۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۷۱۸۵۵

معرفی کتاب «ماجرای سقیفه»

کتاب «السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر، تألیف قرن چهاردهم و به زبان عربی است كه در آن موضوع سقیفه و بیعتی كه در آن شكل گرفت، بررسی شده است.
سقیفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات انصاریان قم کتاب «ماجرای سقیفه» نوشته علامه محمدرضا مظفر(ره) را با ترجمه استاد سید غلامرضا سعیدی به کوشش و مقدمه سید محمود خسروشاهی منتشر کرد.

کتاب «السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر، تألیف قرن چهاردهم و به زبان عربی است كه در آن موضوع سقیفه ـ اولین حادثه ‏ای كه همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا(ص) به وقوع پیوست ـ و بیعتی كه در آن شكل گرفت، بررسی شده است.

 مؤلف، كتاب را با پیشگفتار آغاز کرده و بر این نكته مهم و اساسی تأکید ورزیده است كه مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله ‏ای، دینی، وطنی و... از فكر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد. در ادامه، نویسنده با عنوان «تمهید» مقدمه ‏ای را برای ورود به متن اصلی موضوع بحث كتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشكافی کرده و آنگاه  فصل‏ های كتاب را سامان داده است.

 محتوای کتاب

کتاب «ماجرای سقیفه»  یک مقدمه و چهار فصل دارد:

 فصل اول: موضع پیامبر اكرم(ص) درباره خلافت كه آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هرگز راه‌ حلی برای جلوگیری از وقوع این حادثه در نظر گرفتند؟ و یا آیا این احتمال كه اهل سنت ادعا می ‏كنند رسول خدا(ص) در این باره هیچ موضعی نداشته و آن را به عهده امت واگذار کرده است، صحّت دارد؟آن گاه نویسنده روایاتی را از آن حضرت درباره امیرالمؤمنین(ع) و نیز ابوبكر بیان داشته است تا صلاحیت هر یك را از دیدگاه رسول خدا(ص) برای خلافت مشخص سازد و قضاوت در این باره را به خواننده واگذار کرده است.

فصل دوم: تدابیر پیامبر اكرم(ص) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام بوده است كه شامل مواردی همچون: اعزام جیش اسامه، درخواست قلم و دوات و كاغذ برای نوشتن وصیت ‏نامه در موضوع خلافت و... بوده است.

فصل سوم: بیعتی كه در سقیفه انجام گرفت و انگیزه ‏هایی كه در اجتماع در آن محل وجود داشت و وقایعی كه زمینه‌ ساز بیعت با ابوبكر شد و نقش هر یك از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبه ‏هایی كه افراد مختلف در این جمع بیان کردند و نتیجه‏ ای كه از آن به دست آمد.

 فصل چهارم: موضع امیرالمؤمنین(ع) در برابر سقیفه و بیعت در آن زمان و رفتاری كه در برابر خلفا از خود نشان دادند.

علامه مظفر(ره) در جایگاه یک عالم شیعی روشنفکر و فرهنگی، از چشم ‌اندازی واقعی به بحث نگاه کرده است و نه احساسات را به بحث وارد می‌کند و نه جانب بی ‌طرفی را فرو می‌گذارد. وی ضمن بیان نصوص نقل شده، آنها را دقیق، بررسی و تحلیل و یا نقد و مفاهیم آنها را روشن کرده است و در این راه از احادیثی استفاده کرده که ثقات ائمه حدیث هر دو طایفه مسلمان درباره آن اتفاق ‌نظر دارند. نتیجه آنکه، موفق شده است با بیانی جذاب و باشکوه، خواننده را از نزدیک ‌ترین و ساده‌ ترین راه‌ها به نتایج بحث برساند.

آشنایی با استاد سید غلامرضا سعیدی، مترجم کتاب

استاد سید غلامرضا سعیدی به سال 1274ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد و در نوجوانی و جوانی، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و با اندیشه ‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد. سپس در دانشگاه اسلامی علیگره هند، مجذوب افکار اقبال لاهوری شد. او استواری مبانی عقیدتی ‏اش را مدیون سید جمال و اقبال می ‏دانست. از استاد سعیدی آثاری بالغ بر پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده، به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از زندگی همراه با تلاش و کوشش فرهنگی و عمری پربار، در سال 1367ش در 94 سالگی در تهران درگذشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی (البته در دوران ریاست جمهوری ‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی می ‏نویسند: «این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سال‏های بابرکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی‏ شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقاً باید او را در زمرۀ پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسایل جهان اسلام اهتمام می ‏ورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده ‏ای می کرد.»

 مشخصات

ویرایش جدید کتاب «ماجرای سقیفه» در 208 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 7000 تومان منتشر شده است. ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم مرحوم استاد سید غلامرضا سعیدی است. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)) تماس بگیرید./925/ن 604/ش

ارسال نظرات