برنامه های علمی، تربیتی و پژوهشی، حمایت های همه جانبه از اساتید و طلاب شرکت کننده در این طرح، تأکید بر شناسایی استعدادهای گوناگون طلاب و هدایت آنان در مسیر رشد، تحصیل و تبلیغ اشاره کرد.

همچنین تأکید بر برگزاری امتحانات عمومی حوزه و یکسان سازی شیوه برگزاری امتحانات از مراحل طرح سؤال، تصحیح در هر ماده درسی طبق مصوبه طرح ساماندهی، اتحاد بخشی و وحدت رویه در آیین نامه ها و دستورالعمل های مصوب، صیانت از شأن و منزلت طلاب نسل جوان انقلابی و مدرسان همگام از سیاست های طرح هدایت علمی تربیتی حوزه علمیه است.

برنامه آموزشی و مزایای طرح

برنامه آموزشی این طرح براساس برنامه آموزشی سطوح عالی و خارج مصوب شورای عالی حوزه علمیه است و هر طلبه موظف است طبق ضوابط و شرایط سطوح عالی و خارج قم جهت انتخاب درس، مشاور علمی تربیتی و فعالیت های کلاسی و پژوهشی از طریق سایت معاونت آموزش، پنل شخصی اقدام کند.

انتخاب حداقل 18 ساعت درس به گونه ای که طلبه در هرروز حداقل 3 درس اصلی شرکت کند ضروری است همچنین طلاب موظف هستند در هر نیم سال حداقل 2 جلسه مشاوره علمی و تربیتی و یک موضوع پژوهشی یا کارگاه  مهارت افزایی انتخاب و در برنامه های آن حضور پیدا کنند.

اعمال 5 نمره برای فعالیت درسی، پژوهش و کارگاه مهارت افزایی طبق آیین نامه ابلاغی، بهره مندی از 5 نمره مقاله علمی پژوهشی و نیز نمره تقریرات برای درس خارج، استفاده از 3نمره حدیث خوانی در دروس رجال و درایه سطح 2 و 3 و مصاحبه درس خارج، اولویت در بهره مندی از اساتید مشاور علمی پایگاه در ارائه پایان نامه سطح 3 طبق ضوابط مدارج علمی، برگزاری امتحان شفاهی در پایگاه با نظارت مرکز و استفاده از اساتید مشاور علمی هر پایگاه و برخورداری از کمک هزینه تحصیلی در قالب طرح شهریه و مزایای هدفمند از جمله مزایای طرح هدایت علمی تربیتی است.

طرح هدایت علمی تربیتی در مدارس سطوح عالی، مراکز تخصصی مدارس سطح 1، مدارس و مراکز فقهی و مراکز پیرامونی و مدرس ها از جمله مدرسه امام هادی(ع)، آل یاسین(ع)، امام صادق(ع)، امام خمینی(ر)، مؤسسه امام صادق(ع)، شهید محراب آیت الله صدوقی(ره)، صاحب الامر(ع)، آیت الله صدوقی(ره) فاز1، مصلی قدس، فقه و اصول حوزه قم، دارالعلم امام حسن(ع)، صاحب الزمان(عج)، حضرت ولیعصر(عج)، مؤسسه امام خمینی(ره) بلوار جمهوری، مؤسسه امام خمینی پردیسان و انوارطاها اجرا می شود.

گفتنی است، صاحب نظران حوزوی از جمله نخبگان، فرهیختگان، استعدادهای برتر، ممتازین و طلاب می توانند نظرات خود را جهت تکمیل این طرح به واحد گروه های علمی و توسعه فقه معاصر واقع در ساختمان اداری دارالشفاء اتاق 107 و یا از طریق پنل شخصی گزینه درخواست های آموزشی طرح هدایت علمی تربیتی ارسال کنند./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات