۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۷۱۵۶۳
یادداشت؛

تعامل ایران با جهان در قالب دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم

ارتباطات متعامل و سازنده کلید توسعه فرهنگی در جهان و یکی از بهترین نقشه‌های برون‌رفت از شرایط بحرانی کنونی در جهان است که ظلم، سلطه و تروریسم آن را مخدوش کرده است.
رابطه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، ارتباطات متعامل و سازنده کلید توسعه فرهنگی در جهان و یکی از بهترین نقشه‌های برون‌رفت از شرایط بحرانی کنونی در جهان است که ظلم، سلطه و تروریسم آن را مخدوش کرده است. باید به این نکته اشاره کرد که آموزه‌های اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی همواره بر گسترش فرهنگ تعامل سازنده با دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها تأکید بسیاری کرده است. 

تبلیغات نظام استکباری و حجم گسترده ابزار‌های رسانه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار دارد، با اخبار دروغین و جعل واقعیت‌های موجود در ایران و جهان تلاش دارد این ذهنیت را به وجود آورد که ایران کشوری غیرمتعامل در عرصه بین‌المللی است و در برقراری ارتباط با جهان و همزیستی با دیگران مشکل دارد، جدای از اینکه بعضی از کشور‌ها خود را تمام جهان می‌دانند، که این نشان از خودکامگی آن‌ها دارد و به دور از عرف‌های شناخته شده در روابط بین‌الملل است، به نظر می‌رسد نگاه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع کاملاً متفاوت است، به گونه‌ای که برای ارج نهادن به ارتباطات بین‌المللی روزی را به نام «تعامل سازنده با جهان» در تقویم رسمی خود قرار داده است. 

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در یکی از بیانات خود بر تعامل سازنده با جهان بسیار تأکید نمودند و فرمودند: «تعامل گسترده با دنیا توصیه همیشگی ما است که این درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند. ما می‌توانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم، هم به ملت‌ها و دولت‌های دیگر کمک کنیم، هم از کمک آن‌ها بهره‌مند بشویم، حیات اجتماعی بشریت این‌طور پیش می‌رود؛ همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا، اقلیم ما، جغرافیای ما، امکانات فراوان ما، این را برای ما آسان می‌کند.»

از دیرباز سرزمین ایران به جهت جغرافیای خاص خود محل گذر مسافران شرق و غرب جهان بوده است و رهگذران تجاری، سیاسی و حتی گردشگران ماجراجوی زیادی از این سرزمین دیدن کرده‌اند. این ویژگی از لحاظ فرهنگی ملت ایران را برخلاف تبلیغات ایران‌هراسانه، سرشار از افتخار میزبانی جهانیان کرده است و گزارش‌های ایران‌شناسان در طول تاریخ نشان از توجه و اهمیت دادن ایرانیان به تعامل با جهان دارد، به طوری که با ورود هر غیر‌ایرانی به سرزمین ما، اولین چیزی که توجه او را برمی‌انگیزد، حس و رفتار دوستانه و مهمان‌نوازانه ایرانیان است و این ویژگی به جهت فرهنگ انسان‌دوستی و جغرافیای خاص در نهاد ایرانیان به عادتی دیرپا تبدیل شده است که مورد توجه جامعه جهانی به خصوص جامعه نخبگان و سازمان‌های غیردولتی است. 

اما نکته با اهمیت در این فرهنگ، احترام متقابل، عدم سلطه‌پذیری ایرانیان است، به طوری که با وجود فراز و فرود‌های تاریخی ایران زمین، در بد‌ترین شرایط تاریخی همانند حمله اسکندر یا مغولان، ایران اسلامی هویت خود را حفظ کرده و در نهایت این هویت ریشه‌دار تاریخی بوده است که توانسته در طول هزاران سال تاریخ پر فراز و نشیب، این کشور را در امتداد تاریخ به‌نام ایران و ایرانی حفظ کند. 

از سوی دیگر، روح ایرانی به جهت میزبانی ملت‌های جهان طی هزاران سال در مسیر جاده ابریشم و میزبانی گذرگاه شرق و غرب جهان، به خوبی دریافته است که تعامل با ملت‌های دیگر، باید بر اساس شاخص‌های درستی مثل عدالت، عزت و احترام متقابل باشد و خارج از این چارچوب، هیچ قاعده سلطه‌گرانه‌ای را نمی‌تواند بپذیرد و خود نیز این قاعده را هیچ‌گاه فراموش نکرده است، بنابراین می‌توان گفت که ایران اسلامی بر اساس تجربه تاریخی خود پیوسته خواهان تعامل سازنده و تعالی‌بخش با جهانیان است و به جهت قدمت تاریخی و فرهنگی، خود را در مقابل تعالی انسان‌های ساکن در سرزمین‌های دیگر مسئول و بدهکار می‌داند، چرا که همه انسان‌ها و ملت‌ها در حفظ فرهنگ متعالی بشری مسئول بوده و خواهان بهترین تعامل با سایر ملت‌های جهان هستند.

بر اساس دیدگاه‌های انسان‌ساز فرهنگ اسلامی- ایرانی، همه انسان‌ها از هر لحاظ و نژادی مخلوقات خداوند هستند و باید که در مسیر تعالی و حفظ کرامت انسانی به آن‌ها کمک کرد. 

اما آنچه امروز ایران اسلامی را در مواجهه با برخی از کشور‌ها و رژیم‌ها دچار چالش کرده است، عدم پایبندی نظام‌های استکباری به عدالت در تعاملات بین‌المللی و تلاش برای تحمیل سلطه و ایجاد گفت‌وگو از بالا به پایین است. 

ایران اسلامی به جهت آموزه‌های اصیل اسلامی و بر اساس تعالیم قرآنی هرگونه سلطه‌طلبی قدرت‌های بزرگ را نفی کرده است و در عرصه بین‌الملل خواهان تعامل سازنده و هم‌افزا است، اما طبیعتاً نمی‌تواند در برابر سلطه رژیم نامشروع و ظالمی مثل رژیم صهیونیستی در سرزمین اسلامی فلسطین و غارت و کشتار مسلمانان سکوت اختیار کند یا اینکه اجازه دهد نظام استکباری مثل امریکا بر منابع، جان و مال مسلمانان، به خصوص ایران اسلامی چنگ اندازی کند.

در نتیجه باید گفت که ایران اسلامی خواهان دوستی و تعامل است و در عین حال در مقابل هرگونه سلطه‌گری و استعمار نیز با نهایت قدرت ایستاده و مقاومت خواهد کرد.

این سیاست و کنشگری ایران اسلامی در مواجهه با جهان خارج، به واسطه تبلیغات منفی نظام استکباری به عنوان مقابله و مخالفت با توسعه ارتباطات بین‌المللی تعبیر می‌شود و مافیای رسانه‌ای نهایت تلاش خود را می‌کند تا با بهره‌گیری از حجم گسترده رسانه‌ای، مواضع حق‌طلبانه نظام جمهوری اسلامی ایران را به مخالفت با توسعه روابط و تعامل با جهان خارج تصویرسازی نماید، حال آنکه ایران اسلامی با محور قرار دادن عدالت و احترام متقابل خواهان تعامل با همه ملت‌های جهان است و در این راه به غیر از چند رژیم محدود سلطه‌طلب و تروریست، با همه کشور‌های جهان روابط و تعاملات خود را دارد و خود را متعهد به توسعه تعاملات تعالی بخش و سازنده با جهان می‌داند. رفتار امروز و پیشینه تاریخی ایران و ایرانی گواه روشن انسان دوستی، صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی ملت ایران در مواجهه با سایر ملت‌ها در عرصه بین‌المللی است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات