۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۷۲۲۶۳

مساجد استان قم میزبان نمایش "بچه مسجدی‌ها"

مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در قم گفت: ۲۴ مسجد در سطح استان قم میزبان دوره‎ی نمایش بچه‌های مسجد شده‌اند.
نمایش‌های بچه مسجدی‌ها

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با آغاز فصل تابستان دوباره فعالیت‌هایش را از سر گرفته و بی سر و صدا و بی‌اداعا به آموزش بچه‌های مسجدی و تولید آثار نمایشی ادامه می‌دهد، از این رو گفتگویی با امین علوی‌نیا مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در قم داشته‌ایم تا از فعالیت‌هایشان در مساجد باخبر شویم.

از دور جدید فعالیت‌هایتان بگوئید.

دفتر تآتر مردمی بچه‌های مسجد قم بعد از پایان اجراهای هفته هنر انقلاب در ابتدای سال 97، با برنامه‌ریزی انجام شده و هماهنگی حوزه هنری استان، دبیرخانه کانون‌ مساجد و سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری، با به کارگیری 12 مربی خواهر و برادر که همگی از هنرجویان دوره تربیت مربی بچه‌های مسجد حوزه هنری قم هستند، از ابتدای تابستان در 24 مسجد، کانون و پایگاه بسیج برادران و خواهران مشغول فعالیت شده‌اند. در قالب این طرح نزدیک به هزار نفر تقریبا در اغلب محله‌های قم، مشغول آموزش اولیه  و آماده‌سازی نمایش شده‌اند.  

دوره‌های آموزشی بچه‌های مسجد از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

مربیان این دوره از برداران و خواهران هنرمند حوزه هنری هستند که ضمن شرکت در دوره های نمایش در کارگاه نمایش حوزه هنری یک دوره تخصصی مربی‌گری نمایش را با حضور استاد سید حسین فدایی حسین گذرانده‌اند. طبق زمانبندی، دوره آموزشی بچه‌های مسجد در تیرماه آغاز شده2است و تمرین نمایش‌ها تا عید غدیر که اختتامیه کلاس‌های تابستانی مساجد خواهد بود ادامه دارد.

در این دوره‌ها چه چیز آموزش داده می‌شود؟

دوره‌های آموزشی تآتر در مساجد 10 تا 12 جلسه است. در طرح درس ارائه شده، ضمن معرفی و ایجاد شناخت با مقوله تئاتر و اخلاق هنرمندی، هنرجویان مسجدی با ابزار بازیگری مانند تقویت بدن، بیان و حس نیز آشنا شده و در قالب کار کارگاهی با مراحل تولید یک نمایش آشنا می‌شوند.

در مرحله اجرا چطور گروه‌ها فعال شده‌اند؟

بله، دور جدید اجراها در مسجد، با اجرای نمایش «دشمن شدید» در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین‌الدین قم آغاز شد. این نمایش با محوریت دشمنی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا و دشمنان ایران تولید و اجرا شد. نمایش در واقع چکیده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آمریکا و هم‌پیمانانش است. مربی تئاتر این مسجد که نویسنده و کارگردان نمایش هم هستند جناب آقای ونک هستند که زحمت بسیاری برای اجرای این اثر نمایشی کشیده‌اند.

دوره‌های آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستند؟

گروه‌های نمایشی مساجد در میانه جلسات آموزشی هستند و مربیان باتوجه به رده سنی، موضوعات روز، متون دراختیار و همچنین با اولویت قراردادن کتاب‌های شش جلدی نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد، از ابتدای مرداد ماه تمرین‌های خود را آغاز می‌کنند.

این فعالیت‌ها مختص شهر قم است یا در دیگر نقاط استان هم شاهد چنین فعالیت‌هایی هستیم؟

در سطح استان هم فعالیت‌ها آغاز شده‌است و امسال دو گروه نمایش بخش‌ها و روستاهای قم، جعفریه برای برادران و روستای صرم برای خواهران راه‌اندازی شده‌است.

آیا جشنواره‌ای برای بروز بیشتر استعداد بچه‌ها پیش‌بینی کرده‌اید؟

بله، با پیشنهاد جناب آقای معلمی، رئیس حوزه هنری و رایزنی‌های انجام شده با دبیرخانه کانون‌های مساجد قم و سازمان فرهنگی، ورزشی اجتماعی شهرداری قم، جشنواره بچه‌های مسجد قم در شهریور ماه و با حضور 32 گروه نمایشی از مساجد برگزار خواهد‌شد./۸۷۶/ت۳۰۳/س

ارسال نظرات