۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۵۷۱۸۹۰
استاد حوزه تبیین کرد؛

آثار مثبت و برکات یاد مرگ در زندگی انسان

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد گفت: یاد مرگ انسان را خلیل و آماده سرای دیگر کرده و دل و روح او را نورانی می‌کند و به فرموده پیامبر(ص) وقتی نور در دل و روح انسان وارد شود، انسان سعه صدر پیدا می‌کند.
نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خطیب برجسته حوزه علمیه قم، در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله حاج شیخ محمدرضا حدائق که از سوی حضرت آیت الله مکارم در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه 62 سوره احزاب اظهار داشت: مرگ در این دنیا سنتی الهی و غیرقابل تغییر و تحریف است.

خطیب برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: رحلت از این دنیا یک امر حتمی است، هرچند گاهی برخی افراد نسبت به آن غافل شده و تصو می‌کنند در این دنیا ماندگار و جاودان خواهند بود.

وی با بیان این‌که مسأله مرگ یک حقیقت و واقعیت است، نه پندار و خیال، گفت: در حقیقت انسان با مرگ در جهانی دیگر متولد می‌شود، بنابراین نه تنها آغاز خفتن نیست، بلکه ابتدای بیداری است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به روایت «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا» اشاره و بیان کرد: عده‌ای همیشه خواب هستند که به‌واسطه مرگ از خواب و غفلت بیدار می‌شوند، اما عده‌ای دیگر در این دنیا حقیقتا بیدار هستند و خود را برای سرای دیگر آماده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: موضوع خیلی از خطبه های امیرالمؤمنین(ع) مسأله مرگ است که نشان‌ از اهمیت این مسأله دارد، چرا نگاه برخی نسبت به این امر منفی بوده و آثار و برکات فراوانی که در این مسأله نهفته است را نادیده می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به وصیت‌نامه امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: حضرت در وصیت نامه خود خطاب به شیعیان فرموده‌اند؛ قرآن را زیاد تلاوت و مرگ را زیاد یاد کنید، دلیل توصیه حضرت این است که یاد مرگ برکات و آثار مثبتی همچون آمادگی انسان را به دنبال دارد.

وی افزود: یاد مرگ انسان را خلیل و آماده سرای دیگر کرده و دل و روح او را نورانی می‌کند و به فرموده پیامبر(ص) وقتی نور در دل و روح انسان وارد شود، انسان سعه صدر پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این مسأله سبب می‌شود که انسان نسبت به گذشته خود تجدید نظر کرده و کاستی‌های موجود در زندگی گذشته خود را جبران کند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 110 سوره بقره بیان کرد: اگر انسان به آیه عمل می‌کرد، جهت‌گیری‌های او در زندگی دنیوی نیز تغییر کرده و نه تنها به سمت کارهای بد کشیده نمی‌شد که دائما به کارهای نیک خود می‌افزود.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد به شخصیت وارسته مرحوم آیت الله حدائق اشاره کرد و گفت: این عالم ربانی فردی مخلص و وارسته بود، انسان وقتی این‌گونه باشد، با رفتار و عمل خود می‌تواند دیگران را هدایت کرده و محبوب القلوب شود که با رحلت او از این دنیای فانی، دیگران غمگین و گرایان شوند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات