۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۷۱۵۷۶
یادداشت؛

الگوی بی‌بدیل برای سبک زندگی دختران

حضرت معصومه(س) با بهره‌گیری از معارف ناب شیعی و با تلاش بی‌نظیر در راه کسب معارف اسلامی و اجرای آن در زندگی به عنوان بهترین الگو برای جامعۀ دختران مورد نظر است.
پوستر | میلاد با برکت حضرت معصومه(س)گرامی باد

به گزارش خبرگزاری رسا، متن زیر یادداشتی است به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که به مناسبت سالروز میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) منتشر شده است.

این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

در سالروز میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) و در روزی که با عنوان روز دختر نامگذاری شده است، شایسته است در زمانه‌ای که موج هجوم فرهنگی غرب به ویژه به سوی جامعه دختران افزایش یافته است، در پی شناخت دقیق از یگانه دختری باشیم که با کسب فضائل بی‌نظیر، خود را به بالاترین درجات معنوی رهنمون ساخته است به نحوی که از 3 تن از امامان معصوم (ع) روایات متعدد و بسیار حیرت‌انگیز در تبیین جایگاه، فضائل و کرامات آن حضرت بیان گردیده است، لذا باید گفت دستیابی به اوج درجات و فضائل اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی توسط آن حضرت به روشنی می‌تواند برای جامعه دختران ایرانی مورد توجه فراوان قرار گیرد.

بدیهی است جوامع غربی با هجوم به ارزش‌های اخلاقی، انسانی و نقض کرامت زن در راستای نابودی شخصیتی و هویتی دختران در جوامع بشری اقدام نمودند، لیکن حضرت معصومه(س) با بهره‌گیری از معارف ناب شیعی و با تلاش بی‌نظیر در راه کسب معارف اسلامی و اجرای آن در زندگی توانست در نزد خداوند دارای جایگاه والایی گردد، از این جهت باید به عنوان بهترین الگو و اسوه برای جامعه دختران مورد نظر می‌باشد.

شفیعه روز جزا

اعتقاد به شفاعت انبیا و اولیا از ضروریات مذهب تشیع است و به استناد ده‌ها آیه و حدیث از رسول اکرم(ص) در منابع روایی شیعه و اهل سنت، شفاعت پیامبران، امامان و مقربان الهی از وقایع قیامت است.

در احادیث متعدد بعد از رسول اکرم(ص) دو تن از خاندان آن حضرت نیز به شفاعت گسترده شناسانده شده‌اند که می‌توانند همه اهل محشر را فرا گیرد: حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س).

لذا «شفاعت» از مقام‌های مسلم حضرت فاطمه معصومه(س) است. سخنی که امام صادق(ع) پیش از تولد حضرت فاطمه(س) بر زبان آورده، بر درستی این گفتار گواهی می‌دهد. حضرت فرمود: «تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم» با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت خواهند شد.

این روایت، افزون بر اصل مقام شفاعت، بر فراگیر بودن آن نیز اشاره دارد. بعد از رسول اکرم(ص) که نخستین جایگاه شفاعت را دارد و قرآن از آن با عنوان مقام محمود یاد کرده است، بالاترین جایگاه از آن فاطمه زهرا(س) و فاطمه معصومه(س) است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت آن حضرت نمایانگر جلال و جبروت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است.

اینگونه است که از وجود مبارک امام هشتم علی بن‌ موسی الرضا(ع) نقل شده است که خواهر ما فاطمه معصومه در قم مدفون است و هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است و همچنین از امام جواد(ع) روایت شده است که فرمود: عمه من فاطمه معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است.

و یا تعبیر بی‌بدیل «یا فاطمة إشفَعی لیّ فى الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن» که از امام رضا(ع) نقل شده است و در زیارت حضرت معصومه(س) آمده است، نشان دهنده عظمت معنوی این بانوی بزرگوار می‌باشد، زیرا این تعبیری است که با غیر معصوم سازگار نیست.

همه این امور نشان می‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چنان جایگاهی رسیده است که امام هشتم(ع) و امام نهم(ع) هم ترغیب کرده‌اند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (ع) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است و هم در این زیارتنامه جمله‌هایی را مورد استفاد قرار داده است که نشانه اوج مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه(س) است.

البته باید اذعان نمود عصمت برای غیر از چهارده معصوم مراتب مختلفی دارد، لذا بین عصمت امامان(ع) و عصمت اولیای الهی از جمله پیامبران و فرشتگان، تفاوت‌هایی وجود دارد و تعیین حد و مرز آن فقط از سوی چهارده معصوم(ع) و خداوند ممکن می‌باشد؛ اما با توجه به دلایل اندکی که از دلایل بسیار نقل گردید، باید گفت حضرت معصومه(س) درجات متعالی عصمت را دارا بوده‌اند.

به نظر می‌رسد جامعه دختران ایرانی باید به در این امر بیندیشند که به راستی چگونه می‌توان همچون حضرت معصومه(س) به مقامات بالای دینی و معنوی دست یافت و آن حضرت دارای چه سبک و سیره‌ای در زندگی اسلامی و آموزه‌های شیعی بوده است که به مقام بالای شفاعت نائل می‌شود؟ آیا این امر از مقام برجسته آن بزرگوار در همه ابعاد حکایت نمی‌کند؟

عالمه آل عبا

کسب فضیلت و دانش می‌تواند برای دختران مسلمان به عنوان امری حیاتی در رشد و تعالی در زندگی فردی و اجتماعی مورد نظر قرار گیرد، زیرا جوامع غربی با رویکرد مشغول‌سازی دختران در جوامع بشری به امور سطحی همچون پرداختن افراطی و همه جانبه در تمام ساعات زمانی به مادیات، آرایش، زیبایی، تجملات، هواهای نفسانی، عیش و نوش و ... در راستای دوری دختران در جوامع بشری از اخلاقیات، عواطف انسانی، دوری از حیا و عفاف و نیز غفلت از علم‌آموزی و دانش مفید حرکت نموده است.

بدیهی است بسیاری از امور مرتبط با خصائص ذاتی دختران همچون حب زیبایی و جلوه‌نمایی به نفسه مورد سرزنش دین مبین اسلام نیست، لیکن رعایت حدود این امور و اجتناب از ایجاد خسارت و ضرر به حریم عفاف و حجاب از مهمترین خطوط قرمز در مباحث اینچنینی می باشد، لذا ضرورت بسط و گسترش علم و دانش از مهمتری مولفه های پیش رو برای دختران می باشد تا با کسب علم و فضیلت در راستای نهادینه کردن  مقوله هایی همچون عفاف و حجاب و حیا و نیز ایفای نقش سالم و موثر در فضای عمومی جامعه و کسب رشد وپیشرفت در حریم فردی و اجتماعی نائل گردند.

حال آنکه حضرت معصومه(س) می‌تواند به عنوان الگوی بی‌نظیر در مؤلفه علم آموزی مورد نظر قرار گیرد، احادیثی که از کریمه خاندان عصمت و طهارت حضرت معصومه(ع)رسیده است از مقام و منزلت برجسته آن حضرت در دانش و فضیلت حکایت می‌کند، اما اگر هیچ یک از احادیث هم نبود تنها یک جمله امام رضا(ع) در زیارتنامه حضرت معصومه(س) برای آگاهی جامعه دختران ایرانی از شأن و منزلت آن حضرت نزد خدای بزرگوار کفایت می‌کرد، آنجا که می‌فرماید: همانا برای شما نزد خداوند مقام بسیار والائی است.

برای تبیین هرچه بشتر مقام و منزلت علمی آن بزرگوار می‌توان این حکایت را ذکر نمود: جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر و طرح پرسش‌هایی به منزل آن حضرت رفتند، لیکن آن حضرت در مسافرت بودند، این افراد پرسش‌های خود را به صورت مکتوب به حضرت معصومه(س) تحویل دادند و رفتند. روز بعد که می‌خواستند از مدینه به سوی وطن خود برگردند، مجدداً مرجعه کردند، لیکن هنوز حضرت موسی بن جعفر(ع) از مسافرت برنگشته بودند، لذا نظر به اینکه ناگزیر به بازگشت بودند، پرسش‌های خود را مطالبه کردند تا در سفر بعدی از حضرت بپرسند لیکن حضرت معصومه(س) پاسخ پرسش‌ها را نوشت و به آن‌ها داد، آن افراد در بین راه با حضرت موسی بن جعفر(ع) مواجه شدند، داستان را به آن حضرت عرض کردند، حضرت فرمود: آن نوشته را به من بدهید، چون پرسش‌ها و پاسخ‌ها را مطالعه نمود، سه بار فرمود: «فداها ابوها»، پدرش به قربان چنین دختری باد.

با تـوجه به اینکه حضرت معصومه(س) به هنگام دستگیرى پـدر بزرگوارش خردسال بـود، ایـن داستان از مقام بسیار والا و دانـش بسیار گسترده‌ آن حضرت حکایت مى‌کند.

بنابراین با تأمل در سیره عملی، علمی و رفتاری آن حضرت به وضوح می‌توان به جایگاه بی‌بدیل آن حضرت به عنوان الگویی جامع برای دختران ایرانی و دیگر دختران جوامع اسلامی و جوامع بشری پی برد، از این رو امید است متولیان فرهنگی با دغدغه‌مندی هر چه بیشتر برای رشد و پیشرفت جامعه دختران ایرانی در راستای نشر و گسترش فضائل حضرت معصومه(س) اقدام کنند و اینچنین با گام‌های عملی در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی حرکت نمایند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات