۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۷۱۹۰۶
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

قاطعانه و بدون ملاحظه با مفسدان برخورد شود| مراقب باشیم خوره فساد به جان انقلاب نیفتد

خطیب نماز جمعه تهران بر مبارزه جدی با فساد تأکید کرد و گفت: فساد خوره هر نظامی است که اگر در نظام باطل هم پیدا شود آن نظام را متلاشی می‌کند؛ بنابراین باید مراقب باشیم خوره فساد به جان انقلاب نیفتد.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به دو دیدار هفته گذشته مقام معظم رهبری با رییس جمهور و هیأت دولت و نیز کارگزاران حج، گفت: مقام معظم رهبری در این دو دیدار مشخصا راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات کنونی ارائه فرمودند.

وی نقشه راه اقتصاد با ثبات، تقویت بخش خصوصی، ضرورت برخورد قاطع با متخلفان، اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی، جدی گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی، اقدام پیش از علاج، حرف زدن رودررو با مردم و تحرک بیشتر و احساس مسؤولیت کارگزاران، هماهنگی تمام دستگاه‌ها با تیم اقتصادی دولت، انتقال درست فعالیت‌ها از صدا و سیما، نشان دادن اقتدار نظام در برابر بیگانگان به ویژه آمریکا و جدی گرفتن کارها توسط امکانات داخلی کشور را از راهکارهای بیان شده عنوان کرد.

دور زدن قانون و دست‌اندازی به بیت‌المال بدترین نوع فساد

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه بر مبارزه با فساد به صورت جدی تأکید کرد و با برشمردن هفت نکته درباره فساد، اظهار داشت: فساد خوره هر نظامی است که اگر در نظام باطل هم خوره فساد پیدا شود آن نظام را متلاشی می‌کند مانند فساد اداری در نظام شاهنشاهی؛ بنابراین باید مراقب باشیم خوره فساد به جان انقلاب نیفتد.

وی با بیان این‌که فساد کار غیرقانونی و بدترین شکل فساد دور زدن قانون است، گفت: این‌که کسی کار غلط انجام دهد و برای آن پوشش قانونی درست کند همان کاری است که بنی‌اسرائیل انجام دادند؛ قرار بود شنبه‌ها ماهی نگیرند، شنبه‌ها ماهی نمی‌گرفتند اما شنبه شب راه ماهی‌هایی که آمده بودند را می‌بستند و روز یکشنبه همه ماهی‌های گیرافتاده را می‌گرفتند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: باید با هر نوع فسادی مبارزه شود به ویژه دست انداختن به بیت‌المال که بدترین نوع فساد است و جدی‌ترین برخورد با این دست‌اندازان باید صورت گیرد.

قانون تنها ملاک برخورد با مفسدان

وی با بیان این‌که برای برخورد با مفسدان ملاک تنها قانون است، گفت: مفسد هرکس که هست و در هرجا، نهاد و جایگاهی که هست و هر نسبتی با هرکسی که دارد باید با او قاطعانه برخورد شود.

امام جمعه موقت تهران خط قرمز جعلی بعضی‌ها را مورد قبول ندانست و تنها و تنها قانون را محور خواند و افزود: بدون ملاحظه هیچ‌کس با فساد قاطعانه برخورد شود و البته برای مبارزه با فساد نظارت علنی و نظارت مخفی یک ضرورت است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان ارائه گزارش شفاف و صریح همراه دقت به مردم را ضروری خواند و تصریح کرد: مردم صاحب این انقلاب و نظام هستند و  مقام معظم رهبری هم به صدا و سیما تأکید داشتند که این گزارش‌ها را صریحا پخش کند.

وی با بیان این‌که نباید در این عرصه مبالغه داشت و حق خدمت‌گزاران پاک را ضایع کرد، گفت: در بدنه اداری، بدنه قضائی و بدنه قانون‌گذاری نظام انبوه کارگزاران پاک هستند که رفتار صالح دارند نباید طوری برخورد کرد مثل این‌که فساد همه جای کشور را گرفته است که این خلاف واقع است و اگر کسی بگوید همه جا را فساد گرفته نوعی سیاه‌نمایی است.

شش پایه دیپلماسی خارجی براساس اصل ۱۵۲

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک که فرمودند «به جز موارد معدودی همچون آمریکا روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی ادامه پیدا کند»، اظهار داشت: اصل ۱۵۲ قانون اساسی می‌گوید دیپلماسی خارجی ما شش پایه دارد.

وی نفی هرگونه سلطه و سلطه‌پذیری را نخستین پایه دیپلماسی خواند و با بیان این‌که براساس این اصل با همه دنیا  جز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی رابطه داریم، یادآور شد: مفهوم شعار نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی این است که شرق و غرب حق سلطه بر ما را ندارند اما ارتباط با کشورهای دنیا متن قانون اساسی است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: این‌که مقام معظم رهبری و رییس جمهور پیک ویژه به روسیه می‌فرستند و ما با چین و هند مراوده داریم رفتاری براساس قانون است.

آیت‌الله خاتمی در این زمینه با بیان این‌که اگر آمریکا و اروپا ببینند ما در بن بست هستیم فشارشان را بر ما افزایش می‌دهند، متذکر شد: سیاست عزت، حکمت و مصلحت می‌گوید که ما با همه دنیا براساس «نه ظلم کنید، نه زیر بار ظلم بروید» روابط خود را تنظیم کرده‌ایم و این سیاست، سیاست حق و سیاست ثابت نظام اسلامی است.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به دهه کرامت، ابتکار نامگذاری این دهه را خوش سلیقگی خواند و اظهار داشت: باید فرهنگ رضوی را در زندگی خود پیاده کنیم که هر برکتی در کشور ایران داریم زیر سایه امام رضا‌(ع) محقق شده است./920/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات