۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۷۱۵۹۸
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:

دستگاه و نظام تربیتی توحیدی بر پایه کرامت استوار است

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: دستگاه و نظام تربیتی توحیدی بر پایه کرامت استوار است و شخص را بزرگ، کریم و منیع می‌کند که اگر از آن غفلت کنیم بسیار خسارت کردیم.
حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، درباره دعای  46 صحیفه سجادیه گفت: ایجاد رابطه عاشقانه با حضرت حق چراغ محبت را در دل انسان روشن می‌کند.

وی با اشاره به این بخش دعا «ای کسی که دست رد به سینه نازکنندگان به درگاه خود نمی‌زنی» عنوان کرد: بر اساس این دعا خداوند نسبت به بندگان خود چنان محبت دارد که دست رد به سینه هیچ کس حتی نازکنندگان نمی‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین‌ حاج علی‌اکبری افزود: خداوند خالق، مالک و ولی شما است اما گاهی ممکن است بندگان با اعتماد به محبت حضرت حق ناز کنند، خارج از اعتماد به محبت الهی این عمل مستحق سنگین‌ترین مجازات‌ها است اما ساحت مطلق کرامت الهی اینگونه نیست که اگر کسی ناز کند دست رد به سینه او زده شود البته اگر این ناز کردن از روی اعتماد به خداوند باشد اگرچه مناسب بندگی نیست اما چون ریشه آن حسن ظن به خداوند است سبب می شود حتی چنین افرادی مردود نشوند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به این بخش دعا که «پروردگارا تو آن کسی هستی که یک تحفه و هدیه بسیار کوچک را هم می پذیری» اظهار داشت: در این دعا بنده خدا در موضعی تلقی شده که به حضرت حق تحفه می‌دهد و ساحت کرم مطلق اینگونه است که همان تحفه اندک را از بنده ناچیز خود اجتباع کرده یعنی از سر رغبت و شوق برمی‌گزیند.

وی افزود: وقتی بنده با یک احساسی تحفه ناچیز خود را به خداوند تقدیم می‌کند مولای کریم هم آن را اجتباع کرده و برای شخص هدیه دهنده یک سرمایه جاودانه می‌کند، شاید بنده تصور کند که که با دست پر آمده است اما قاعده کرامت الهی بر بندگان است که اگر به اعمال آنان توجه کند و به همین واسطه شخصیت آنان را رشد می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با اشاره به این فرمایش الهی که دریافت کننده صدقه خودم هستم، ابراز کرد: وقتی صدقه را به این قاعده می‌دهید در برابر هر عملی حتی اندک خداوند از شما قدردانی کرده و آن را تقویت خواهد کرد، یعنی همان اندک نیاز، نماز، دعا و خیررسانی به بندگان خداست که مورد پذیرش در ساحت شکر خدا قرار گرفته و در لیست ساحت اسم مقدس شاکر وارد می‌شود نتیجه این می شود که آنچه خداوند به شکر خود دریافت کند اندک نخواهد بود کثیر و بزرگ و با عظمت خواهد شد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: آن اعمال خیری را که خداوند در ساحت بزرگی خود پذیرفته ماندگار کرده و رشد می‌دهد با محاسبات این دنیا قابل محاسبه نیست، مثقال ذره در ذیل نام مقدس شاکر پرورش پیدا کرده و به باغ‌ها، بوستان‌ها و سرور ابدی تبدیل می‌شود بنابراین عمل کم اعم از خوب یا بد را دست کم نگیرید، زمانی که یک عمل در لطف و کرم الهی ضرب شود بزرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه و نظام تربیتی توحیدی بر پایه کرامت استوار است و شخص را بزرگ کریم و منیع می‌کند انسانی که اینگونه تربیت یابد در افق بسیار بالایی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در نسبت خود با حضرت حق بر اثر غفلت بسیار خسارت می‌بینیم وقتی خداوند می‌فرماید اگر بندگان من یک قدم به سمت من بیاید من ده قدم به سمت آنها می روم./۸۱۳/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات