۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۵۷۱۸۸۸
از سوی آیت الله مکارم شیرازی؛

مراسم بزرگداشت آیت الله حدائق برگزار شد

مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله حاج شیخ محمد رضا حدائق با حضور مراجع تقلید با حضور مراجع تقلید، شخصیت‌های حوزوی، سیاسی و عموم مردم در مدرسه امیرالمؤمنین قم برگزار شد.
مراسم آیت الله حدائق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله حاج شیخ محمد رضا حدائق با حضور مراجع تقلید با حضور مراجع تقلید، شخصیت‌های حوزوی، سیاسی و عموم مردم از سوی حضرت آیت الله مکارم در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد.

در این مراسم حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، آیات مهدی شب‌زنده دار استاد درس خارج حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم، مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین، جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین، و نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید حضرات آیات شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی حضور داشتند.

همچنین حجج اسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب، سید جواد شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی، علی نظری منفرد خطیب برجسته حوزه علمیه قم، حسن نظری شاهرودی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین ، حسن صافی گلپایگانی استاد حوزه علمیه قم، سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدرضا حامدی امام جمعه موقت پردیسان، سایر علما و فضلای حوزه علمیه و جمعی از دوست‌داران و علاقه‌مندان آن مرحوم حضور داشتند.

حاضران در جلسه با قرائت قرآن و فاتحه خوانی برای شادی روح آن عالم ربانی دعا و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم طلب کردند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد خطیب برجسته حوزه علمیه قم، در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به شخصیت وارسته مرحوم آیت الله حدائق اظهار داشت: این عالم ربانی فردی مخلص و وارسته بود، انسان وقتی این‌گونه باشد، با رفتار و عمل خود می‌تواند دیگران را هدایت کرده و محبوب القلوب شود که با رحلت او از این دنیای فانی، دیگران غمگین و گرایان شوند.

خطیب برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: رحلت از این دنیا یک امر حتمی است، هرچند گاهی برخی افراد نسبت به آن غافل شده و تصو می‌کنند در این دنیا ماندگار و جاودان خواهند بود.

وی با بیان این‌که مسأله مرگ یک حقیقت و واقعیت است، نه پندار و خیال، گفت: در حقیقت انسان با مرگ در جهانی دیگر متولد می‌شود، بنابراین نه تنها آغاز خفتن نیست، بلکه ابتدای بیداری است.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد به روایت «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا» اشاره و بیان کرد: عده‌ای همیشه خواب هستند که به‌واسطه مرگ از خواب و غفلت بیدار می‌شوند، اما عده‌ای دیگر در این دنیا حقیقتا بیدار هستند و خود را برای سرای دیگر آماده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: موضوع خیلی از خطب امیرالمؤمنین(ع) مسأله مرگ است که نشان‌ از اهمیت این مسأله دارد، چرا نگاه برخی نسبت به این امر منفی بوده و آثار و برکات فراوانی که در این مسأله نهفته است را نادیده می‌گیرند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات