۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۷۱۸۱۹

دومین شماره نشریه "اقرأ" منتشر شد

دومین نشریه اطلاع‌رسانی تبلیغی ترویجی «اقرأ» به صاحب امتیازی مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد.
نشریه اقرأ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشریه اطلاع‌رسانی تبلیغی ترویجی «اقرأ» به صاحب امتیازی مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه فروردین و اردیبهشت 97 منتشر شد.

در این شماره عنوان‌های: سرمقاله،  وقت مطالعه،  لزوم توجه به حفظ موضوعی در برنامه های قرآنی،  مسجد بهترین جایگاه فعالیت های قرآنی است، طرح ساماندهی داوران قرآن، مطلوب است، انگیزه‌ها،  صدا، مثل اثر انگشت است، تفسیر قرآن به قرآن، وقف 25 میلیارد ریالی با نیت قرآنی در اردبیل، ثبت یک وقف فرهنگی قرآنی در تویسرکان، چند لحظه زندگی، جدول، حاضرجوابی های قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی نهادی اجرایی نیست و  زندگی به سبک مادر  را مطالعه می‌کنیم.

طبق اصلی در مدیریت انسانی که دچار روزمرگی می‌شود، فقط در یک نقطه ثابت می‌ماند و توان پیشرفت ندارد؛ از این رو در سرمقاله این نشریه با عنوان «هر روز بهتر از دیروز» درباره تغییر روزمرگی در مسائل قرآنی چنین می‌خوانیم:

بیایید به این موضوع در مسائل قرآنی هم نگاهی بیندازیم. روزمرگی در این حوزه، باعث توقف حرکت عظیم قرآنی کشور خواهد شد. فکر، حرکت، ایده نو در امور قرآنی کشور که شامل بخش‌های آموزش و مدیریت می‌شود، باید در رگ‌های جامعه قرآنی جریان داشته باشد تا آنچه به فضل خداوند متعال و به برکت انقلاب اسلامی تا کنون برایمان به ثمر نشسته، بسیار و بهتر در دسترس مشتاقان قرآن قرار بگیرید.

 اگر در شیوه مدیریت، برنامه‌ریزی، آموزش، کلاس‌داری، تدریس هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی باشیم، آن وقت جامعه مخاطب هم برای حضور در جلسات و محافل و مراکز قرآن شوق بیشتری نشان می‌دهد.

این نکته هم بسیار مهم است که خداوند از ما فقط ترویج و نشر قرآن عزیز را نخواسته، بلکه علاوه بر آن داشتن اخلاق قرآنی را نیز مطالبه کرده است. نباید فراموش کرد که محور دین بر اساس اخلاقیات می‌چرخد و بسیاری از کسانی به رسول خدا ایمان آوردند؛ به خاطر دیدن اخلاق نیک اسلامی دور باشیم. چه اینکه رشد و پیشرفت در حوزه اخلاق و تلاش در کسب بیشتر فضائل اخلاقی هم از مصادیق دوری از روزمرگی است.

نخستین دستور خداوند آغاز رسالت حضرت محمد مصطفی دستور به خواندن بود؛ مطالعه و خواندن مهم‌ترین ابزار یادگیری است و تأکید فراوان معصومین و دین ما بر مطالعه، نشان‌ دهنده ارزش بالای آن است. از این رو در بخش مطالعه این نشریه می‌خوانیم:

 "اقرأ" در وقت مطالعه کتاب‌هایی برای خواندن پیش روی شما باز کرده است، متنی که می‌خوانید بخش اول از  برای کتاب خدا است. این کتاب به سفارش مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و به قلم سید علی جلالی نوشته شده و موضوع مهم ترویج وقف را بررسی کرده است.

 در زیر عنوان «برای شروع» این کتاب چنین می‌خوانیم:

 قرآن کتاب هدایت‌گر است که بعضی از ما خود را نعمت هدایت‌گری محروم کرده‌ایم؛ نوری است که خودمان را از آن پنهان کرده‌ایم و دارویی که از درمان با آن پرهیز داریم اگر سبک زندگی‌مان را در قبال این معجزه جاودان پیامبر اسلام تغییر ندهیم، خودمانیم که ضرر می‌کنیم.

البته باید اعتراف کرد که یکی از دلایل اصلی این کم‌توجهی، آگاهی است؛ ناآگاهی از اثرات و برکات قرآن. تا وقتی هم که قرآن را وارد زندگی‌مان نکنیم، نسبت به این آثار و برکات به یقین نمی‌رسیم.

بخشی از این مشکل به آگاهی جامعه بر می‌گردد. ما هیچ وقت به درستی برای مردم تبیین نکرده‌ایم که آشنایی با قرآن چه تأثیرات ویژه‌ای در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آنها دارد و همچنین برای افرادی که در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی خیرخواهانه دارند، روشنگری نکرده‌ایم که ترویج فعالیت‌های قرآن چقدر حل مشکلات جامعه مؤثر است. مطمئناً اگر این اتفاق می‌افتاد؛ بسیاری از کسانی که فکر کارها خوب و تغییر هستند به سمت ترویج فعالیت‌های قرآنی جذب می‌شدند.

همچنین در این نوشتار مطالب کتاب  برای کتاب خدا این گونه شرح داده شده است:

 کتابی که پیش روی شماست تلاش ناچیزی است در راستای آگاه‌سازی و البته فرهنگ‌سازی جهت ترویج قرآن و وقف‌های قرآنی.

 این کتاب در سه فصل‌ها با نام‌های: بخوانیم، بدانیم و  عمل کنیم تنظیم شده است. در فصل اول اهمیت کتاب آسمانی قرآن و آثار و برکات این کتاب کریم از دیدگاه قرآن و روایت معصومین گردآوری شده است.

فصل دوم، معرفی وقف، بیان اهمیت و نکاتی پیرامون آن و همچنین آفات وقف است و در فصل سوم پیشنهادهایی برای وقف قرآن ارائه شده است.

همچنین در بخشی از نشریه با عنوان حاضرجوابی های قرآنی و زیر موضوع «راز خلقت مگس» چنین آمده است:

روزی منصور عباسی روی منبر نشسته بود و حرف می زد که مگسی روی بینی اش نشست. منصور مگس را با دستش دور کرد، در صورتی که عادت خلفا این بود که دست شان را روی منبر تکان ندهند. مگس پرواز کرد و روی چشم او نشست. او مجددا مگس را پراند؛ ولی مگس روی چشم دیگرش نشست. تا اینکه منصور ناراحت شد و مگس را با دستش کشت..

وقتی از منبر پایین آمد از عمرو بن عبید پرسید: خدا مگس را برای چه خلق کرد؟ عمرو گفت: برای اینکه ستمکاران را ذلیل کند. منصور پرسید: از کجا چنین حرفی می زنی؟ گفت: از فرمایش خداوند متعال آن جا که می گوید: «و َإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ؛ اگر مگس چیزی از آنها برباید، نمی توانند آن را بازستانند و طالب و مطلوب هر دو ناتوان اند». منصور گفت: و صدق الله.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نشریه "اقرأ" را در ۶۲ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات