۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۷۱۹۶۸
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

"حرم رضوی" کانون معنویت و گره گشایی اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین حسین‌خانی با اشاره به رویکرد آستان قدس رضوی در عرصه محرومیت زدایی گفت: تلاش آستان قدس در جهت برطرف کردن مشکلات بوده، به گونه‌ای که حرم مطهر مأمنی برای نیازمندان و محرومین شده است.
حجت الاسلام هادی حسین‌خانی

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین‌خانی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأثیر زیارت اهل‌بیت(ع) در زندگی انسان اظهار داشت: خداوند متعال برای فاصله گرفتن مردم از فضای زندگی مادی، موقعیت‌های مختلفی را قرار داده است که این موقعیت‌ها توجه انسان را به خداوند و امور معنوی و اخلاقی جلب می‌کند.

موقعیتهای زمانی و مکانی هدایت‌گر

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه عنوان کرد: یکی از این موارد، موقعیت‌ زمانی است، مانند ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر و موقعیت‌ دیگر، مکان‌های خاصی است که مورد توجه قرار گرفته، همچون خانه خدا و بارگاه‌های معصومین در مدینه، عتبات و از جمله در ایران که سرآمد آنها علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است و به تبع ایشان از وجود دیگر امام‌زادگان در سراسر ایران بهره گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که چنین مراکز معنوی بهترین شرایط را برای جبران فاصله از امور معنوی فراهم می‌کند، گفت: تعبیر «این سرزمین پاره‌ای از بهشت است» واقعا تعبیر دقیقی است، چراکه انسان با وارد شدن به بارگاه مقدس و ملکوتی امام هشتم، احساس می‌کند غیر از توجه به خدا، ذکر، نماز و ارتباط قلبی با حضرت، امر دیگری در آن فضا اتفاق نمی‌افتد.

دلایل تقدس مشاهد مشرفه

حجت الاسلام والمسلمین حسین‌خانی با اشاره به دلایل تقدس و ملکوتی بودن مشاهد مشرفه بیان کرد: بارگاه امام‌رضا و دیگر معصومین (ع) فضایی است که کاملا معنوی و برخوردار از انوار معنویت معصومین(ع) و محل رفت‌و آمد ملائکه، فرشتگان و اولیای الهی است.

وی اضافه کرد: در دیگر امام‌زادگان همچون حضرت معصومه(س) حضرت شاه‌چراغ در شیراز نیز همین‌گونه است که به نوبه خود در پمپاژ روحیه معنوی به مردم بسیار اثرگذار هستند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) درباره میزان فعالیت‌های حرم امام هشتم در بخش‌های مختلف کشور مطرح کرد: اکنون اثرگذاری حرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به صورتی است که در جهات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قطب فعالیت‌های فرهنگی کشور دارای اثری پویا و جریان‌ساز است.

برنامه‌های آستان قدس در بخش‌های مختلف

وی ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی حرم به گونه‌ای طراحی و تدارک دیده شده است که هرکسی می‌تواند از برنامه‌های فرهنگی حرم استفاده‌های لازم را برده و این برنامه‌ها را در منطقه و شهر خود پیاده و اجرایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین‌خانی با اشاره به نوع فعالیت‌های سیاسی آستان قدس اظهار داشت: روشنگری‌ها و بصیرت افزایی‌های سیاسی مجموعه حرم امام رضا(ع) می‌تواند در حل مشکلات جامعه اثرگذار باشد.

وی به رویکرد آستان قدس رضوی در محرومیت زدایی از اقشار ضعیف جامعه اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های گوناگون مجموعه حرم در جهت محرومیت‌زدایی و تلاش در جهت برطرف کردن مشکلات، نیاز اصلی کشور بوده، به گونه‌ای که حرم مطهر مأمنی برای نیازمندان و محرومین شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان بیان کرد: به نظر یکی از مهم ترین برنامه‌های فرهنگی که می‌توان در سطح کشور داشت و بخش‌های گردشگری هرقدر در این زمینه کار کنند، بسیار اثرگذار است، همین برنامه‌ زیارتی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و سایر امام‌زادگان است./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات