۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۷۱۵۸۲
استاد و پژوهشگر مهدوی:

هر قدر از کرامت دور شویم از ظهور فاصله می گیریم

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به راه های پیوند روح کرامت و خدمت کریمانه با سبک زندگی منتظرانه، گفت: قطعاً رابطه منطقی بین انتظار و کرامت وجود دارد و به هر اندازه که از کرامت فاصله بگیریم از ایجاد بسترها برای ظهور فاصله گرفته ایم.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، استاد و پژوهشگر مهدوی درباره چرایی شهرت یافتن حکومت جهانی امام مهدی(عج) به دولت کریمه، گفت: بنابر روایاتی که ویژگی های حکومت مهدوی را بیان می کند ما شاهد آن هستیم که در دولت حضرت حجت(عج) بسیار به مردم بخشیده می شود چراکه کرامت اساساً یعنی بخشیدن؛ چنان که خداوند به اهل بیت علیهم السلام مجموعه ای از فضایل را کرامت کرده، قرآن هم کتاب کریم است و انسان چه آن را بخواند، چه عمل کند و چه حفظ کند، همواره به او افزوده می شود.

وی ادامه داد: به جبرائیل هم رسول کریم گفته می شود چراکه آیات وحی را به پیامبر(ص) بخشید؛ به پیامبر اکرم(ص) نیز کریم گفته می شود و نیز حضرت حجت(عج)، چراکه این خاندان اصالتاً اهل فضل و کرامت بوده اند.

فوادیان تصریح کرد: همین فضا در عصر ظهور نیز  وجود دارد و حضرت ولیعصر(عج) به همگان می بخشند نه مثل امروز که عده ای خاص تمام ثروت جهان را می بلعند. آیا حق و حقوق ملت ها در عرصه جهانی داده می شود؟ آیا بین سفید و سیاه و میان ملت ها نیست؟

ارزش و کرامت آدمی فقط به تقوا است

استاد و پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه عصر ظهور زمان عدالت و بخشیدن به همگان است، ابراز کرد: برای همین در دعا می خوانیم: خدایا! ما به آن دولت کریمه میل و رغبت داریم. مهم آنکه در آن دولت ارزش و کرامت آدمی فقط به تقوا است چنان که قرآن می فرماید: کسانی نزد خدا برتر اند که تقوا دارند، لذا ارزش و لیاقت آدمی برای دریافت خیر و برکت، میزان انسانیت و اسلامیت او است.

وی درباره ضرورت شبیه شدن جامعه منتظر به دولت موعود در کرامت و خدمت کریمانه، بیان کرد: انسان موجودی است که خداوند به او کرامت بخشید «ولقد کرمنا بنی آدم»، همه انسان های عالم ذاتا کرامت و ارزش دارند و خداوند به هر موجودی که جان بخشیده ارزشی داده، لذا اگر بخواهیم با چشم انداز دولت مهدوی، سبک زندگی مان را تعریف کنیم باید در همه حوزه های رفتاری این موضوع را مدنظر داشته باشیم.

فوادیان با بیان اینکه روابط آدمی در چهار طیف تعریف می شود، گفت: نخست رابطه با خود لذا باید با نفس خود کریمانه برخور کند، دوم رابطه با دیگران که در تمام برخوردهای ما با دیگران باید حد و حدود کرامت انسانی، ارزش و اعتبار داشته باشد برای مثال امروز که عصر فضای مجازی است، جایز نیست هر پیامی را منتشر کرد و هر پستی را درباره دیگران بگذاریم.

وی اضافه کرد: سوم ارتباط با طبیعت اعم از گیاه و حیوان، برای مثال در اسلام توصیه شده به صورت حیوان ضربه نزنید، این یعنی حیوان هم کرامت دارد تا جایی که نباید آن را شرطی کرد یا گفته شده شکستن شاخ درخت همچون شکستن بال ملائکه است و یا آنکه نمی توان آب را که مایه حیات است به هر نحو استفاده کنیم.

کاری نکنیم از کرامت مان کاسته شود

فوادیان در ادامه تاکید کرد: چهارمین طیف از روابط انسان، رابطه او با خدا است، خدا کریم است ما هم باید با او اینگونه برخورد کنیم، وقتی خدایی که کریم است و قرآن کریم را توسط رسول کریم(ص) ارسال کرده برای ما ارزش و اعتبار قائل است  ما نیز باید در نوع تعاملاتمان کاری نکنیم که از این ارزش بکاهیم.

استاد و پژوهشگر مهدوی با اشاره به راه های پیوند روح کرامت و خدمت کریمانه با سبک زندگی منتظرانه، بیان کرد: بنابر فرمایش امام مهدی(عج) به علی بن مهزیار اهوازی منتظر باید سه صفت داشته باشد: در اموالش حقی برای سائلان و محرومان نهفته بوده، دوم آنکه نسبت به وضعیت اجتماعی خویش بی تفاوت نباشد چراکه هستند در جامعه ما مستضعفان مالی، عاطفی، فکری و ... که نباید از کنارشان بی تفاوت گذشت و نهایتاً آنکه  اهل قطع رحم و قهر با بستگان نباشد.

وی تاکید کرد: این توصیه های امام مهدی(عج) به مهزیار این مهم را مشخص می کند که من به عنوان منتظر اگر خواسته باشم نظر امام عصر(عج) را در کارهای خویش دخیل کنم باید بدانم این سه امر موردپسند امام عصر(عج) نیست. لذا اگر ما به لحاظ مالی تمکن داریم باید برای دیگران سهم قائل شویم اول بستگان، همسایگان، هم محلی ها، همشهریان و ... . اساساً فرق «کریم» و «جواد» در این است که جواد بعد از درخواست می بخشد اما کریم پیش از آنکه از او سوال شود، می بخشد.

بین انتظار و کرامت رابطه منطقی هست

فوادیان با بیان اینکه قطعاً رابطه منطقی بین انتظار و کرامت وجود دارد، گفت: به هر اندازه که از کرامت فاصله بگیریم از ایجاد بسترها برای ظهور فاصله گرفته ایم و در مقابل به هر اندازه سعی کنیم رابطه مان با یکدیگر کریمانه باشد، زمینه ها را برای ظهور فراهم کرده ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این، همانطور که در دولت امام عصر(عج) کرامت را شاهدیم باید اکنون و در عصر غیبت نیز خرده فرهنگ های آن دولت را داشته باشیم و خود را مهیای عصر ظهور کنیم؛ یعنی اگر دولت مهدوی کریمانه است منتظر هم باید کریم باشد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات