۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۵۷۲۲۸۹
یادداشت؛

شرایط امروز رفتار‌های امروزی می‌خواهد

فرزند انسان با قدرت یادگیری زمینه مناسب را برای رشد و تعالی روحی و فکری دارد و می‌تواند از نماد‌های تربیتی و اخلاقی بهره‌برداری کند.
آقازاده ها

به گزارش خبرگزاری رسا، الگوبرداری از رفتار‌های افراد می‌تواند در بسیاری از رفتار‌های مثبت و پسندیده به اجرا در‌آید. با توجه به این واقعیت که فرزند انسان با قدرت یادگیری زمینه مناسب را برای رشد و تعالی روحی و فکری دارد، می‌تواند از نماد‌های تربیتی و اخلاقی بهره‌برداری کند. یکی از مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه و عمل قرار گیرد، رعایت حقوق دیگران و احترام به حقوق و شرایط افراد جامعه است. با توجه به اینکه زیربنای تربیتی و فرهنگی ما براساس باور‌های اسلامی پی‌ریزی شده، بنابراین بایسته است خودمان نمایانگر این رفتار‌ها باشیم که متأسفانه در بعضی از موارد چنین نمی‌شود. 

به طور اجمالی در مسائل اقتصادی اجتماعی و به طور کلی مرتبط با اقتصاد و شرایط مالی جامعه، مدیران و مسئولان باید رعایت تمام جوانب را بکنند. هنگامی که صحبت از رفتار مولاعلی (ع) با برادر خود عقیل می‌شود و یا از رفتار‌های این بزرگوار در رعایت مصالح بیت‌المال الگوبرداری می‌شود، جامعه به دور از اسراف، ریخت‌و‌پاش‌های معمول به سمت سلامت اقتصادی حرکت می‌کند. متأسفانه در شرایط فعلی وقایعی اتفاق می‌افتد که نه تنها باعث تأسف و دلشکستگی است، بلکه فاصله رفتاری ما را نسبت به بزرگان دین و رهبران مذهبی نشان می‌دهد.

در رفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) در حفظ مصالح ملی و رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین محور مثال‌های فراوانی وجود دارد که باید توسط مربیان سیاسی، تربیتی و اقتصادی به طور مکرر و مرتب در جامعه مطرح گشته و مورد تمرین قرار گیرد. بار‌ها مشاهده کرده‌ایم که رفتار بعضی از مسئولان باعث بروز الگو‌های تربیتی منفی شده و از آنجا که رانت‌خواری، ویژه‌خواری و قبیله‌سالاری مورد عمل قرار می‌گیرد، موجب ایجاد تزلزل در باور‌ها و رفتار‌های دیگران می‌شود. برای مثال می‌توان به نمونه‌ای از رفتار‌های مدیران سیاسی در دیگر کشور‌ها اشاره کرد. حالا که توانایی الگوبرداری از بزرگان جامعه خود را نداریم، نسبت به رفتار این افرد حداقل تمرکز و توجه کنیم. 

وزیر بهداشت کشور فنلاند به خاطر سه بار استفاده از تلفن دولتی برای گفت‌وگو با همسرش که در سفر خارجه بوده، مجبور به استعفا شد. رئیس جمهور کرواسی هواپیمای شخصی خود را فروخته و مثل افراد معمولی با هواپیمای عادی در میان مردم سفر می‌کند و از هزینه‌های بی‌مورد در سفر‌ها خودداری می‌کند و در مراسم مسابقات فوتبال جام‌جهانی همانند یک فرد معمولی در میان تماشاچیان می‌نشیند و مسئولان کشور میزبان به محض مشاهده وی، او را به جایگاه ویژه می‌برند.

استفاده نامطلوب از امکانات دولتی که در اختیار مدیران است، یکی از شیوه‌های نامطلوب رفتاری در جامعه است. زندان رفتن رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و محکومیت وی به ۳۰ سال زندان به خاطر سوء‌استفاده یکی از دوستان نزدیکش، بیانگر این واقعیت است که هیچ‌کس نباید در حاشیه امنیت برای رفتار‌های نامطلوب قرار گیرد. چه زیبا می‌شود، اگر تلاش کنیم که مقام خود را از ردیف ۱۵۳ در مبارزه با فساد در جهان رشد داده و به ردیف‌های اول برسیم، چراکه در هر لحظه باید بدانیم جان‌های گرانقدری که به خاطر حفظ این کشور و نظام انقلاب اسلامی از دست رفته و شهید شده‌اند، امروز با چشمانی خونبار ناظر بر رفتار‌های ما با امانت‌های خویش هستند.

سوء‌استفاده از منابع دولتی که گاهی درباره بعضی از افراد مشاهده می‌شود، از خودرو تا امکانات دیگر همه‌و‌همه مخالف باور‌های مکتبی ما هستند. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم، روزی که شهید رجایی برای افطار نان، پنیر و گوجه‌فرنگی اکتفا می‌کرد و شرایط دشوار کشور را یادآوری می‌کرد. هنوز کسانی که رفتار‌های اینگونه را در مردان و زنان عاشق به انقلاب ملاحظه کرده‌اند، حضور دارند و وقتی سوءاستفاده‌های میلیاردی را از سوی برخی عناصر مشاهده می‌کنند، در نهان با خدای خویش نجوا کرده و اشک می‌ریزند، چراکه اینگونه حرکات باعث تضعیف باور‌ها نسبت به ارزش‌ها و معیار‌های اخلاقی است و به قول سالار شهیدان امام‌حسین (ع) اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.

اگر نمی‌توانیم از الگو‌ها و نماد‌های گرانقدر خود الگوی رفتاری برداریم، لااقل از کسانی که مسلمان نبوده و ادعایی ندارند، نمونه‌برداری کنیم./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات